4365 tunge kjøretøy er kontrollert av Statens vegvesen Sør-Trøndelag fra 1. januar til 31. august i år. Av disse hadde 1197 kjøretøy en form for skriftlig mangel, 805 fikk kjøreforbud og 32 av disse igjen ble også anmeldt.

- Manglende lastsikring, sikthindrende gjenstander i frontruta og farlig gods er de mest alvorlige manglene, sier inspektør Harald Ekremsæter ved utekontrollen til Statens vegvesen Sør-Trøndelag.

Adresseavisen har de siste dagene hatt en serie om skrekkhistoriene til noen av inspektørene. Her finner du alle sakene

25 fikk kjøreforbud

Blant de over 4300 kjøretøyene som har blitt kontrollert av inspektørene har man også avdekket 311 tekniske mangler.

- 25 av disse var så alvorlige at det endte med kjøreforbud, sier han.

Sjåfører av tunge kjøretøy må ta nødvendige pauser som reguleres gjennom pålagt døgnhvile. Dette reguleres i et felles europeisk regelverk og registreres ved hjelp av fartsskrivere i kjøretøyet.

Etter maksimalt fire og en halv times kjøring skal du ta 45 minutters pause. I løpet av ett døgn skal du ha 11 sammenhengende timer eller minst tre + ni timer hvert døgn.

- I løpet av de åtte første månedene er det kontrollert 6865 førerdøgn. 212 førere fikk en skriftlig mangel og 62 av disse hadde så alvorlige brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelser at de ble anmeldt, forklarer Ekremsæter.

292 tekniske feil på biler og mc

Når det gjelder personbiler og motorsykler er det 1354 kjøretøy som er kontrollert hittil i år.

- Det er skrevet 53 anmeldelser på manglende førerrett. Hovedsakelig handler dette om at sjåførene kjører med større vekt enn det som er tillatt på bil og henger, sier inspektøren.

Det er skrevet 292 mangellapper med tanke på tekniske feil og av disse har 31 fått kjøreforbud og 4 er anmeldt. 22 sjåfører har blitt anmeldt for bruk av kjøretøyet.

- Det kan være kjøring uten lys på tilhenger, manglende lastsikring og trafikkfarlig lasting utenfor lasteplanet, forklarer Ekremsæter.

Hver fjerde har én mangel

- Hvor mange av de kontrollerte får en eller annen form for anmerkning?

- Det er litt vanskelig å si nøyaktig prosent, da det kan være flere brudd på samme kjøretøy. Men grovt sett har 1 av 4 kjøretøy en form for mangel, sier han.

Det aller viktigste under enhver kontroll er å slå ned på mangler som kan gå på sikkerheten løs.

- Lastsikring er viktig slik at medtrafikanter ikke blir skadd. Dessuten må sjåførene være opplagt, så de er oppmerksom når de kjører. Derfor har vi stort fokus på kjøre- og hviletid, fortsetter Ekremsæter.

Bedre dekk

Teknisk tilstand og spesielt styring og brems er viktige kontrollpunkter. På tunge kjøretøy er det stor dødvinkel, og det er derfor viktig at sjåførene ikke dekker til den sikten de har med gjenstander. Høye bord, oppslåtte pc-er og flere gps-er er ikke uvanlig å finne i førerhytta.

Tidligere år ble det ofte trukket frem at man slet med at utenlandske vogntog fikk trøbbel på trønderske vinterveier.

- Det er blitt bedre dekk på tyngre kjøretøy etter at kravene er endret. Det er ikke like ofte veien er stengt på grunn av fastkjørte vogntog. Utenlandske transportører har fått bedre materiell å kjøre med de siste årene. Både teknisk og med tanke på dekk og kjetting, mener inspektøren.

Får trusler

Men det dukker stadig opp nye utfordringer:

- Det avdekkes flere fartsskrivere som er manipulert. Det brukes mer avanserte metoder med datateknologi for å manipulere fartsskriveren, sier Ekremsæter.

Og livet som inspektør er ikke alltid en dans på roser, skal vi tro Ekremsæter.

- Til tider er det ubehagelige opplevelser når det fattes upopulære vedtak. Det kan være trusler og de kan spille på vår samvittighet. De hevder at det vil gå utover familien hvis de får bøter og uttalelser som «Min kone vil drepe meg når jeg kommer hjem» kan forekomme, forklarer han.

- Samfunnsnyttig jobb

Men han understreker også at de stort sett treffer hyggelige sjåfører som forstår at de må spille på samme lag.

- De fleste skjønner at det er viktig med trafikksikkerhet og at alle aktørene får like konkurransevilkår. Klarer vi å få stoppet sjåfører eller kjøretøy som er en fare for trafikksikkerheten, føler vi at vi gjør en samfunnsnyttig jobb, understreker Ekremsæter.

Selv om mange av kontrollene foregår på trafikkstasjonen på Sandmoen, er det likevel overvekt av kontroller i distriktet. De 15 inspektørene har om lag 60 prosent av kontrollene utenfor Trondheim.

- Vi jobber til alle døgnets tider, fra Frøya til Røros, sier han.

Følg Adresseavisen på FacebookInstagram og Twitter.