Investinor, Miljødirektoratet og veibygging er tre trønderske stridstema i budsjettforhandlingene.

Onsdag startet budsjettforhandlingene mellom regjeringa og samarbeidspartiene. KrF og Venstre la frem alternative budsjett tidligere i uka. Lokalt i Trøndelag står to ting høyt på agendaen for støtteparti-toppene Geirmund Lykke (KrF) og Jon Gunnes (V): Redde Investinor og unngå kutt i Miljødirektoratet.

Rabalderet om kuttene i Investinor startet allerede da statsbudsjettet ble lagt frem. Det kan du lese mer om her.

KrF presser regjeringen på Investinor

Nederlag

- Det vil bli et stort nederlag for Høyre og FrP hvis vi ikke kommer i mål med Investinor. Det er enorm lokal motstand, og det er ikke noe godt signal frem mot valget hvis regjeringen overkjører sine egne, sier Jon Gunnes.

Både han og Lykke tar det nærmest for gitt at saken løses.

Regjeringen foreslår dessuten å kutte 33 millioner kroner til Miljødirektoratet. Venstre vil reversere kuttet, og øke det med sju millioner til 40 millioner kroner.

- I disse tider kan vi ikke kutte. Av de 40 millionene foreslår vi at 10 millioner går til klimautredningsmidler, sier Gunnes.

KrF har ikke nevnt dette i sitt forslag, men Lykke sier han vil jobbe for det.

Her skriver Adresseavisen på lederplass at Regjeringen legger opp til å la Investionr rotne på rot

- Setter E6 i fare

I Venstres forslag er det inne milliardkutt i veiselskapet Nye Veier. Frank Jenssen (H) mener det mildt sagt er dårlig nytt.

- Hvis det gjennomføres, kan vi risikere at E6 gjennom Trøndelag kommer bak i køen. Når vi endelig hadde pustet lettet ut over at Trøndelag er prioritert som utbyggingsområde, kommer altså forslaget fra Venstre om å svekke selskapets mulighet til å bygge vei, sier Jenssen.

Han håper forslaget er et arbeidsuhell, og mener Venstre lokalt, ved Gunnes, må si klart og tydelig fra til sine egne om at dette er et dårlig forslag.

Det er ikke Gunnes villig til å gjøre: Han støtter forslaget, og vil ikke legge noe press på sine kolleger sentralt.

- Det kan hende det blir mindre veier fra Nye Veier. Men da er det bedre med friske midler til jernbanen, og det er jo ikke sikkert det er behov for firefelts vei mellom Stjørdal og Trondheim, sier Gunnes, og understreker at E6 sør er førsteprioritet.

Venstres pluss

Her er noen av Venstres påplussinger fra regjeringens forslag som berører Trøndelag:

* 106 mill. kroner mer til kommunene, hvorav 63 mill. til Trondheim som følge av Venstres samlede opplegg.

* Elektrifisering av Rørosbanen: 7,5 mill.

* Nordlandsbanen, planlegge og tilrettelegge for hydrogentog: 50 mill.

* Ekstra tilskudd til Kristiania høyskolene: 5,5 mill (Trondheim, Oslo, Bergen)

* Enova: ekstra 630 mill. (Regjeringen foreslår 2,3 mrd.)

* 600 mill. ekstra i belønningsmidler til kollektivtrafikken (hele landet). Miljøpakken bør kunne påregne minst 60 mill. av disse, ifølge Gunnes.

I tillegg kommer 2000 nye studieplasser, 800 nye studentboliger, 200 nye stipendiater, 100 nye post.doc. Trondheim vil ha en god andel av denne satsingen, ifølge Gunnes.

KrFs forslag

Lykke sier han har gitt innspill på følgende tre saker, og fått gjennomslag for det i KrFs alternative budsjett.

* Stanse fjerning av kapital og mandat fra Investinor.

* Sikre fortsatt drift av Luftforsvarets musikkorps.

* Styrke Jødisk museums arbeid mot antisemittisme og formidling av jødisk kulturarv med 800.000 kroner mer enn regjeringas forslag på 1,28 mill.

I KrFs alternative forslag inngår også påplussing på 50 mill. til miljøovervåking og økologisk grunnkart, samt 30 mill. ekstra til styrket vannressursforvaltning.

I tillegg vil Lykke jobbe for å unngå stillingskuttene i Miljødirektoratet, reversere forslaget om at pilegrimsarbeidet er redusert med 1 mill. av regjeringa, samt sørge for at filmfondet i Midt-Norge får lik behandling som de to andre filmfondene i Norge.

- Bompenge-kutt kan ryke

Sivert Bjørnstad (Frp) håper Venstre ikke klarer å få gjennomslag for sine samferdselskutt:

- Problemet er at de kutter generelle bevillinger til samferdsel, så det er vanskelig å si hvem som kommer til å lide. Men det er ingen tvil om at det også vil gå ut over trønderske veier, som Ranheim-Åsen og E6 sør, sier Bjørnstad.

Frp ønsker å redusere bompengetaksten med 10 prosent på en del veier, blant annet lakseveien til Hitra og Frøya.

- Vi håper Venstre ikke klarer å reversere dette, sier Bjørnstad.

Budsjettforhandlingene må i utgangspunktet være avsluttet i midten av november. Selve finansdebatten finner sted 24. november, men datoen kan bli endret.