En lovnad om et team på fire nærkontakter, har siden skolestart blitt til 24 personer rundt sønnen til Marthe Risan.

Risan har i mange år vært opptatt av å sikre Ruben (13) den undervisningen han har krav på. Og å redusere antallet mennesker sønnen skal måtte forholde seg til i løpet av en dag.

- Fra 12. september skulle alt bli bedre, sa ordføreren i et debattsvar til meg i Adresseavisen. Det har snarere blitt verre, sier Marthe Risan.

LES MARTHE RISAN SITT INNLEGG: 19 forskjellige personer skulle hjelpe Ruben gjennom skoledagen

LES ORDFØRERENS SVAR: - Jeg beklager

Den nye planen svikter

12. september tok skolen i bruk en ny personalplan.

«Denne planen skal bidra til å gi elevene en mer stabil dag på skole og SFO. (...) Etter at denne planen iverksettes skal elevene oppleve færre bytter av ansatte i løpet av en dag og skal ha færre ansatte å forholde seg til», skrev Ottervik i debattsvaret for to uker siden.

- Vi visste at den planen rådmannen nå legger frem for politikerne ikke ville fungere, men nå fremstilles det som om problemet er løst, sier Anders Straume. Annenhver fredag har hans sønn åtte planlagte bytter av personer på en dag.

Rektor, Stein Wasmuth, bekrefter at dersom den nye planen følges, har eleven optimalt 4–8 personer sammen med seg i løpet av en skoledag. Han sier også at de ikke har én dag uten fravær hos de 40 ansatte som er knyttet til tilbudet.

Erstattet terapeuter med assistenter

I 2012 mistet autismetilbudet på Åsveien 1,5 millioner kroner.

- Min utfordring er at alle barna har en-til-en oppfølging, enkelte trenger også to voksne. Jeg kan ikke slå sammen elevene i grupper. Derfor er jeg nødt til å hente inn ansatte som er billigere i drift, sa rektor Stein Wasmuth den gangen. Han måtte erstatte høyskoleutdannede med assistenter.

Sist skoleår fikk autismetilbudet 950 000 færre kroner sammenlignet med året før. Det slo hardt ut for de 20 elevene ved autismetilbudet ved Åsveien skole og dannet bakteppet for bekymringsmeldingen fra rektor og brukerråd. Bekymringen utløste et tilsyn ved skolen, som i dag danner grunnlaget for rådmannens innstilling til politikerne i formannskapet tirsdag 4. oktober.

I dag har autismetilbudet 12,7 pedagogiske årsverk, 11,4 årsverk dekkes av miljøterapeuter og 12,4 årsverk utgjøres av assistenter og fagarbeidere.

LES KOMMENTAR: Åsveien vant omkampen

Får ikke det de har krav på

- Det er skåret helt inn til beinet. Resultatet er at våre barn ikke får det undervisningstilbudet de har krav på, sier pappaen til Ethan, Anders Straume.

- Sønnen min gikk på skolen uten pedagog i flere uker. Det hadde ikke foreldre til barn i den ordinære skolen akseptert. At elevene ikke har lærer i skoletiden, sier Straume.

Familien til Ruben (13) har vunnet frem med klage på skoletilbudet. Moren sier at ordførerens svar ikke er forankret i virkeligheten.

- Personalplanen overholdes ikke på grunn av fravær og små stillinger blant de ansatte, sier Risan.

- Vi har vedtak på at Ruben skal få igjen tapt undervisning. Men jeg engster meg når jeg ser at det, selv etter dette svaret fra ordføreren, er ytterligere fem personer som har vært innom min sønn i skolehverdagen. I alt har han hatt 24 ulike personer å forholde seg til i høst. Det han trenger er stabilitet og få mennesker, som han kjenner, rundt seg, sier Risan.

Skole og foreldre slo alarm

For halvannet år siden slo både foreldre og rektor alarm gjennom en bekymringsmelding som resulterte i at rådmannens fagstab skulle gjøre en kartlegging av spesialavdelingen ved Åsveien skole. En undersøkelse av kvaliteten ble gjennomført. I løpet av et drøyt halvår ble det gjort intervjuer med foreldre og ansatte, spørreundersøkelse, avholdt foreldremøter, samt at en fagleder var inne fra Tonstad skole, for å se på organisasjonen.

