Barnefamilien geleides først i land av et mannskap kledd i hvite dresser og munnbind. Etter dem kommer en lang rekke med unge menn, noen med asiatisk utseende, men flest med afrikansk. Noen har ustø gange.

- Det er sannsynligvis fordi de fryser. Det er kaldt i en gummibåt på denne tiden av året, forklarer representanten fra Frontex, som på vegne av EU bistår Hellas med redning og grensekontroll i området mot Tyrkia, Schengens yttergrense.

Flest båter i nord

Natt til lørdag var det redningsfartøy fra flere land som patruljerte farvannet rundt den greske øya Lesvos.

Da den norske redningsskøyta «Peter Henry Von Koss» gikk fra kai natt til lørdag var det sjøområdet rundt den nordlige delen av øya som skulle patruljeres.

Det er her avstanden mellom Tyrkia og Lesvos er kortest. På det smaleste er det bare fem nautiske mil, eller vel ni kilometer, å passere for båtflyktninger på vei til EU.

Toktet med den norske redningsskøyta R/S Peter Henry Von Koss natt til lørdag foregikk uten dramatikk. Siri Andersen fra politiet speider etter gummibåter. Denne gangen var det det britiske fartøyet som foretok alle nattens redninger. Foto: Richard Sagen

Har du lest at høyrenasjonalister mobiliserer på greske øyer

- Denne uka har det kommet flere gummibåter med migranter. Den første båten kom tirsdag, informerer styrkesjef Morten Lie Wold til Adresseavisen, som får delta på denne nattens tokt.

Før det var det flere båtfrie dager.

- Hvorfor det er slik vet vi ikke. Det vi ser er at flere kommer hvis været er godt, sier Wold.

Migranter på land på Lesvos: Både barnefamilier og enslige unge menn var blant migrantene som ble reddet i land av det britiske fartøyet «Protector». Her går en barnefamilie fra den aller siste båten som ble reddet i land i hovedstaden Mytilini. Foto: Richard Sagen

Melding om båt

Ikke lenge etter avgang fra marinaen i hovedstaden Mytilíni kommer første melding over sambandet. Den kommer fra det britiske fartøyet «Protector». De har tatt i land migranter fra en full gummibåt. De har nå et sted mellom 40 og 50 personer ombord.

Maskinist Helge Reppe speider etter gummibåter. Foto: Richard Sagen

De transporteres tilbake til havna, hvor de registreres og sendes videre til leiren Moria.

Les her at i september reddet den norske redningsskøyta Peter Henry von Koss 51 migranter

- Båten kom i sør, til området rundt flyplassen. Det er litt uvanlig, forklarer Wold.

Mannskapet speider videre i mørket. De diskuterer fartøy som dukker opp på radaren. Det er alt fra små fiskebåter, Nato-fartøy til tankbåter der ute i mørket.

- Oppdraget er grensekontroll, i tillegg til redning, forklarer Wold, som er ute på sin siste av fem turer.

- Hver periode her nede er annerledes. I fjor på denne tiden av året var den travleste perioden jeg var med på. Da kom det mange tusen migranter om dagen, av og til opp til 8000 på en dag

Mye forandret seg etter midten av mars, da avtalen mellom EU og Tyrkia ble inngått.

- Da falt antallet båter til Lesvos drastisk til rundt fire til fem i uka.

Men selv om antallet båter har gått ned, er det andre ting som gjør at forholdene er blitt vanskeligere.

- Mange av gummibåtene har dårligere kvalitet. Vi har sett at bunnen har gått i oppløsning. Det kan være dårlige kopier av kinesiske gummibåter, sier styrkesjefen.

Båt observert

I fem-tiden kommer en melding om at en gummibåt er observert nær det tyrkiske fastlandet. Sannsynligheten er stor for at den vil bli stanset av tyrkiske myndigheter.

Går på skift: På natta går mannskapet skift. På vakt, nærmest, sitter skipper Lars Pettersen Helminsen og speider utover sjøen. Maskinist Helge Reppe følger også med. Foto: Richard Sagen

Rundt klokken fem er det svenske helikopteret i lufta. De patruljerer området med varmesøkende kamera.

Ny melding over sambandet fra britene klokken 06.12. De har tatt om bord nye migranter. Denne gangen rundt 25 stykk. Funnet av båten ble også denne gangen gjort nær flyplassen.

- Det er i sør det skjer i natt, konstaterer mannskapet på redningsskøyta.

Adresseavisen var ombord på «Peter Henry Von Koss» også i februar

Klokka åtte kommer neste melding. Nok en gang fra britene. Denne gangen var antallet 52 migranter i en gummibåt nær flyplassen.

- Det betyr at det så langt er kommet over 200 migranter på en uke, konstaterer Wold.

I oktober skrev NTB: Over 600 flyktninger og migranter har ankommet Hellas de siste fire dagene, 280 av dem med båt de siste 24 timene

Jobb med mening

Siden juli i fjor har de tatt om bord 6200 migranter i redningsskøyta «Peter Henry Von Koss».

- Dette er den mest meningsfulle jobben jeg har hatt som politimann. En gang er jeg sikker på at vi reddet livet til 65 personer. De hadde aldri klart seg hvis ikke vi kom da, forteller han.

Ifølge Frontex kom det 3100 migranter til de greske øyene i oktober. Det er fortsatt flest syrere, afghanere og irakere som kommer på denne ruta.

For ruta mellom Libya og Italia kom det 27 500 bare i oktober. Det er det høyeste antallet migranter registrert på en måned, ifølge Frontex.

Går mørkt: Styrkesjef Morten Lie Wold har fra plassen sin god oversikt over båttrafikken i området. Redningsskøyta bruker ikke lys på natta, for ikke å bli sett. Foto: Richard Sagen