I en avsperret «løype» på Gløshaugen trillet den lille elektriske bussen fram og tilbake i noen timer onsdag.

Seks passasjerer i slengen fikk mulighet til å bli med på en testtur. Den gikk rundt to hundre meter hver vei, med på- og avstigning utenfor hovedbygningen. Fredag blir det mulighet til å ta en tur med bussen på Torvet.

Studentene Torunn Ahlstrøm og Maud Hoem tok turen og var fulle av lovord.

- Vi merket ikke at det ikke var en sjåfør, bussen bare kjørte. En slik buss ville jeg ha tatt, sier Maud.

Torunn er enig.

- Det føltes behagelig og trygt, sier hun.

Viser fram teknologien

Bak presentasjonen i Trondheim står NTNU.

- Vi ønsker at folk skal utforske mulighetene med ny teknologi. Med denne demonstrasjonen har vi lagt til rette for at Trondheim blir et «levende laboratorium», sier Lars Gjølme, seniorrådgiver for prorektor for forskning.

NTNU har arrangert flere seminarer for offentlige myndigheter, privat næringsliv og forskning der førerløs minibuss i Trondheim har vært tema.

- Vi har fått dispensasjon fra politiet og samferdselsmyndighetene til å teste bussen to steder i byen. Det har ikke skjedd noen andre steder i Norge, sier Gjølme.

Opp til tolv passasjerer

Den førerløse minibussen har ingen definert front eller bakende. En bjelle klinger muntert når det høyteknologiske kjøretøyer starter og stopper. Dørene åpnes og lukkes automatisk.

På bussen er det seks ståplasser og seks sitteplasser, men under testen i Norge er det bare tillatt å benytte sitteplassene. Det må også følge med en «sjåfør» under testen. Før bussen kom til Trondheim ble den testet Stavanger. Bussen er produsert av det franske selskapet EasyMile. Selskapet har utviklet en rekke prototyper som prøves ut flere steder rundt i verden.

- Når den selvkjørende bussen er ferdig med visningsrunden, blir den igjen i Stavanger. Der er det planer om å gjennomføre et pilotprosjekt i et næringsområde, sier rådgiver Frode Kjos i konsulentselskapet Acando, som representerer produsenten i Norge.

Kjos mener det mest aktuelle for norske byer er å plassere bussen inn i et større ruteopplegg.

- Bussen vil egne seg godt som matebuss i eksisterende trafikkløsninger, eller der det ikke er grunnlag for store busser som kjører med tomme seter. Tilbakemeldingene fra publikum som har prøvd bussen er stort sett bare positive, sier Kjos.

Må kjøre sakte

De førerløse bussene kan kjøre i opp til 40 kilometer i timen. Under testene i Norge er grensen 20 kilometer i timen. Batteriet har kapasitet på 14 timer.

- Politiet og samferdselsmyndighetene har gitt dispensasjon til å teste bussen på avsperret område. Bruken av selvkjørende kjøretøyer er ikke regulert av vegtrafikkloven, men vi har fått signaler om at et midlertidig lovverk vil komme til neste år. Foreløpig kan bussen ikke brukes på offentlig vei, sier Kjos.

I Norge er bussen foreløpig ikke prøvd på vinterføre.

- Alle er spente på hvordan den vil fungere i vårt arktiske klima. Snø og slaps blir en utfordring, sier Kjos.

Under testingen av den førerløse bussen på Torvet fredag, vil Adresseavisen være til stede fra klokken 11.30 og sende direkte-tv fra prøvekjøringen. Følg med på adressa.no

Kjører selv: Den førerløse, elektriske minibussen ble testet på Gløshaugen onsdag. Fredag kommer den til Torvet i Trondheim. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen