Lerdahl tar med seg løyvet han hadde i Norgestaxi frem til mai og blir administrativ leder i Nidaros Taxi, selskapet som skulle vært konkurrenten.

- Jeg er glad for at Lerdahl vil slutte seg til Nidaros Taxi. Det administrative arbeidet tar mye tid. Til å begynne med blir vi likestilte ledere, sier Bjørn Blomsø, mannen bak Nidaros Taxi.

Lerdahl sier han begynner i selskapet 1. november. – Flere av dem som ville bli med i Trondheim Taxi, har nå sagt at de kan tenke seg å komme over til Nidaros Taxi, forteller Lerdahl.

Fire drosjesentraler

Trondheim har nå fire drosjesentraler; TrønderTaxi, Norgestaxi, Christiania Taxi og Nidaros Taxi. Desidert størst er førstnevnte.

Bolsø sier Nidaros Taxi har 10 løyver, men tror de innen nær fremtid kan ha 15–17 løyver og passere 25 ved årsskiftet. Standard oppsigelsestid i en drosjesentral er tre måneder. – 10 –12 av løyvehaverne som meldte interesse for Trondheim Taxi, sier de vurderer å gå inn i Nidaros Taxi, opplyser Blomsø.

Han legger til at trafikkmengden øker jevnt og trutt.–Folk legger merke til oss, og vi har kapasitet til mer kjøring.

Ifølge Blomsø har han hatt høyere omsetning i august og juli enn i fjor på samme tid da han var tilknyttet Norgestaxi.

Manglet løyvehavere

Geir B. Lerdahl sier at årsaken til at det ikke ble noe av Trondheim Taxi var at det ikke meldte seg et tilstrekkelig antall løyvehavere, som kunne sikre forsvarlig drift.

- Men nå har flere drosjeeiere, som sitter på flere attraktive løyver, meldt seg interessert. Her er betingelsene gode og kjøregrunnlaget er stigende, sier Lerdahl. Han mener 50 løyver er det ideelle antallet for å gjøre sentralen konkurransedyktig.

Ifølge Blomsø har det vært en del barnesykdommer i starten. De leier callsenter-tjenester de ikke har vært fornøyd med, og sentralen ligger på etterskudd med faktureringen.

Både Blomsø og Lerdahl ser lyst på fremtiden for drosjenæringen, til tross for at Uber lurer i kulissene. I fylkeskommunen jobbes det med planer om å innføre en felles app for drosjebestillinger.

Én felles app

Fylkesdirektør for samferdsel i Sør-Trøndelag fylkeskommune Erlend Solem forteller at politikerne har bedt samferdselsadministrasjonen utarbeide planer for en slik app, og som senere kan omhandle all samferdsel i det kommende Trøndelag fylke.

Ved å trykke på appen får man opp alle drosjesentralene i Trondheim. Du får vite hvor mange minutter nærmeste drosje befinner seg, og hva turen vil koste. Du kan betale turen på forhånd, og flere kan dele samme drosje på vei til jobb. Drosjeturene skal bli mest mulig sømløse.

- Vi jobber med et forprosjekt, som skal være ferdig neste høst. Vi sjekker rundt omkring i verden om slike apper finnes. I Helsingfors brukes allerede tilsvarende mobilløsninger, der man kan bestille alt fra bysykler til togreiser på én og samme app, opplyser Erlend Solem.

Store utfordringer

Han tror drosjeappen kan tas i bruk tidligst i 2018. Med teknologimiljøet i Trondheim mener Solem det burde ligge godt til rette for å utvikle nye app-løsninger.

Så vel drosjenæringen som annen samferdsel står foran store utfordringer i årene fremover. Ifølge Solem blir det et nytt regionbussanbud fra 2021. Kanskje kan du da bruke samme appen om du skal reise med buss og taxi.

I dag har Stjørdal Taxi monopol på å stå på den beste plassen på Værnes, men Avinor ønsker fri konkurranse når Trøndelag blir ett fylke.

Fortsetter: Geir B. Lerdahl måtte gi opp planene om å starte Trondheim Taxi. Nå tar han med seg løyvet han hadde i Norgestaxi og går inn i Nidaros Taxi. Foto: Kim Nygård
Felles app: Fylkesdirektør for samferdsel Erlend Solem er av fylkespolitkkerne bedt om å utrede mulighetene for én felles app for bestilling av drosjeturer. Senere kan appen utvides til å omhandle alle former for transport. Foto: Håvard Jensen, Håvard Haugseth Jensen