55 prosent oppgir at de er på den populære sjekkeappen Tinder for å «kikke» på andre. 52 prosent av guttene oppgir dette som en av årsakene til at man er på Tinder, mens for jentenes del er det 53 prosent, viser en fersk NTNU-undersøkelse.

- De vil få oversikt over hvem som er på Tinder, og for å sjekke hvordan andre profilerer seg. «Kikking» kan også ses i lys av at en ønsker å finne flest mulig matcher, som igjen kan avspeile et konkurransemotiv, mener førsteamanuensis Berit Skog ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU. Skog understreker at 77 personer har svart, og undersøkelsen kan ikke generaliseres til alle Tinder-brukere.

Førsteamanuensis Berit Skog ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU sier at å finne «matcher» har vært en vorspiel-aktivitet i enkelte miljø.

Nordmenn har opprettet 500 000 Tinder-profiler, ifølge NRK. Konkurrenten Happn har 250 000 norske profiler.

Det finnes over 1,5 millioner norske profiler på datingapper og sjekkesider. Adresseavisen vil sette søkelyset på hvordan sjekking har utviklet seg gjennom serien «Kjærlighet ved første klikk».

- Brukes som underholdning

Sexolog Olaug Gimse Storrø tror også «kikking» på sjekkeapper kan være del av en sosial aktivitet.

- Det kan hende at gutter og jenter bruker det som underholdning i et fellesskap med venner. Eller at de bruker det som underholdning i eget selskap, sier sexologen.

Hva er dine beste og verste datingopplevelser? Hvordan fant du kjærligheten? Send oss din historie.

Sintef-forsker Petter Bae Brandtzæg sier at det er også vanlig i andre sosiale medier at brukere er der bare for å se.

- Undersøkelsen gjenspeiler hvordan folk flest bruker sosiale medier, fra Facebook til Snapchat. De færreste er veldig aktive selv om de har en profil, sier Bae Brandtzæg.

Sintef-forsker Petter Bae Brandtzæg sier at sjekkingen som foregikk i baren eller på dansegulvet har flyttet seg til Tinder.

Vorspiel-aktivitet

Konkurransefaktoren spiller også inn i et annet resultat som kom frem i undersøkelsen, nemlig at 30 prosent er på Tinder for å få flest mulig «matcher». Men her er det en forskjell mellom kjønnene. 38 prosent av guttene bruker Tinder for å finne flest mulig «matcher», mens hos jentene er det bare 22 prosent, viser undersøkelsen.

- Det kan forklares med at å finne «matcher» har vært en vorspiel-aktivitet i enkelte miljø, og at det også kan være en konkurranse blant guttene, sier Skog.

- Behov for oppmerksomhet

Bae Brandtzæg sier at unge oppgir at det er lettere å møte andre når man er på sjekkeapper.

- Mange har et behov for oppmerksomhet og søker spenning knyttet til å møte andre. Det blir et populæritetsmerke å ha mange matcher eller likes, sier Bae Brandtzæg.

Sintef-forskeren sier at noen mener at sjekking på apper gjør at utelivet blir mer kjedelig.

- Sjekkingen som foregikk i baren eller på dansegulvet har flyttet seg til Tinder, sier Bae Brandtzæg.

Selfie-kultur

Sexolog Olaug Gimse Storrø ved St. Olavs Hospital har fått se resultatet av undersøkelsen. Hun legger merke til at begge kjønn svarer «pene profilbilder/selfies» på spørsmål om hvilke bilder de deler mest på Tinder.

- Gutter og jenter har jo alltid likt å se på hverandre, men i dag er det jo ikke nødvendig å gå ut for å bedrive det. Man kan bare gjøre det på internett, sier hun.

Skog mener at Tinder er preget av selfie-kulturen og den sterkt visuelle kulturen som går igjen i sosiale medier.

- Appen kan beskrives som utseendefokusert og overfladisk ut ifra måten man matcher med hverandre. Appen kan ikke erstatte det personlige møtet hvor opplevelsen av tiltrekning og personlig kjemi vil være viktig, sier hun.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter.