I forrige uke endte konflikten i regelrett munnhuggeri mellom samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp), fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) og kommunalråd Geir Waage (Ap).

Ap-mennene var i Oslo for å sikre seg en dialog rundt bymiljøavtalen, og helst en garanti for at ekstra biltrafikk på ny E6 øst ikke vil gi økonomiske konsekvenser for bymiljøavtalen. I denne avtalen har Trondheim og Sør-Trøndelag bundet seg til nullvekst i personbiltrafikken, og for det får man 3,76 milliarder kroner av staten. Trønderne fikk ingen garanti over bordet, og først nektet de derfor å skrive under. Litt senere på kvelden signerte de likevel.

Les også: Nå er 3,7 veimilliarder i spill

Ennå ikke fornøyd

I Trondheim var det bare to partier som stemte imot en utbygging av E6 øst, nemlig SV og Miljøpartiet De Grønne. SVs Ottar Michelsen er misfornøyd med «forhandlingssituasjonen» i Oslo:

- Derfor ønsker vi svar: Hvilket mandat føler ordføreren at hun hadde til å forsøke forhandle inn unntak fra nullvekstmålet? spør Michelsen, som tar saken opp i formannskapet tirsdag.

- Jeg vil ha tydelige svar på hva de egentlig holder på med. Det er helt uakseptabelt å uthule målet om nullvekst, det må ligge fast. De hadde ikke noe mandat til å forhandle rundt disse målene, sier SV-eren.

Han vil også ha svar på spørsmålet: «Mener ordføreren at trafikk generert av utbedring av E6 øst skal behandles på en annen måte enn all annen trafikk, for eksempel trafikk generert av utbedring av E6 sør?»

Les også: Rødgrønne politikere får vondt i viljen av E6

- Oppsiktsvekkende

Michelsen håper å få en bekreftelse på at nullvekstmålet fremdeles gjelder.

- Hvorfor fortsetter dere å «sutre» om dette nå: De fikk jo uansett ingen garanti fra Solvik-Olsen?

- Jeg registrerer med glede at samferdselsministeren i alle fall foreløpig ikke gir noen slik garanti. Men det er smått utrolig at en minister fra Frp skal berge bymiljøavtalen. Vi vil vite hva som foregikk, og hva de som satt i det møtet egentlig mente. Statsråden sier at de kanskje kommer tilbake til dette, og jeg vil derfor gjøre det helt tydelig: Nullvekstmålet er ikke noe vi vil forhandle bort. Vi må se på andre virkemidler.

- Er dette en sak som samarbeidet med Ap står og faller på?

- Det vil jeg ikke spekulere i, men vi kommer ikke til å støtte en bymiljøavtale uten nullvekst som et minimum.

Han mener det er oppsiktsvekkende dersom Ottervik ikke vil gi han noen forsikring om at nullvekstmålet står fast.

Les Adresseavisens leder: Klimahensyn og trafikksikkerhet kolliderer på E6

Tar saken til KS

Varaordfører Hilde Opoku (MDG) var egentlig den som skulle signere bymiljøavtalen på vegne av kommunen. Det nektet hun å gjøre. Når det gjelder spørsmålene til Michelsen, sier Opoku:

- Jeg synes det er riktig å stille spørsmål rundt dette og hvilket mandat de mener de hadde, sier varaordføreren.

Opoku har dessuten spilt saken inn som tema som KS skal ta opp med statlige myndigheter på vegne av kommunene. Det skal skje 18. november.

- Bymiljøavtalene i seg selv er allerede et tema som er oppe. Så har KS etter mitt forslag også tatt med seg konflikten mellom lokal innsats og regjeringens prioriteringer. Dette er noe som krasjer flere steder, ikke bare i Trøndelag, men også for eksempel i Oslo, sier Opoku.

Opoku lager nå et bakgrunnsnotat som KS tar med seg.

MDG og SV stemte imot forslaget om å bygge ut E6 øst med doble tunnelløp og fire felt. Foto: Berit Baumberger