- Det burde være mulig å finne andre klimatiltak som kan redde budsjettforhandlingene, og som har langt større betydning for klimaet, enn bilpakken de krangler om, sier Nina Jensen, generalsekretær i WWF Norway og lillesøster til Frp-leder og finansminister Siv Jensen.

Venstres Terje Breivik synes rådene er gode, og åpner nå for at det kan være mulig å unngå bilpakke-problemene dersom det kommer andre klimakutt på bordet.

Nina har ikke gitt direkte råd til Siv Jensen om hvordan budsjettfloken med KrF og Venstre kan løses, men peker her på flere tiltak som kan gi støttepartiene nok klimagevinst til å akseptere bilpakken.

- Budsjettforhandlingene har strandet i en enkeltsak som de ikke kommer til å bli enige om. Avgiftslettelsene som foreslås i bilpakken betyr ikke mye for klimautslippene. Fremfor å være opptatt av enkeltsaker er det fokus på helheten som må til. Regjeringen må lage en klimaplan for hvordan de tenker å oppfylle forpliktelsene i Parisavtalen. De må beskrive kuttene år for år frem til 2030, sier Nina Jensen.

Grønt skatteskifte

Generalsekretæren i World Wide Fund for Nature (WWF) har lenge savnet tiltak for et grønt skatteskifte fra denne regjeringen, og har tidligere uttalt seg kritisk til klimapolitikken som til nå er drevet. Hun har ingen tro på at Frp ønsker å reforhandle innholdet i bilpakken, og mener derfor det må pekes på andre klimatiltak som bidrar til reduksjon i CO₂-utslipp.

- Omlegging til grønnere skatter, en massiv satsing på naturforvaltning og skogsbevaring både i regnskogområdene og her hjemme, er viktige klimatiltak som vil være med på å nå målene om 40 prosent kutt i klimautslippene frem til 2030. Skogsbevaring er det enkleste enkelttiltaket å gjennomføre. Det er bra for klimaet, det får utslippene ned og det bevarer mangfoldet, sier Nina Jensen.

Må skje noe med oljen

Generalsekretæren i WWF legger til at det også må skje noe med oljevirksomheten dersom klimakuttene skal virke slik Parisavtalen legger opp til.

- Man kommer ikke utenom petroleumsvirksomheten dersom utslippene skal ned, og her er det mye som kan gjøres for å få etablert mer grønne skatter. Skatteopplegget offshore burde vært gjenstand for en gjennomgang og en innretting som knytter seg mer mot å skattlegge utslippene. Leterefusjonsordningen (en ordning der staten dekker mesteparten av letekostnadene for oljeselskaper om ikke tjener penger) bør fjernes som et tiltak som vil gi effekt. I stedet for å fokusere alt på et enkelt punkt i budsjettet, burde de heller ha sett på helheten i den norske klimapolitikken. Frp kommer ikke til å gi seg på bilpakken. I stedet for å krangle om et punkt Venstre og KrF vet de ikke vil få gjennom burde vi fått fremlagt en helhetlig klimaplan. Da kunne vi regnet på hvor mye CO₂ som skal kuttes og om tiltakene hadde noen effekt, sier Nina Jensen.

- Du har ikke tatt kontakt med storesøster for å gi henne noen tips om hvordan dette kan løses?

- Hun har nok fått med seg hva jeg mener om klimasaken gjennom media. Vi prøver å ikke blande privatliv og politikk når vi snakker sammen, sier hun.

Liten klimaeffekt

Nils A. Røkke, klimadirektør i Sintef, er enig med lillesøster Jensen.

- Innholdet i bilpakken som de nå krangler om vil ha minimal betydning for å redusere klimautslippene og nå målet for Parisavtalen. Effekten av denne pakken, som Venstre og KrF kjemper for å få endret, er knapt målbare i forhold til utslipp av klimagasser. Det er ikke en feil retning, men det er små skritt som ikke vil oppfylle forpliktelsene vi har gjennom internasjonale avtaler. Det er på tide å ta større grep dersom det skal ha effekt, sier Røkke.

Sintef-direktøren mener mange av svarene ligger i rapporten fra regjeringens ekspertutvalg for grønn konkurransekraft som kom i oktober.

- De burde se nærmere på anbefalingene i den rapporten. Etablering av fond for tungtransport og krav til større vekt på klimaeffekter ved offentlige anskaffelser er noen konkrete tiltak som virker mer enn bilpakken. Innenfor samferdsel er det mye som kan gjøres gjennom å stille mer krav ved offentlige anskaffelser. Klimavennlige løsninger for bussene, for togene og ferjene kan gjennomføres og gi mye mer effekt enn de tiltakene som nå ligger på bordet.

Røkke viser også til tiltak som vil gi en grønnere skatteprofil gjennom å skattlegge oljevirksomheten mer for klimautslipp og mindre for pengene de tjener.

- Mer midler til forskning og innovasjon på klimaområdet er også mer effektfullt og viktigere enn de tiltakene de diskuterer nå og som vil virke positivt mot målet på 40 prosent kutt i klimautslippene, sier Nils A. Røkke.

Gode råd

Venstres finanspolitiske talsmann Terje Breivik mener rådene fra lillesøster til storesøster både er «relevante» og «gode».

- Det er lett for Venstre å stille seg bak disse. Jeg kan vel også avsløre at dette ikke er helt nye tanker. Alt dette har vært tema og blitt diskutert inne i forhandlingsrommet.

- Uten at det hjalp?

- Vel, det vet vi jo ikke helt ennå. Det er fortsatt noen dager igjen, sier Breivik – og signaliserer med det at det fortsatt er noe forhandlingsvilje igjen hos Venstre.

- Håpet om en enighet er vel ikke så sterkt lenger. Men vi har på ingen måte stengt døra, sier Breivik.

Venstres finanspolitiske talsmann, Terje Breivik, synes lillesøster Jensen gir gode råd til storesøster Jensen. Han åpner nå for enighet dersom regjeringen kommer opp med konkrete klimakutt utenfor den omstridte bilpakken.

Mulig å komme rundt

Nettopp fordi forhandlingene kan bli åpnet for fullt, ønsker ikke Breivik å gå inn på hva som konkret ligger på bordet og hva som eventuelt skal til for å oppnå enighet.

- Situasjonen virker fullstendig låst. Er det fysisk mulig å komme til enighet, slik at Frp kan snakke om sin urørte bilpakke og dere om reelle klimakutt i 2017?

- Det er mulig. Venstre er interessert i en slik løsning. Vi har gjort flere ihuga forsøk på dette, uten at jeg nå vil gå i detaljer. Vi har noen dager igjen på oss.

LES OGSÅ (KOMMENTAR): Værsågod Jonas - her er det borgerlige kaoset ditt

Storesøster er taus

Om storesøster Siv vurderer lillesøster Ninas råd som konstruktive i den pressede situasjonen, har det ikke lykkes Adresseavisen å få avklart.

«Siv har ingen kommentar til saken», melder hennes statssekretær André R. Kolve.

Både han og sjefen har nok å henge fingrene i frem til mandag morgen – og den avgjørende finansdebatten i Stortinget.

Torsdag ettermiddag var det ikke planlagt noen møter mellom partilederne på borgerlig side i løpet av kvelden.

- Vi håper regjeringen har det travelt. Vi har ikke fått lagt noe på bordet nå som vi skal forholde oss til. For vår del går det derfor mest i venting og avventing nå, sa Breivik torsdag ettermiddag.

Frp og Siv Jensen viser ingen tegn på at de er villige til å rikke seg i spørsmålet om bilpakken.