Arbeidet resulterte i en personalplan som skulle sikre elevene:

Et team rundt seg på fire ansatte.

Færrest mulig ansatte å forholde seg til i løpet av en skole- og SFO-dag

Færrest mulig skifter av ansatte i løpet av en skole- og SFO-dag.

At gruppering av flere elever i SFO-tida, kun skal skje når dette er forsvarlig og positivt for elevene.

Foreldrene har ikke tillit til kommunens plan

- Problemet er at dette ser fint ut på papiret. Dersom alle ansatte er til stede og ingen er syke, har syke barn, ferie, avspasering, lege- og tannlegetime eller annet fravær, så kunne det gått opp rent matematisk. Men slik er ikke virkeligheten, sier Anders Straume.

SFO-tida er spesielt utfordrende, noe rektor Stein Wasmuth bekrefter. Disse barna kan ikke være alene og de kan ha store utfordringer med å være i grupper med bare en ansatt til stede. For eksempel er toalettbesøk en situasjon som kan være tidkrevende og krever en-til-en-oppfølging.

- Nærpersonene til Ruben er kjempeflinke, men de må få rammer så de kan jobbe med han. Han har i praksis økter så korte som på ett kvarter med én person før bytte, noe som ikke står i hans plan. Dessuten trenger våre barn den samme oppfølgingen i hele tidsrommet de er her. Disse barna har store hjelpebehov. Det kan handle om at de skal lære seg å spise, gå på do, samt å eksistere med andre mennesker, sier Marthe Risan.

Forsvarlig pedagogisk behov

- Som rektor vil jeg hevde at skolen leverer et forsvarlig pedagogisk tilbud til alle barn på autismetilbudet, men vi har stadig utfordringer i å skape større stabilitet gjennom hele tilbudet på ni timer per dag. De største utfordringene har vi på ettermiddagstid. De ansatte er dyktige og gjør en solid jobb med å tilrettelegge dagen for elevene, sier rektor Stein Wasmuth.

Rektor frykter håper på bedre rammer for elever med store og vedvarende behov gjennom rådmannens forslag om 10 millioner mer til gruppen. Foreldre er redd rådmannens budsjett ikke vil gå igjennom og at kuttene kommer på politikernes budsjett. Politikerne har vært utålmodige etter en bedre plan for å håndtere barn med store hjelpebehov i trondheimsskolen. Saken skal opp i formannskapet tirsdag 4. oktober.

Ordføreren lover å følge opp

- Jeg kommer til å være tydelig på at vi som politikere må vedta en plan som skal gi bedring, sier ordfører Rita Ottervik.

Hun ser at brukerrådet ved autismetilbudet har innvendinger mot den.

- Det er ikke akseptabelt med mange hjelpere og jeg forstår frustrasjonen med ustabilitet for elevene og at man har perioder uten pedagoger. Men slik jeg ser det, er vi enige om målene. Derfor må vi som politikere sørge for at denne planen faktisk følges opp.

Ordføreren sier at jevnlige rapporter og tett kontakt med brukerråd er nødvendig, samt at det må være tydelige mål for oppfølging.

- Planen skal gjennomføres og avvikene skal lukkes, sier hun.

Når det gjelder finansieringen, er hun ikke like tydelig.

- Vi mener at de ti millionene til elever med store hjelpebehov ikke skal gå utover lærertettheten i skolen for øvrig. Hvor pengene skal hentes fra har vi ikke begynt å diskutere ennå, avslutter Ottervik.

Anders Straume er far til 8-åringen Ethan. Foto: Håvard Haugseth Jensen
Marthe Risan er mor til 13-åringen Ruben. Foto: Håvard Haugseth Jensen
Anders Straume med sin autistiske sønn Ethan (8) ved vinduet. Ruben (13) står i forgrunnen. Det har i mange år vært kamp om penger til, og en god organisering av, hverdagen til skolebarn med spesialbehov. Foreldregruppa på Åsveien har stått på og vært aktive i å lobbe sine barns behov. Foto: Håvard Haugseth Jensen
Rektor ved Åsveien skole, Stein Wasmuth. Foto: Kjell A. Olsen, Adresseavisen