I 2006 var han blant Trondheims «hundre heiteste personer» ifølge Adresseavisens kulturredaksjon. Ti år senere handler det om å holde det «low and slow» for Mats Stenslet.

I sommer startet han nemlig kjøkken- og grillutstyrsbutikken Gastronaut i Fjordgata. Her selger han utstyr til restauranter og «foodies», folk som er over snittet opptatt av mat. Utvalget er stort, men gassgriller kommer ikke innenfor dørene. Gass anerkjennes nemlig ikke i bbq-verden som en gyldig greie. Samtidig, erkjenner han, har gassgrillene mange heldige egenskaper når klokka er halv fire og familien skal ha mat klokka fire.

– Jeg har vært plaga av sulten familie ganske ofte.

Han ler godt før han forklarer sin filosofi:

– Man må forstå og respektere lavt blodsukker. Men det er ikke verre enn å plante inn et måltid innimellom, at de får litt om en halvtime, også resten om noen timer. Men av og til blir de fly forbanna fordi det har gått åtte timer. Det skjedde en gang med en svinenakke jeg skulle lage. Da fikk de den til frokost isteden, gliser han.

– Det har vært mange kvelder som har blitt til netter for å få ting som jeg vil på grillen. Det driver ungene til lett hysteri av og til. Men sånn må det bare være, sier Mats Stenslet, Håkki-gründeren som nå har startet grill- og kjøkkenutstyrsbutikk i Fjordgata.

Hver uke skriver vi saker om interessante og engasjerte mennesker i Adresseavisens Folk-spalte. Les flere intervjuer her.

Ble grilldommer

Blant sekker med spansk og argentinsk grillkull, støpejernspanner, oljer, krydder, blytunge keramiske kullgriller og pelletsgriller – en av dem i knallrosa, utformet som en gris – doserer Stenslet om å grille de seige, store kjøttstykkene «low and slow», lenge og på lav temperatur, for å få himmelsk mørt kjøtt som faller fra hverandre. Utstyret han selger er laget for industribruk, men nordmenns reise- og spisevaner har utviklet seg mye, og mange har mer penger på konto.

– Det er helt topp det. Det blir den primære hobbyen til folk, samtidig som du gir mat til familien – og det skal de jo ha likevel. Da søker folk etter ordentlig utstyr. Jeg skal ikke si at det er billig det jeg har her, men det koster ikke noe mer enn det som selges andre steder.

Matinteressen har vært der lenge, og han har jobbet som grafisk designer og bardesigner for flere restauranter og utesteder gjennom mange år. De siste fem årene har han dyrket grillingen. I sommer ble han sertifisert som bbq-dommer av den anerkjente grillorganisasjonen Kansas City Barbeque Society og dømte sin første NM-konkurranse i barbecue.

– Du sitter der og spiser, så det er en ganske behagelig jobb, sier han.

Mats Stenslet har fire griller i hagen på Rosenborg og det hender ofte at naboene kommer på besøk når de kjenner lukta av grillmat. – Det er et sosialt aspekt med grillingen. Folk har lyst til å smake, og det kommer ofte venner på besøk. Det er bare skitlænt, sier han.

Året rundt

– Nordmenn flest pakker ned grillen på vinteren, det synes du selvfølgelig er tull?

– Ja, det kommer ofte folk innom og spør om sesongen er på hell. Da prøver jeg å fortelle dem at vi betrakter dette som en helårsgreie. Selvfølgelig har vi litt klimatiske utfordringer her, men jeg anbefaler varmt å bygge seg ei grillbu med et lite tak over. Selv uten tak får du veldig bra resultat på vintergrilling. Også blir jo folk veldig glad for å få ting grilla i en periode der det ikke venter å få noe grillet, sier han.

Håkki-eventyret

Mange kjenner ham fra Håkki, et kunst- og designprosjekt som handler om bevaring av kulturell og lokal identitet, frontet av svenske Tomas «Håkki» Eriksson. Sammen med Bjørn Kowalski-Hansen jobbet de med prosjektet i en tiårsperiode med utsalgssteder i Trondheim, Oslo og Bergen. Der solgte de t-skjorter som uttrykte identiteten til den lille svenske byen Ljungaverk. Hver uke leverte gjengen ferskpressede trykk som «Jag har kompisar i skogen», «Mjuk päls, vassa klor» og «Redda Joppe, död eller levande».

Håkki-butikken på Bakklandet med innehaverne Bjørn Kowalski (til venstre) og Mats Stenslet i 2001.

I 2006 ble Håkki genierklært og prydet forsiden Contemporary, verdens største og mest prestisjetunge magasin for samtidskunst. Håkki-butikken på Bakklandet stengte i 2013. Men konseptet lever fortsatt i form av en nettbutikk som driftes av Eriksson fra Ljungaverk, hvor han har fått etablert et eget t-skjorte-trykkeri. Eriksson reiser også rundt på norske ungdomsskoler med et opplegg for Den kulturelle skolesekken:

– Han forteller historien om seg selv og den funksjonen Håkki har hatt, og om det å komme fra en småby men at du fremdeles kan få utrettet ting, sier Stenslet.

Tomas «Håkki» Eriksson i 2008.

Aktiv i uteliv

«Denne gründeren vet alltid hva som er kult, inn og ut», skrev Adresseavisen om Stenslet da han kapret 50.-plassen på «Trondheim Topp 100»- lista i 2006. Stenslet var gründer, grafisk designer og dj, blant annet i klubbkonseptet Mint Condition. En trendsetter vil mange si. Er det viktig for ham å henge med fortsatt, eller har han funnet din greie nå?

– Jeg trenger ikke være med på absolutt alt lenger, men får med meg det jeg vil av det som er bra av kultur i byen. Og jeg har alltid likt å jobbe med mat og matrelaterte ting, både for restauranter og vinprodusenter. Gradvis har det blitt en større del av livet mitt, uten at jeg har ekskludert alt det andre jeg liker. Men jeg går ikke så mye på diskotek lenger, noen ting forandrer seg, sier Stenslet.

I Håkki-sortimentet finnes det fortsatt t-skjorter som matcher personligheten:

«Om det inte är grillat så är det inte mat».