- Trøndelag og kollektivtransporten står ovenfor store endringer på kort og lang sikt. Vi ønsker å bidra til en strategisk analyse av kollektivtrafikken og peker på hva som bør ligge til grunn for en kollektivplan, sier administrerende direktør Janne Sollie.

Arbeidsutvalget for Fellesnemnda til Nord og Sør-Trøndelag fylkesting, som står bak vedtaket, presiserer at det formelle ansvaret for å utarbeide forslag til fremtidig organisering av kollektivområdet for Trøndelag fylkeskommune, fortsatt ligger hos prosjektleder for sammenslåing av de to fylkeskommunene.

AtB leverte nylig en skisse til en strategiplan til arbeidsutvalget for fellesnemnda. Det var arbeidsutvalget som hadde bedt AtB lage en skisse.

Skissen, som er utarbeidet av styreleder Per Axel Koch, administrerende direktør Janne Sollie og Senior Manager Astrid Lilliestråle fra konsulentselskapet PWC, inneholder også et forslag til prosjektplan.

Visjon og strategi for kollektivtransporten

Strategiprosjektet skal etablere grunnlag for en visjon og strategi for kollektivtransporten i Trøndelag fylke i et 2040/30- perspektiv og konkretisere handlinger/aksjoner for perioden 2017-2020.

Selskapet skriver at Trøndelag og kollektivtransporten står overfor store endringer på kort og lang sikt.

AtB mener de store endringer i tiden framover skaper behov for en felles strategi.

I skissen peker selskapet på fire sentrale forhold som vil påvirke kollektivtransporten i landsdelen de neste årene:

* Sammenslåing av Nord-Trøndelag fylke og Sør-Trøndelag fylke til Trøndelag fylke fra 1. januar 2018

* Stor befolkningsvekst og demografiske endringer

* Nye reisevaner, reisepreferanser og forandret kundeadferd

* Rask teknologiutvikling med nye aktører på persontransportmarkedet som kan utfordre dagens situasjon.

Befolkningsvekst krever effektive transportløsninger

Det forventes mer enn 20 prosent vekst i befolkningen i Trondheim, Klæbu, Malvik, Stjørdal, Melhus, Midtre Gauldal, Skaun og Orkdal i perioden 2016-2040.

"Befolkningsveksten de neste 20 årene vil legge økt press på å skape effektive transportløsninger", skriver AtB.

Det heter i skissen at "strategiplanen skal være AtBs faglige og strategiske innspill til eier, samarbeidspartnere, nasjonale og lokale myndigheter og operatører som grunnlag for beslutninger om kollektivtrafikken i by og region"

AtB foreslår at strategiplanen og handlingsplanen bør ferdigstilles før utgangen av januar 2017 "for å sikre tilstrekkelig momentum frem mot nytt fylke".

Sollie understreker at dette er et arbeid som må gjøres i fellesskap av fagmiljøene, konsulentselskapet PWC, administrasjonen i de to fylkeskommunene og arbeidsutvalget for fellesnemnda.

Fem trender påvirker kollektivtransporten

AtB mener fem tydelige trender vil påvirke Trøndelag og kollektivtransporten fremover:

1. Befolkningsvekst og økt levealder

2. Rask urbanisering

3. Økt global konkurranse

4. Nasjonale klimamål krever omstilling

5. Rask teknologisk utvikling

Majoriteten av dagens kontrakter på buss, hurtigbåt og ferje går ut i perioden 2017–2022.

"Morgendagens transportbehov kan ikke løses med gårsdagens transportløsninger", skriver AtB i skissen, som peker på at behovet for persontransport forventes å øke, spesielt i og rundt tettsteder.

- Fylkets transportbehov bør løses på en effektiv, attraktiv, og bærekraftig måte hvor miljøvennlige transportløsninger integreres til større grad enn i dag, mener AtB, som i tråd med vedtatte miljømål peker "bruken av privatbil i by bør minske kraftig".

Debatt: Subsidier til elbiler er feilslått klimapolitikk

Les også:  Stenger fylkesvei på grunn av fjellsikring