Klasse 5B og 5C står ved pultene sine. Timen har begynt og det er ingenting som skjer før læreren har fått alle elevenes oppmerksomhet. Alle.

- God dag 5C og 5B, sier Øystein Lien Solberg og får svar i kor. Så får de også hilse på komiteleder, Eirik. Og de setter seg stille ned og venter på neste beskjed.

Det er Utdanningsforbundet som har invitert Eirik Schrøder til å kjenne skolehverdagen på pulsen.

- Det er veldig artig, så den utfordringa tok jeg på strak arm, sier han.

- Vi ønsket å gi han en bedre innsikt i hva det er han skal lage politikk på. Det må være forankret i det praktiske, sier Geir Røsvoll, leder i Utdanningsforbundet i Trondheim.

Utfordringen om å gå i skole kom nettopp fra fagforeningen, som mente den unge politikeren (23) godt kunne ha litt mer ballast når det kommer til sentrale utfordringer i skolen som lærertetthet, gruppestørrelse, pedagogikk, klasseledelse og trivsel.

Hva kan skolepolitikeren gjøre for skolen?

- Tre dager på Dalgård skole vil forhåpentlig gi han større kunnskap og en retning når det kommer til å dele ut ressursene. Helt konkret, tror jeg det vil gi et nytt syn på lærertetthet og på ledelse ved skolen og i klasserommet, sier Geir Røsvoll.

Første time for Eirik Schrøder var på første trinn. Før den korte skoleuka hans er omme, skal han ha kjent på skolerytmen ved å være innom undervisningstimer i flere trinn, lærermøter og møter i ledelsen. Han skal også få innblikk i undervisningen ved ressurssenteret for elever med store og sammensatte hjelpebehov.

- Jeg fikk en veldig god start på mandags morgen. Stemningen i klasserommet var imponerende god. Elevene har stor iver etter å lære og lærerne etter å lære bort. Det er oppløftende, sier Eirik Schrøder.

Han er orientert om prosjektene som skolen jobber med for å sikre en trygg skolehverdag med gode relasjoner mellom elever og voksne.

- Jeg forventer å få mange innspill fra lærere og ledelse. Målet mitt er at vi sammen arbeider for å gjøre trondheimsskolen til den beste skolen i landet for hver enkelt elev. Skal vi få trondheimsskolen dit, må jeg kjenne den godt. Og det er viktig for meg å vite hva vi politikere kan gjøre for elevene og lærerne i skolen, sier Eirik Schrøder.

Læreren gjennomgår addisjon og subtraksjon på klassens smartboard. I løpet av mattetimen går det opp for Eirik Schrøder at elevenes strategier og lærernes metoder for å regne pluss og minus er litt annerledes enn dem han selv lærte i femte klasse for 13 år siden.

- Nei, det er ikke helt den samme matematikken, faktisk. Og nettopp matte er viktig. Det er mer tid og repetisjon elevene trenger, sier han og trekker pusten.

- Det er derfor Trondheim kommune har innført en ekstra mattetime per uke i fjerde trinn. Innen 2019 har vi mål om enda en time, sier Schrøder og scorer valgkamppoeng.

Yes, please

Lærerne kunne ikke vært mer enige. Bakerst i klasserommet har lærer Åsmund Hiis-Hauge fått anledning til å hviske litt med komitelederen når han først er på besøk.

- Min store frustrasjon er at engelskundervisningen er for dårlig. Vi har tre basisfag. Regning og lesing klarer vi oss godt i, men Norge gjør det dårlig i engelsk. Faktisk blir vi slått av Spania, sier Hiis-Hauge, som mener at elevene i trondheimsskolen fortjener bedre leseopplæring.

Han visker noen råd i øret på Schrøder. Om at skolemateriellet finnes, hvordan det bør distribueres og litt om kostnaden.

- Det er ikke dyrt en gang. Det handler bare om hvordan slike faglige utfordringer skal løses. Det finnes en grønt-flagg-ansvarlig i kommunen, da burde det kanskje finnes en med fagansvar?

Eirik Schrøder lytter, nikker og noterer på telefonen.

Mellom – rektor

Dalgård skole har 500 elever ved nærskolen og 100 ved ressurssenteret. Samt en stab på 140 ansatte.

- Hvordan skal dere sammen med Eirik Schrøder skape Norges beste skole?

- Oppdraget vårt er læring. Og trivsel er grunnlaget for all læring. Derfor er relasjoner mellom voksne og barn på skolen viktig. Og derfor blir personal et nøkkelbegrep. Trondheim kommune gjør lurt i å satse på kompetanse hos sine medarbeidere, sier rektor Gro Kristiansen.

På femte trinn løsner den disiplinerte konsentrasjonen i det melka deles ut. Så er det klart for klart for matro og høytlesning fra Harry Potter.

Lære: Eirik Schrøder, skal være på Dalgård skole i tre dager for å lære litt om hvordan både elever, lærere og ledelse har det innenfor skolens vegger. Foto: Norunn Bergesen
Ny kunnskap: Marie, Andreas, Jesper og Johanna lærer addisjon og subtraksjon. I løpet av mattetimen går det opp for Eirik Schrøder at elevenes strategier og lærernes metoder for å regne pluss og minus er litt annerledes enn dem han selv lærte i femte klasse for 13 år siden. Foto: Norunn Bergesen
Ny kunnskap: Marie, Andreas, Jesper og Johanna lærer addisjon og subtraksjon. I løpet av mattetimen går det opp for Eirik Schrøder at elevenes strategier og lærernes metoder for å regne pluss og minus er litt annerledes enn dem han selv lærte i femte klasse for 13 år siden. Foto: Norunn Bergesen
Hjelp: Eirik Schrøder i bakgrunnen, Lærerne Åsmund Hiis Hauge, Øystein Lien Solberg og elevene William og Selma løser oppgavene. Foto: Norunn Bergesen
Skolehverdag: Eirik Schrøder (bak til høyre) får innspill fra lærer, Åsmund Hiis Hauge (bak til venstre). Amanda og Vivien følger med på tavla. Foto: Norunn Bergesen