STATSBUDSJETT 2017

Men også Arbeiderpartiet foretrekker nå å snakke om 2030-målene, fremfor klimaforlikets 2020-mål.

- Det er for mye oppstilling av mål som blir endret fordi vi ikke når dem. Nå har vi laget et veikart mot 2030. Det er ambisiøst, realistisk og spennende. 2020-målet er i fare, vi kan ikke bomme på 2030, sa partileder Jonas Gahr Støre da han la frem partiets alternative statsbudsjett for 2017 tirsdag.

Rigget for ansvar

I sitt alternative budsjett øker Ap det samlede skatte- og avgiftskuttet med 10,5 milliarder kroner, sammenlignet med regjeringens opplegg for 2017.

Ap reverserer dermed om lag halvparten av regjeringens skatte- og avgiftskutt, men lar blant annet flyseteavgiften stå urørt.

Ap vil bruke 4 milliarder kroner mindre oljepenger enn regjeringen. Partiet mener dette fortsatt er for mye, men at det «var regjeringens ansvar».

- Hvis vi må ta ansvar, kan vi styre landet på dette dokumentet, fastslo partileder Jonas Gahr Støre tirsdag formiddag.

Kutt i transport

I sitt alternative budsjett har Ap lagt sin slagplan for å nå målene i Parisavtalen om å kutte utslippene med 40 prosent innen 2030. Norge har forpliktet seg til å kutte 10 millioner tonn CO₂ i ikke-kvotepliktig sektor, i Norge.

Ap tallfester for første gang hvordan partiet mener Norge skal oppfylle Parisavtalen med konkrete kutt for ulike sektorer.

En sektor peker seg ut, transportsektoren. Arbeiderpartiet vil ta 8,3 millioner tonn av de 10 millioner tonnene i transportsektoren:

1. Arbeiderpartiet vil styrke, ikke avvikle, Enova-fondet – og øker kapitalen med 32,5 milliarder kroner til 100 milliarder kroner. Samtidig tilføres Enova 100 millioner kroner i en ekstrabevilgning til å støtte bygging av fyllestasjoner for nullutslippsbiler.

2. Næringstransport står for dobbelt så store utslipp som privatbiler. For å få flere lastebiler med nullutslipp, etablere et CO₂-fond etter modell av NOx-fondet. Fondet kobles mot CO₂-avgiften. Ap vil vurdere å inkludere innenriks sjøfart, fiske, anleggsmaskiner, busser og varebiler i fondet.

3. Forpliktende plan om innblanding av biodrivstoff i bensin og diesel. I dag er kravet 7,5 prosent innblanding. Ap vil ha krav om 10 prosent i 2020, 25 prosent i 2025 og 40 prosent inne 2030.

4. Ap nøyer seg med økningen i bensinavgiften som ligger i Regjeringens forslag, men plusser på 15 øre i avgiftsøkning på diesel. Ap vil gjøre det dyrere å kjøpe biler med store CO₂- og Nox-utslipp, de sier nei til redusert årsavgift på fossilbiler og halv årsavgift på elbiler. Ap vil også utrede nytt system for «veiprising» som gir avgifter ut fra hvor bilen brukes.

Les også: Her står budsjettslagene for Trøndelag

CO₂-fangst og kollektiv

I tillegg vil Ap at staten skal betale inntil 70 prosent av kostnadene ved store kollektivinvesteringer og øker bevilgningene til kollektivtrafikken i storbyene med 700 millioner kroner.

Partiet vil bruke 600 millioner kroner ekstra på jernbanevedlikehold og InterCity, og setter av 100 millioner til tidsavgrenset elektrifisering av fergeflåten.

Ap vil blåse liv i den mislykkede «månelandingen» med CO₂-fangst og vil ha fullskala karbonfangst og -lagring ved å starte tre prosjekter ved Norcem, Yara og Klemetsrud.

- CO2-lagring kan bli virkelig stort.Vi vil undersøke om det er mulig å etablere et europeisk sentrallager for CO2 i Nordsjøen, sier partiets finanspolitiske talskvinne, Marianne Marthinsen.