- Både fylkestinget og bystyret har vedtatt et prøveprosjekt med to felt og miljøgate i Innherredsveien. Men veieier fylkeskommunen og Trondheim kommune som regulerende myndighet, klarer ikke å bli enige om ordlyden i vedtaket, sier Trond Åm, bystyrerepresentant for Venstre.

Til bystyrets møte torsdag foreslår Åm å gjøre om Innherredsveien fra fylkesvei til kommunal vei. Det samme foreslår han med hensyn til Elgeseter gate. I et møte i kontaktutvalget i Miljøpakken 15. september ble det på bakgrunn av uenigheten konkludert med at «Det er ikke enighet mellom partene om et opplegg for et prøveprosjekt i Innherredsveien. Arbeidet med reguleringsplanen kan fortsette».

Trond Åm mener dette er både et politisk problem og et byutviklingsproblem. Store, viktige byutviklingsgrep tas i en politisk blindsone, hvor Sør-Trøndelag fylkeskommune som fronter superbussen, har vetorett.

Må ta flere hensyn

- Skal vi lykkes i byutviklingen av Trondheim, er det viktig å forene trafikale hensyn med bomiljø, arkitektur og en sammensatt befolkningsstruktur i byområdene. Hensynet til superbussen må ikke få skygge for alt annet, understreker Åm.

Også kommunalråd og gruppeleder for SV, Ottar Michelsen, vil på bystyremøtet etterlyse status for miljøgateprosjektet i Innherredsveien. I motsetning til Åm tror ikke Michelsen det er veien å gå å omklassifisere Innherredsveien fra fylkesvei til kommunal vei. Han tror ikke man vil nå frem med et slikt krav.

- Alle er enige om at det skal være et ettårs prøveprosjekt med Innherredsveien som miljøgate. Men fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) har i to twittermeldinger skrevet at det ikke blir to felt og at i dag er prosjektet dødt, sier Michelsen.

Tilliten til politikerne

Han har stilt følgende spørsmål til ordføreren: «Deler ordføreren i Trondheim oppfatningen til fylkesordføreren i Sør-Trøndelag om at prosjektet er dødt? Dersom svaret er ja, hvilke refleksjoner gjør ordføreren seg over hvilken tillit vi som politikere sitter igjen med når et prosjekt stopper til tross for at alle involverte instanser har sagt seg positive?»

Michelsen minner om at forslaget om et prøveprosjekt med miljøgate i Innherredsveien har vært behandlet en rekke ganger, både i bystyret og i formannskapet. Alle involverte aktører er positive, men det er uenighet om rekkefølgen på de ulike forsøkene.

- Skal vi først ha et forsøk med blandet trafikk, så et forsøk med ren kollektivgate, eller skal vi ha et forsøk med ren kollektivgate og så et forsøk med blandet trafikk, spør Michelsen.

- Jeg er forundret over at det er slik. Det setter politikerne i et dårlig lys. Saken vil ikke løse seg med mindre Ap i kommunen eller Ap i fylkeskommunen snur, sier Michelsen.

I strid med bymiljøavtalen

Fylkesordfører Tore O. Sandvik (Ap) sier at å ta bort et kollektivfelt i Innherredsveien er i strid med den nylig inngåtte bymiljøavtalen.

– Vi blir gjerne med på et forsøk med miljøgate. I et halvår bør man teste ut hvordan det blir å stenge Innherredsveien helt for privatbiler. I fremtiden må bussene kunne kjøre uhindret, og da er det nødvendig med to felt. Det finnes ikke ett eneste eksempel i Europa på at man legger hindringer i veien for kollektivtrafikken.

Sandvik presiserer at fylkeskommunen har vedtatt det felles forsøket som rådmennene i Trondheim og fylkeskommunen foreslo, både å teste to felt i Innherredsveien med blandet trafikk og med bare buss.

- Vi mener, som rådmannens faglige utredning, at det blir meningsløst å kun teste blandet trafikk når alle er enige om at det i fremtiden vil være avgjørende at kollektivtrafikken har eget felt.

Trondheim kommune vil kun teste den midlertidige løsningen med blandet trafikk, tross at utredningen viser at det ikke er trafikken neste år som gir problemer, men den trafikken som oppstår når superbussene kommer og biltrafikken fra øst øker.

- Fører ikke en stenging av Innherredsveien til at bilene i stedet kjører i boliggatene?

- La oss finne ut om det kommer til å skje. Å gjøre om Innherredsveien til kommunal vei, endrer ikke på situasjonen for kollektivtrafikken. Men for Elgeseter gate står man overfor så store utfordringer at fylkeskommunen har bedt staten fortsatt ha ansvaret.

Kommunalråd Geir Waage (Ap) sier det bør være mulig for fylkeskommunen å være med på et prøveprosjekt med Innherredsveien som miljøgate. Men Waage er ikke enig i å stenge veien helt for privatbiler.

- Jeg er bekymret for økt biltrafikk gjennom boliggatene, der ligger det fire skoler. Dessverre står fylkeskommunen på sitt om at biltrafikken skal helt bort fra Innherredsveien i prøveperioden, sier Waage.

Bekymret for Elgeseter gate

Trond Åm viser til at etter at Strindheimtunnelen åpnet i juni 2014, ble Innherredsveien omgjort fra riksvei til fylkesvei. Elgeseter gate er i dag riksvei, men det er vedtatt å gjøre den om til fylkesvei. Med tanke på Innherredsveien mener han det er grunn til å se med bekymring på at Elgeseter gate skal utformes i den samme demokratiske blindsonen.

- Elgeseter gate skal ikke bare være trasé for superbussen, men også hovedgate i en fremtidig campus og boligområde i det sentrale Trondheim. Utviklingen av sentrumsområdene har stort behov for at det tas helhetlige hensyn, og det vil være uheldig at Trondheim skal være avhengig av likelydende vedtak med fylkeskommunen for at det skal skje noe som helst, mener Åm.

Det ettårige forsøket med miljøgate i Innherredsveien kunne ha startet i fjor sommer og nå vært avsluttet.

I dialog med fylkeskommunen

Ifølge Åm åpner veiloven for at fylkeskommunen, etter uttalelse fra kommunen, kan fatte vedtak om nedklassifisering fra fylkesvei til kommunal vei. I Trondheim har dette skjedd tidligere.

På den bakgrunn foreslår han overfor bystyret at Trondheim kommune går i dialog med Sør-Trøndelag fylkeskommune om en nedklassifisering av Innherredsveien og Elgeseter gate til kommunale veier. Hensikten er å få vedtatt tydelige, demokratiske retningslinjer for byutvikling i områder av stor betydning for fremtidens Trondheim. Det vil i denne dialogen være viktig å få på plass fornuftige rammeoverføringer knyttet til en eventuell nedklassifisering.