Sparebank1 Studentinnovasjonspris 2016

Flowmotrion

Sju unge og glade menn i firmaet Flowmotion takket for prispengene på hele 250 000 kroner. De har laget et redskap som holder actionkamera i ro selv om brukeren beveger seg fort og med masse risting for eksempel på ski eller sykkel. Dette er den gjeveste prisen under Innovator 2016 og skal gå til studentinnovasjon «med evne og vilje til å lykkes i et internasjonalt marked». I omtalen av prisen heter det at prisen deles ut i Trondheim til landets beste studentgründerteam.

Slik vant de gründerkonkurransen Polar Bear Pitching tidligere i år

Ung Innovasjonspris

Tine Almås Hunt, Glucoset

Tine Almås Hunt, bak firmaet Glucoset vant prisen på 200 000 kroner. De utvikler sensorer for å overvåke blodsukkeret hos sengeliggende pasienter. Denne prisen skal synliggjøre dyktige kvinner og unge kandidater fra hele landet. På Innovator premieres en kvinnelig forsker, oppfinner eller gründer som er fremragende i sitt felt. Hensikten med prisen er å løfte fram kvinner som lykkes, og bidra til å gjøre innovasjonene deres enda mer synlig. Ung Innovasjonspris støttes av Trondheim kommune og Barne- og likestillingsdepartementet.

Venture Cup Midt-Norge 2016

Bluebird

Dette er også en studentkonkurranse, men her konkurreres det om den beste forretningsplanen. Konkurransen er delt inn i to klasser: Premien i begge klassene er 70 000 kroner. Vinnerne går videre til den nasjonale finalen.

Firmaet Bluebird vant hovedklassen med slagordet «Vi skaper smartere hjem for folk». De har laget en universalkontroller som gjør at alle smarte duppedingser i hjemmet kan snakke sammen. Deres eget eksempel er at kaffetrakteren får beskjed om å sette i gang når vekkerklokken ringer.

Sevendof med det de selv kaller for en superdrone vant entreprenørklassen som er for studenter med studiespesialisering i entreprenørskap på masternivå. Dronen kan fly langt, i hardt vær og ha med last på opp til fem kg. Jørgen Veiby i Sevendof ser for seg at dronen kan brukes til sauegjeting og leting etter folk som er savnet i fjellet, for eksempel.

Take-Off 2016

CageEye

Cage Eye har laget et digitalt verktøy som skal hindre sløsing med for i oppdrettsbransjen. Sju prosent av foret går til spille, ifølge Cage Eye. Det er både et miljøproblem og fører til unødige kostnader som Cage Eye mener de har løsningen på. Slik vant de Take-Off-prisen. Det er et nyskapingsprogram for kunnskapsbaserte forretningsideer. Premien er samarbeid med et team av gode hjelpere for å utvikle en forretningsidé. Dette arbeidet kulminerer i en intens uke, der gruppene skal utarbeide hver sin fullstendige forretningsplan.