- Vi er i innspurten og regner med å kunne presentere planene om tre–fire uker, sier styreleder i Trondheim Stasjonssenter AS Jonn Per Tryggestad.

Gjeldende reguleringsplan fra 2008 åpner for bygg på opptil fem etasjer. Det jobbes nå med en ny reguleringsplan for området.

Tre eiere samarbeider

Trondheim Stasjonssenter eies av Trondheim kommune, Rom Eiendom og Trondheim Bussterminal. Det 82 000 m² store bygget skal inneholde parkeringskjeller, jernbaneterminal, bussterminal, kontorer, forretninger og boliger. Tryggestad vil ennå ikke si hvor mange boliger man planlegger i de øverste etasjene, bortsett fra et betydelig antall. Det er heller ikke inngått kontrakt med noen som kan tenke seg å flytte inn i næringsdelen.

- Vi har ingen konkrete interessenter, bekrefter Tryggestad.

Det er Asplan Viak AS og Arkiplan som står for prosjekteringsarbeidene. Tryggestad ser for seg en gradvis utbygging av området, med byggestart tidligst i 2018.

Høyere enn nabobygg

Naboer i området skal være varslet om at byggehøyden vil komme opp i 28 meter. Arkitekt Leif Arne Skei i Arkiplan opplyser at Trondheim Stasjonssenter blir litt høyere enn Brattørkaia 17B, som ligger på den andre siden av jernbanesporene. Også det bygget er på åtte etasjer.

Med en høyde på 28 meter vil Trondheim Stasjonssenter være med på å stenge for utsikten mot fjorden. Men både Skei og Tryggestad mener utsikten allerede er redusert ved andre bygg i området, ikke minst Brattørkaia 17B som riktignok er litt lavere.

Superbussen kommer

Planområdet blir utvidet for å kunne legge til rette for nye løsninger knyttet til veianlegget, for å sikre best mulig fremkommelighet for buss i området. Det planlegges nye kryssløsninger i Gryta, ny løsning for taxiholdeplass og en gjennomgående sykkelvei fra Brattørbrua til Fosenkaia. Over jernbanesporene skal det legges et dekke, som så skal bebygges.

I og med at superbussen skal være i drift 20. august 2019, begynner det å haste med å komme i gang med byggearbeidene. Superbussen skal stoppe utenfor bygget og inngå i første byggetrinn.

Verken Tryggestad eller Skei tør antyde når hele det 82 000 m² store bygget kan stå ferdig. Det avhenger av interessen fra handel og annen næring og ikke minst boligutbyggere. Men mange ser på området som attraktivt for boligbygging. Uansett blir det mest trolig en trinnvis utbygging.

Byplankontoret er orientert

Utbyggerne har allerede varslet byplankontoret om planene. Når de endelige planene er sendt inn, skal saken først behandles av byutviklingskomiteen og bygningsrådet før den sendes ut på høring. Så skal saken til ny politisk behandling før den endelig avgjøres av bystyret.

Tryggestad sier de er litt presset på tid, i og med at superbussen kommer om knappe tre år.–Med et bygg som inneholder en kombinasjon av næring og boliger, håper vi å skape litt liv i området.

Det er ikke lenger siden enn et halvår at Asplan Viak og Arkiplan jobbet med planer om et bygg på rundt 100 000 m², fordelt på ni etasjer og kjeller. Planene er senere tatt ned i størrelse og omfang. Utbyggerne håper prosjektet vil gi et attraktivt kollektivknutepunkt og bidra til at flere arbeider og bor i sentrum, til et enda større tilbud av handel og service, attraktive byrom og mer sentrumsparkering.

Stenger for: Naboer til Trondheim Stasjonssenter frykter de mister fjordutsikten. Utbyggerne hevder utsikten allerede er redusert, ikke minst på grunn av Brattørkaia 17B. Foto: Frank Lervik