Kommunen avviste klagen fordi klagefristen var utløpt. Men beboerne visste ikke at det var fattet et vedtak om å gi tillatelse til asfaltverket på Pir 2 på Brattøra før klagefristen var utløpt.

Det var i februar at kommunen avviste klagen fra beboere som protesterte på at Peab hadde fått tillatelse til å etablere et asfaltverk. Asfaltverket på Tiller skal midlertidig flyttes til Brattøra for noen år. Også på Tiller har naboer protestert på asfaltverket.

- Vi er glade for at klagen vår nå må behandles av kommunen. Hva utfallet av klagebehandlingen blir, gjenstår å se. Vi er innstilt på å kjøre klage så langt det går, sier Thor Bjørkvoll på Ladehammeren.

Beboere i området motsetter seg et asfaltverk i nabolaget, som innebærer at det kan produseres asfalt døgnet rundt. De frykter de blir holdt våkne på grunn av støy.

Klaget på avvisningen

- Vi som bor på Ladehammeren, klaget på vedtaket. Men kommunen avviste klagen. Vi klaget på avvisningen, og kommunen opprettholdt sin avvisning. Saken gikk da til Fylkesmannen, som nå har gitt oss medhold i at klagen ikke skulle vært avvist, sier Bjørkvoll.

Trondheim kommune har unnlatt å vurdere flere forhold i klagen fra beboerne. Fylkesmannen påpeker at området på Brattøra er regulert til kai/terminal, og ikke til industri. Kommunen har ikke gitt dispensasjon, men bare dispensert fra bestemmelser om byggehøyde og grenser.

Etableringen av det mobile asfaltverket er på flere punkter i strid med reguleringsplanen for Brattøra, men Peab Asfalt har fått dispensasjon til drift av rådmannen, bygningsrådet og Fylkesmannens miljøvernavdeling.

Driften av asfaltverket vil gi støy over tillatte grenseverdier om natten for beboere på deler av Ladehammeren, men asfaltproduksjonen har fått grønt lys forutsatt at det blir iverksatt en rekke støydempende tiltak.

Råvaremottak i tillegg

Peab Asfalt skal i tillegg til asfaltproduksjon også drive et råvaremottak av sand og stein ytterst på piren.

Driften av asfaltverket, som vil få en årsproduksjon på mellom 50 000 og 90 000 tonn, bryter med reguleringsplanen for Brattøra både med henhold til byggehøyde og byggegrense.

Deler av asfaltverket rager rundt 19,5 meter i været, noe som tilsvarer høyden på et hus på mellom seks og sju etasjer, men rådmannen ga dispensasjon, fordi det ikke er hele asfaltverket, men bare deler av konstruksjonen som er over 12 meter.

Hoveddelen av asfaltverket ligger utenfor den tillatte byggegrensen for denne type virksomhet, men fordi «et asfaltverk vil ha flere likheter med en containerhavn» og at anlegget ikke er permanente bygninger, men mobile installasjoner, valgte rådmannen å gi dispensasjon.

Sendt til fylkesmannen

Bygningsrådet fant i mai at det ikke var fremkommet nye opplysninger i klagen som tilførte saken nye momenter som ga grunnlag for å endre vedtaket. Saken ble deretter oversendt Fylkesmannen for endelig avgjørelse.

Asfaltverket har fått tillatelse til drift fra 1. januar 2017 til 31. desember 2021. Arbeidene kan starte nå i oktober, og anlegget skal være fjernet og tomten ryddet innen 1. mars 2022.

Fylkesmannen skriver i vedtaket at han med dette ikke har tatt stilling til hva sakens endelige resultat bør bli. Fylkesmannen mener klagernes anførsler ikke er tilstrekkelig besvart.

- Det hevdes at plasseringen av asfaltverket er et miljømessig «Kinderegg» ved at Peab unngår mye lastebiltransport. Vi som bor på Ladehammeren har vansker med å se noen miljømessig gevinst av at det transporteres pukk/grus fra innerst i Trondheimsfjorden, at den losses med masse støy som resultat og at Peab skal få produsere asfalt gjennom natten for å kunne sende asfalten på båt til kunder på Fosen til arbeidsdagen begynner. Miljø er tross alt mer enn utslipp fra noen lastebiler, sier Bjørkvoll.