Den gangen du måtte levere bilen om morgenen og hente den om ettermiddagen, er over.

Nå kan kunden ringe direkte til sin faste bilmekaniker og bestille time. Borte er skranken med kundemottakere. 80 prosent av alle reparasjonene kan utføres på under én time mens kunden sitter og venter.

Mens bilmekanikerne, eller serviceteknikerne som de nå kalles, tar seg av bilen, kan kunden sette seg ned i kundeloungen med en kopp kaffe og slappe av. Lurer han på hvordan det går med bilen, kan han kikke inn til verkstedet gjennom glassveggen.

Er én av de første

Det finnes om lag 2500 Volvo-verksteder rundt omkring i verden, og Nardo Bil med sine fem Volvo-forretninger fra Trondheim til Ålesund er blant de første som tar i bruk Volvos nye verkstedkonsept (Volvo Personlig Service). På alle fem verksteder vil 50 serviceteknikere få faste kunder som de har direkte kontakt med.

Ifølge daglig leder Rune Wang-Henrichsen har Nardo Bil investert 25 millioner kroner i nytt utstyr, ombygging og tilpasning til det nye konseptet. – Vi har prøvd den nye måten å arbeide på i tre uker og erfaringene er positive, sier han.

Verkstedet i Trondheim har daglig 50 – 60 verkstedkunder. Før måtte alle møte opp klokken 07.30 og hente bilen før verkstedet stengte på ettermiddagen. Det kunne bli lang kø foran skranken.

- Mange skal levere og hente barn i barnehage og på skole og har dårlig tid. Nå kan de bestille time når det passer best, og vente her på at bilen skal bli ferdig. Før hadde vi tre – fire kundemottakere til å betjene kundene. Nå er de og folk ved delelageret flyttet ut i verkstedet sammen med de 18 serviceteknikerne.

Fjernet mellomleddene

Wang-Henrichsen legger til at man har fjernet alle mellomleddene kunden måtte gjennom før han fikk bestilt verkstedtime. Når telefonen ringer, flytter mekanikeren seg bort til pc-en og legger inn bestillingen. Og nå er det mekanikeren selv som bestiller delene fra delelageret.

Det nye verkstedet er planlagt i detalj ned til hver skiftenøkkel. Det jobber to og to serviceteknikere ved hver løftebukk. Hver andre måned roterer de til en annen av de 18 bukkene. På den måten får de bedre praksiserfaring.

- Vi skal stadig utvikle oss for å bli mer effektive. Når kunden nå får «fastlegeordning» og snakker direkte med serviceteknikeren, blir både effektiviteten og servicen bedre, mener Wang-Henrichsen.

Under en service kan det oppdages feil og mangler som må utbedres. Tidligere måtte verkstedet ringe til kunden for å spørre om bremseklossene skulle skiftes med det samme eller senere. Nå kan kunden bli med bort til bilen for med selvsyn konstatere at klossene er moden for utskifting.

I løpet av en arbeidsdag rekker to mekanikere å reparere tre biler i gjennomsnitt per dag.

Halvparten på service

Halvparten av alle bilene som kommer inn på verkstedet, skal på service. 20 – 30 prosent skal få utbedret bremser, reparert hjul, skiftet frontvindu eller skiftet lys. Det øvrige dreier seg stort sett om feilsøking, og det kan ta tid. Klokken ti hver dag har alle mekanikerne et fellesmøte, ledet av verksmesteren, der han kort går gjennom alle oppdragene. Ved mer kompliserte reparasjoner kan en tredje mekaniker settes på jobben.

- I starten kan det kanskje være uvant for noen kunder at det gamle kundemottaket er borte. Men sannheten er at vi har firedoblet kapasiteten på kundekontakt, fra fire kundemottakere til 18 serviceteknikere som har direkte kontakt med kundene.

Gjennom en omfattende ombygging er det aller meste av utstyret flyttet nær løftebukkene. Luft, strøm og olje kommer ned fra taket. Det er gjort mye for å dempe støyen, og gulvene rengjøres hver dag.

- Jeg tror hele bilbransjen vil jobbe på denne måten om fem år. Bilbransjen må tilpasse seg kundenes ønsker og behov, sier Wang-Henrichsen.

Bedre forhold til kundene

Serviceteknikerne Frode Strømmen og Eivind Olsen innrømmer at de i starten var skeptisk til den nye måten å jobbe på. De syntes de sto foran store utfordringer.

- Nå føler vi mer eierskap til jobben og får et mer personlig forhold til kundene, sier Olsen.

- Konseptet er bra, og kvaliteten på arbeidet vi gjør blir bedre, sier Strømmen.

Etter tre uker begynner de å venne seg til den nye måten å jobbe på. Da Adresseavisen var på besøk, utførte de service og garanti-utløpstest på en Volvo XC70. De fordeler arbeidet seg imellom.

Wang-Henrichsen tror den nye ordningen med personlig service vil kunne heve statusen til bilmekanikeryrket.–Vi gir serviceteknikerne større ansvar, tilgang på mer moderne teknologi og flere arbeidsoppgaver. Jeg er sikker på at det kan føre til at flere ønsker å bli bilmekanikere, sier han.

Bedrer servicen: - Vi skal stadig utvikle oss for å bli mer effektive. Når kunden nå får «fastlegeordning» og snakker direkte med serviceteknikeren, blir både effektiviteten og servicen bedre, sier Rune Wang-Henrichsen, daglig leder ved Nardo Bil. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Roterer: Det nye verkstedet til Nardo Bil er planlagt til i hver minste detalj. Det jobber to og to serviceteknikere ved hver løftebukk. Hver andre måned roterer de til en annen av de 18 bukkene. På den måten får de bedre praksiserfaring. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen