Et flertall i bystyret vedtok 29. september at Gråkallen vinterpark skulle få dispensasjon fra rekkefølgekravene i forbindelse med reguleringsplanen for den nye vinterparken i Bymarka. Opprinnelig hadde bystyret i Trondheim vedtatt at en gang- og sykkelvei måtte stå ferdig før alpinanlegget kunne åpne.

Gråkallen vinterpark søkte så om dispensasjon fra dette kravet, og fikk medhold da bystyret behandlet dispensasjonssøknaden. Det betyr at vedtaket i bystyret gjør det mulig for vinterparken å se bort fra kravet om at en gang- og sykkelvei skal stå ferdig før anlegget kan åpne.

Vil undersøke vedtaket

Mindretallet i saken, KrF, V, SV, Sp og Miljøpartiet De Grønne (MDG) mener et slikt vedtak kan være i strid med plan- og bygningsloven. Derfor sender de nå krav om lovlighetskontroll av vedtaket til Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.

- Vi sender nå et krav til fylkesmannen hvor vi ber om at lovligheten i vedtaket kontrolleres. Vi mener dette kan være et brudd med plan- og bygningslovens bestemmelser for dispensasjon fra rekkefølgekrav, sier Geirmund Lykke, kommunalråd for KrF i Trondheim.

Må ha gang- og sykkelsti

I plan- og bygningsloven heter det: «Kommunen kan gi varig eller midlertidig dispensasjon fra bestemmelser fastsatt i eller i medhold av denne lov. Det kan settes vilkår for dispensasjonen. Dispensasjon kan ikke gis dersom hensynene bak bestemmelsen det disponeres fra, eller hensynene i lovens formålsbestemmelse, blir vesentlig tilsidesatt.»

- Det er akkurat det vi mener har skjedd her, at dispensasjonen tilsidesetter hensynet til bygging av en gang- og sykkelsti fra Ferista til Skistua. Det er ingen som har innsigelser eller er imot at det skal bygges en slik gang- og sykkelsti. Det er bred enighet om at trafikksituasjonen langs Fjellseterveien er uholdbar for myke trafikanter, sommer som vinter. Når man tillater en utbygger å etablere en virksomhet som vil øke trafikken ytterligere må det derfor gjøres tiltak for å bedre situasjonen langs veien før anlegget kan åpne. Dispensasjonen som bystyret ga i september går altfor langt, og fører til at det ikke lenger er krav om at trafikkforholdene må utbedres før man øker trafikken langs veien. Derfor vil vi at Fylkesmannen må gjøre en vurdering på om vedtaket er innenfor lovverket, sier Geirmund Lykke.

Ingen omkamp

Reguleringsplanen legger fortsatt til grunn at det skal bygges gang- og sykkelvei langs veien, men dispensasjonen fra rekkefølgekravet gir ikke lenger pålegg om at gang- og sykkelveien skal være på plass før alpinanlegget i Bymarka kan åpnes. Lykke sier at han ikke ser på kravet om lovlighetskontroll som en omkamp om det skal bygges et alpinanlegg i nordhellinga i Gråkallen, men at man nå risikerer økt trafikk langs veien, som igjen vil skape farlige trafikksituasjoner på en allerede mye trafikkert vei.

- Vi tar ikke stilling i denne omgang til hvem som skal betale for byggingen av en slik gang- og sykkelvei, men det er nødvendig å få kontrollert om man kan se bort fra kravet om at trafikkforholdene utbedres før man slipper til flere busser og biler oppover Fjellseterveien. Også fylkesmannen har i sitt høringssvar pekt på at Fjellseterveien er smal og svingete og ikke dimensjonert for økt biltrafikk. Fylkesmannen er tydelig på at etableringen av et alpinanlegg bør utløse et rekkefølgekrav om at veien må utbedres før anlegget åpner, sier Lykke.

Avsporing

- Det er hevdet fra tilhengere av alpinanlegget at ingen som skal stå på ski ned fra Gråkallen vil komme dit på sykkel eller gående med skiene på skuldra opp Fjellseterveien. Hvorfor må da en slik gang- og sykkelvei legges inn under reguleringsplanen for et slikt anlegg?

- Veien må ikke utbedres fordi at de som skal besøke anlegget skal få bedre fremkommelighet, det er en avsporing av debatten. Poenget er at alle som ferdes langs Fjellseterveien, sommer som vinter, har behov for bedre trafikksikkerhet. På vinteren er det mange som ønsker å gå langs veien for å bruke marka, fremfor å dra ut på skitur. Det er fullstendig lovlig. Allerede i dag er forholdene langs veien usikker, og når vi åpner for at det kan etableres et anlegg som genererer mer bil- og busstrafikk er det nødvendig å ha rekkefølgekrav som ordner opp i forholdene før et slikt anlegg får åpne. Det blir på samme måte som når vi sier at det ikke kan bygges et nytt boligområde et sted, før det er bygd en skole i området som ungene som skal bo der skal gå på, sier Geirmund Lykke.

Før kravet om lovlighetskontroll havnet på Fylkesmannens bord skal bystyret i Trondheim på nytt ta stilling til saken. Det er slik reglementet for lovlighetskontroll er lagt opp. Det betyr at spørsmålet om dispensasjon fra rekkefølgekravet kommer til ny politisk behandling, trolig på bystyrets møte torsdag i neste uke.

Her kan du lese flere artikler om Gråkallen vinterpark.

Slik ser planene for et nytt aplinanlegg i Gråkallen ut. KrF, SV, MDG, V og Sp ber nå Fylkesmannen om å kontrollere om bystyrets vedtak som gir anlegget dispensasjon fra kravet om å bygge gang- og sykkelvei langs Fjellseterveien er lovlig.
29. september vedtok flertallet i Trondheim bystyre å gi Gråkallen vinterpark dispensasjon fra kravet om at en gang- og sykkelvei må bygges fra Ferista til Skitua før et nytt alpinanlegg ved Gråkallen kan åpnes. Foto: Rune Petter Ness