Det er det hårete målet til AtB, som nå har lagt ut bussrutene for Stor-Trondheim 2019 – 2029 på anbud.

Den nye rutestrukturen vil bli ganske annerledes enn dagens. Langt færre busser vil gå innom sentrum, det vil bli mulig å reise direkte mellom bydeler. Den mye omtalte superbussen vil trafikkere 25 prosent av de nye rutene.

- For å kunne oppnå et bedre kollektivtilbud, nytter det ikke å tviholde på dagens rutetilbud fra 1970-tallet, sier Janne Sollie, administrerende direktør i AtB.

Bygger på bymiljøavtalen

Hun legger til at bymiljøavtalen, som Trondheim kommune og Sør-Trøndelag fylkeskommune har inngått med staten, forutsetter at nullvekstmålet for biltrafikken skal innfris ved at antall kollektivreiser i Trondheim må fordobles fra 2015 til 2050–fra 25 millioner reiser til 50 millioner reiser per år. Nylig passerte AtB 32 millioner reiser på ett år.

Rutetilbudet omfatter altså Stor-Trondheim, som innbefatter Trondheim, Klæbu, Melhus og Malvik, der nordligste endepunkt er Værnes og Stjørdal sentrum.

Ved å bruke superbusser får man færre, men større busser med høyere frekvens og mindre reisetid gjennom sentrum. Man sparer ressurser ved at færre busser kjører parallelt. Det vil bli økt frekvens på busser mellom bydelene og knutepunkter.

Tre superbusslinjer

- Det blir tre superbusslinjer, og alle skal gå innom sentrum. Det kommer busslinjer på tvers av superbusstraseene med bydelsbusser. Vi har sett på hvor i Trondheim det kommer nye boligområder, og tatt hensyn til det når vi har planlagt rutestrukturen til 2029, sier Harald Storrønning, plan- og driftssjef i AtB.

Janne Sollie presiserer at de fleste vil få et bedre rutetilbud. Passasjerene skal få et større tilbud å velge mellom. I stedet for å bli med en buss som står og stanger i rushtrafikken, kan man velge å gå over på en annen buss. Frekvensen utenom rushtiden vil øke.

Det skal gå buss fra rundt klokken 05 om morgenen til rundt 00.30. Dagens tilbud om nattbuss i helgene vil bli opprettholdt.

Trygt og sikkert

- Omstigningspunktene skal føles trygge og sikre. Der skal publikum skal få god informasjon om rutetilbudet og beskjed om når neste buss kommer, sier Solli.

AtB regner med at flere busselskap vil komme med tilbud. Fristen er 31. mars. I dag betjener tre selskap til sammen fem kontrakter.

Daniel Kvisten, seksjonssjef for plan- og rutetilbud i AtB, sier de er blitt kontaktet av et utenlandsk selskap som har meldt sin interesse for anbudet. Han vil imidlertid ikke opplyse hvem dette er.

AtB venter tilbud fra sju–åtte selskap, og kontrakt vil bli inngått med inntil to av dem.

Harald Storrønning sier det vil bli inngått to store kontrakter, og at begge selskapene skal drifte superbusser. Det stilles krav i anbudet om virksomhetsoverdragelse i henhold til arbeidsmiljøloven, og dagens sjåfører er derfor sikret jobb også etter august 2019. I dag kjører 600–700 bussjåfører for selskap, som har kontrakt med AtB.

Plass til 130 passasjerer

I anbudet er det spesifisert at superbussene skal være minimum 23,5 meter lange og kunne ta 130 passasjerer. Det blir fire ståpassasjerer per m² På toppen av Okstadbakken skal superbussene kunne holde minst 45 km/t. Ombord skal det være mulig for passasjerene å kunne lade mobiltelefonen.

Ifølge Storrønning vil den nye rutestrukturen gi bedre forutsigbarhet for kundene. Det blir høyere frekvens og bedre kapasitet, et bedre kvelds- og helgetilbud, bedre fremkommelighet og nye muligheter for å reise på tvers.

- Passasjerene skal i fremtiden oppleve kortere reisetid på flere strekninger. Kollektivtilbudet skal dekke de naturlige reisestrømmene, sier Storrønning.

Ifølge Storrønning viser tester i Trondheim at en superbuss med fire akslinger tar seg lettere frem enn dagens leddbusser. Det vil bli stilt høye miljøkrav til de nye bussene. Totalt trengs vel 260 busser for å kunne operere rutene.

40 elektriske busser

Om lag 40 av bussene skal være elektriske. Samlet må alle bussene ha en biogassandel på minimum 63 prosent. Busser som kjører på distriktet skal kunne gå på biodiesel.

Antall kjørte km i rute forventes å øke fra dagens 12,5 millioner km til om lag 16,5 millioner km fra 2019. Av dette utgjør superbusslinjene inntil fire millioner km.

- I løpet av anbudsperioden frem til 2029 er det ventet en økning i antall kjørte km på inntil 30 prosent. Den nye rutestrukturen gjør det enkelt å tilpasse kollektivtilbudet med hensyn til fremtidig byutvikling, sier Sollie.

Nye ruter: Adm.dir Janne Sollie og plan- og driftssjef Harald Storrønning i AtB har utarbeidet et helytt busstilbud for Stor-Trondheim fra august 2019. Foto: THERESE ALICE SANNE
Bedre tilbud: Adm.dir. Janne Sollie og plan- og driftssjef Harald Storrønning i AtB har store forventninger til det nye busstilbudet. Det er nå sendt ut på anbud. Foto: THERESE ALICE SANNE