- Vi har sett at manglende kompetanse i saksbehandlingen har resultert i saksbehandlingsfeil og brudd på god forvaltningsskikk, sier velferdsdirektør Stene.

- Da snakker vi først og fremst om kompetansen til de som ikke er jurister. Det er grunn til å spørre om dette har tilstrekkelig plass i grunnutdanningen.

Tverrfaglig

Ifølge Stene er problemet ikke den barnevernsfaglige kompetansen.

- Barnevernet har mange og omfattende ansvarsoppgaver hvor det barnevernsfaglige står sentralt. Samtidig krever mye av arbeidet i forhold til oppfølging og hjelp til barn og familier en tverrfaglig tilnærming og ulik kompetanse. Når Fylkesmannen fører tilsyn med barnevernet, er det både ut fra et barnefaglig og et juridisk perspektiv.

For å sikre at barnevernet går riktig frem, er det regler for saksbehandlingen og hvordan rettssikkerheten til barn og voksne skal ivaretas, understreker Stene.

- God lovforståelse og forvaltningskompetanse er viktig. Det barnevernsfaglige og forvaltningsrettslige må samspille, samtidig som man aldri må miste det viktigste perspektivet, barnets beste.

Viktig for tilliten

I Nord-Trøndelag gjennomføres for tredje året på rad et videreutdanningstilbud i forvaltningskompetanse til ansatte i barnevernet, i samarbeid med NTNU.

I den aktuelle barnevernssaken i Værnesregionen som Adresseavisen har omtalt, har Fylkesmannen konkludert med at barnevernet har brutt god forvaltningsskikk.

- I slike komplekse saker er god forvaltningsskikk helt sentral. At ting er skrevet ned, at det følges opp, utredes tilstrekkelig og dokumenteres på en god og forståelig måte, er viktig også for tilliten til tjenesten, sier velferdsdirektør Erik Stene.

Velferdsdirektør Erik Stene hos Fylkesmannen i Nord-Trøndelag mener god saksbehandling er veldig viktig for tilliten til barnevernet.

Endrer studieplanene

Dekan Solrun Johanne Valen ved Fakultet for helse og sosialvitenskap (tidligere Høgskolen i Sør-Trøndelag) ved NTNU kjenner til kritikken av juskompetansen til de ferdige kandidatene.

- Vi har fått innspill fra Fylkesmannen og Nav om at våre sosialfaglige kandidater ikke har god nok juridisk kompetanse. Dette har vi fulgt opp, og vi arbeider med å endre studieplanene for å sikre at våre kandidater blir bedre rettsanvendere.

Vesentlig kunnskap

- Hvor mye jus bør kandidatene kunne?

- Forståelse for juridisk metode og innsikt i forvaltning av de aktuelle lover er vesentlig. Men kunnskapen må kobles med andre fagområder som psykologi, sosiologi, økonomi og statsvitenskap for at våre kandidater blir gode sosialarbeidere. Slik jeg kjenner det, har barnevernstjenestene nært samarbeid med kommuneadvokatene om juridiske spørsmål i saker som krever det. Noen tjenester tilsetter også egne jurister.

- Får studentene god nok utdanning i ryddig saksbehandling i utdanningen, overholdelse av avtaler, referater fra møter og så videre?

- Vi vektlegger at de skal få nødvendig basiskunnskap om forvaltning. Det er mye som skal læres i løpet av en treårig profesjonsutdanning og særlig praksisundervisningsperiodene skal gi innsikt i sammenhengen mellom avtaler, referater og relasjonen til barna og de voksne de jobber med, sier Solrun Johanne Valen.

Kastes på dypt vann

- Vi har en del klagesaker der vi opphever vedtak på grunn av at det juridiske grunnlaget er for dårlig. Kvaliteten på arbeidet varierer en del fra kommune til kommune, sier Jostein Magne Krutvik, assisterende utdanningsdirektør hos Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.

- Er utdanningen for dårlig?

- Jeg har ikke grunnlag for å si det. Men vi ser at nyutdannende ofte kastes ut i krevende og komplekse saker og blir sittende med ansvaret. Vi skulle ønske at de erfarne fagfolkene er mer i front, og at de nyutdannende følges opp med god veiledning.

Kompetanseløft

Ifølge Krutvik bruker kommunene stadig oftere egne jurister eller kjøper advokatbistand i barnevernssaker. Siden 2011 er barnevernet i Sør-Trøndelag tilført 55 nye stillinger. Ifølge fagsjefen er det brukt betydelige midler på kurs og etterutdanning for å styrke den barnevernsfaglige, juridiske og forvaltningsmessige kompetansen.