Det finnes lite forskning på lærermobbing, men det skjer.

Det viser også Elevundersøkelsen for 2016, der 431 778 elever har svart. 1,8 prosent av elevene har svart at de blir mobbet av voksne på skolen to til tre ganger i måneden eller oftere. Det er 7772 barn og unge.

- Når det er en lærer som mobber elever, så er det sjelden det blir omtalt eller gjort noe med. Det er derfor viktig at det blir økt fokus på dette og at vi utvikler gode strategier for å oppdage og håndtere denne formen for mobbing, sier Tove Falck, universitetslektor ved Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger.

Lærer-saken i Trondheim

Tidligere i år har Adresseavisen og andre medier omtalt en sak hvor en lærer ved en skole i Trondheim ble nærmere ettergått etter flere klager. Kommunen beklaget det de kalte uakseptabel oppførsel fra lærerens side. Foreldre kalte det mobbing.

LES FORELDRENES HISTORIE: - Satt under pulten i panikkangstLES KOMMUNENS BEKLAGELSE: Beklager uakseptabel oppførsel fra lærer

- Når en lærer jevnlig krenker en elev, kan vi snakke om mobbing. Det kan dreie seg om spydige eller sårende kommentarer, bli gjort til latter, få stygge blikk, himle med øynene, bemerke høylytt i klassen det hun eller han ikke får til faglig, slik at alle hører det, for eksempel, sier Flack.

Hun mener at undersøkelser er ofte altfor generelle når man spør om lærermobbing.

- Det er viktig å operasjonalisere i undersøkelser hva slags type atferd læreren har. Da blir det også lettere å forstå hva en skole står overfor og det blir vanskeligere å bagatellisere resultatet dersom en undersøkelse viser høy frekvens av lærermobbing, sier Flack.

Vanskeligere å søke hjelp

I Elevundersøkelsen som Utdanningsdirektoratet publiserte på tirsdag opplyste 6,3 prosent av landets elever at de ble mobbet. Dette er et samlet tall for elever som i en eller annen kombinasjon er mobbet av medelever, voksne på skolen eller digitalt av medelever.

- Det er ikke slik at bare barn mobber hverandre, voksne kan mobbe andre voksne og voksne kan mobbe barn. Når voksne mobber barn er barnet i en særlig sårbar posisjon. Hvem skal eleven gå til for å få hjelp? Læreren er ikke et alternativ. Det er viktig at vi får rutiner der barn vet hva de skal gjøre når de opplever seg krenket eller mobbet av en lærer, sier Tove Falck.

Resultatene fra Elevundersøkelsen viser at de voksne ikke oppdager mye av mobbingen som skjer på skolen. Rundt 40 prosent av elevene som har blitt mobbet av andre elever, svarer at ingen voksne visste om mobbingen. 16 prosent svarer at skolen visste om mobbingen, men ikke gjorde noe.

Store konsekvenser for barnet

- Hva gjør en slik lærers oppførsel med eleven?

- Symptomene er ofte lik symptomer på mobbing generelt. Det er snakk om psykosomatiske plager som hodepine, magesmerter og søvnvansker. Psykiske vansker som depresjon og angst kan forekomme. Det kan gi seg utslag i skolevegring, manglende interesse for skolen. Humørsvingninger hjemme er ikke uvanlig. Et signal kan også være at barnet eller ungdommen klager til foreldre over at læreren hakker på dem skjeller på dem, ydmyker, er sarkastiske og viser disrespekt.

- Hva gjør en slik lærers oppførsel med klassemiljøet?

- En lærer er en rollemodell. Hvordan hun eller han kommuniserer innvirker på elevens kommunikasjon og klassekultur. Når en lærer stadig krenker en elev kan de andre elevene ta etter og gjøre det samme. Er en lærer ironisk, kan elevene være det i forhold til hverandre. En lærer som selv har en negativ kommunikasjonsstil vil ha vansker med å vektlegge oppbygging av tillitsfulle gode relasjoner i en klasse.

Barn skal ha det trygt på skolen

I arbeidet med ny mobbepolitikk, har regjeringen foreslått innføring av en aktivitetsplikt for skolene, det betyr i praksis at skolen skal handle raskt og effektivt. Det skal være en skjerpet aktivitetsplikt i saker der det er noen av de ansatte på skolen som mobber.

- Alle barn skal ha det trygt og godt på skolen og i barnehagen. Skolen skal forebygge, avdekke og håndtere mobbesaker. Det er svært alvorlig at barn blir mobbet uten at det blir fanget opp. Vi trenger mer handling og mindre byråkrati, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

Regjeringen satser på økt kompetanse hos de voksne i skolen for å redusere mobbing. I pressemeldingen peker Kunnskapsdepartementet på at det er tydelige voksenpersoner som trengs. At man må gripe inn i situasjonen og jobbe systematisk og langsiktig for å oppnå resultater. Det skal brukes over 40 millioner på kompetanse i 2017. Den samlede innsatsen mot mobbing i 2017 er på 75 millioner kroner.