Medlemmene kan åpne bilen ved hjelp av en app, som de har lastet ned på mobilen og som er koblet opp mot bookingen og datasystemet til bilkollektivet.

Antall kjørte km overføres automatisk til bilkollektivets datasystem. Bilen lar seg ikke åpne eller starte før riktig kode på mobilen er brukt.

- Installeringen starter for fullt på nyåret, og håpet er at samtlige biler skal ha det nye systemet til påsken 2017. Det vil bli mer attraktivt å leie bil, samtidig som bilene vil være mer tilgjengelige, sier Leif Tore Andersen, daglig leder i Trondheim Bilkollektiv.

Snart 1000 andelseiere

Bilkollektivet er i år 20 år og regner snart med å runde 1000 andelseiere. De samarbeider med bilkollektivene i Oslo og Bergen og disponerer totalt over 500 biler.

Per i dag har Trondheim Bilkollektiv 900 andelseiere med om lag 1300 brukere. Av disse er 70 organisasjoner og bedrifter. En av dem er Sør-Trøndelag fylkeskommune, som i p-kjelleren i fylkeshuset disponerer seks biler. Tre av bilene er elbiler.

- Fylkeskommunens 12 avdelinger har om lag 10 sjåfører hver. Disse bruker ofte bilene mellom klokken 08 og 16. De tar bare heisen ned i kjelleren. Det er bygge- og eiendomsavdelingen som naturlig nok bruker bilene mest, sier Andersen.

Etter arbeidstidens slutt kan øvrige medlemmer disponere de seks bilene. En annen stor brukergruppe er Trondheim Turistforening, som også disponerer seks biler utenfor døren.

I alderen 18–20 år

Ifølge Andersen er den mest aktive brukergruppen i alderen 28–40 år. Kollektivet har medlemmer over hele Trondheim, men de fleste er bosatt i og nært sentrum. En god del eier en elbil, og leier en bensin- eller dieselbil når de skal på langtur.

Av kollektivets 80 biler, er fem biler elektriske.–Vi skulle gjerne hatt flere elbiler, men det er vanskelig å få god økonomi i å leie ut elbiler. En stor andel av bilparken er hybrider, sier Andersen.

Bilkollektivet tilbyr et stort spekter i sin flåte, fra de minste personbilene til store varebiler og minibusser. De største varebilene er attraktive i forbindelse med flytting.

- Mange ønsker å låne niseters minibusser, så vi vurderer å anskaffe flere slike til våren.

Trenger sjelden bil

De fleste andelseierne eier ikke bil selv. De er kommet til at de har behov for bil så vidt sjelden at det er mer lønnsomt å låne bil ved behov, f.eks. når de skal handle eller dra på hytta. Dessuten bor mange midt i byen, hvor det er mangel på parkeringsplasser, og ikke minst dyrt. I bilkollektivet er bomring og drivstoff inkludert.

- De 80 bilene er fordelt på 24 oppstillingsplasser rundt omkring i Trondheim. Det bør ikke være mer enn fem minutter å gå til nærmeste sted.

Andersen sier at bildeling er billigere enn å eie bil, hvis man ikke trenger bil hver dag. Man kjøper en andel ved innmelding, og i tillegg betaler man leie ved bruk av bilen. De faste kostnadene for bilholdet fordeles på flere.

- Du har tilgang på ulike biltyper etter behov. Du slipper ansvaret for service og dekkskifte. Du slipper å tenke på årsavgift og forsikring, sier han.

Fant ikke ny bil

Jaap den Hertog har vært medlem i bilkollektivet de siste fem–seks årene. Det skjedde etter at bilen han brukte til dokketeateret Fusentast ble totalskadd i en kollisjon.

- Bilen var en sjuseter med tre meter langt lasterom. Jeg lette lenge etter en tilsvarende bil, men klarte ikke å finne en jeg likte. Da var det en som foreslo bilkollektiv. Jeg ante ikke hva det gikk ut på, men i dag er jeg veldig godt fornøyd med å kunne leie ulike biler, alt etter behov, sier den Hertog.

Han har mer eller mindre pensjonert seg som lege, og får nå bedre tid til å drive med dokketeateret.

Dyrt med langtidsleie

- Har du fortsatt planer om å kjøpe egen bil?

- Nei, den tanken har jeg slått fra meg. Eneste ulempen er når jeg er på lengre turer til Nederland og Belgia med en stor bil. Da blir det dyrt. Jeg bor på Singsaker og her er det begrenset med parkeringsplasser. Dessuten slipper jeg å måtte tenke på servicer og dekkskifte. De minste bilene er veldig billige å leie. Kjører jeg en såkalt pizzabil og bruker statens satser, tjener jeg på det, sier den Hertog.

Leif Tore Andersen forteller hvor lett tilgjengelig bilene er. Man booker på nettet, kan hente og levere bilene hele døgnet. De 24 oppstillingsplassene rundt omkring i Trondheim er nøye utvalgt. De neste årene vil det bli en kraftig økning av oppstillingsplasser og biler slik at produktet blir langt mer attraktivt for alle målgrupper, som eldre, barnefamilier, vennegjenger osv.

- Vi ønsker å ha ikke mer enn 300 meter gangavstand til bilene i byen, sier Leif Tore Andersen.

Låner bil: Jaap den Hertog og Coby Omvlee ser stort bare fordeler ved å være med i bilkollektiv. De meldte seg inn etter at den store teaterebilen var blitt totalskadet. Foto: Kjell A. Olsen, Adresseavisen