Nye kalkyler viser at byggekostnadene for superbussprosjektet har økt med over en halv milliard kroner. Nå krever flere politikere en grundigere kostnadsgjennomgang av standarden.

- Høyre advarte så sent som i januar mot å bygge superbussløsninger etter topp standard, der det er tilstrekkelig med mer nøkterne løsninger. Akkurat det vi advarte mot, er nå blitt en realitet, sier Henrik Kierulf (H).

- Det er på tide at kostnadene for infrastrukturen kommer under kontroll, og at det blir valgt en nøktern standard. Vi er ellers redd for at prosjektet blir for stort. Vi trenger ikke store monumentale holdeplasser, men en nøktern standard med gode nok funksjoner innenfor forsvarlige rammer, sier Kierulf.

- Funksjonelt og komfortabelt

- Hva legger Høyre i uttrykket «nøktern standard» i superbussprosjektet?

- Det innebærer en funksjonell og komfortabel holdeplass med enkel adkomst, med leskur og med god standard for vintervedlikehold. Passasjerene skal bare oppholde seg på stasjonene noen få minutter og trenger ikke et fancy byggverk med store arealer. Vi må bort fra en tankegang om at superbussprosjektet skal koste hva det koste vil, svarer han.

- Hvis kostnadene blir for store, kan vi risikere at det rammer andre viktige utbyggingsprosjekter i miljøpakken. Kommer vi i en slik situasjon, er det nødvendig å ta en ny vurdering av totalkostnaden for superbussprosjektet, sier Kierulf.

Kronikk: Utvikling i riktig retning i Midtbyen

Kronikk Superbuss – revolusjon eller keiserens nye klær?

Ordføreren: Har bedt om detaljert gjennomgang

Ordfører Rita Ottervik (Ap) sier til Adresseavisen at formannskapet har bedt Superbussprosjektet om en detaljert gjennomgang av kostnadene for infrastruktur.

- Det er politikernes ansvar å beslutte hva slags standard vi skal legge oss på i utbyggingen av superbussprosjektet. Vi kommer til å ha et svært kritisk blikk på pengebruken i byggeprosjektene, sier Ottervik.

Adresseavisen mener: Utvikling i feil retning i Midtbyen

Framkommelighet og komfort førsteprioritet

- Hva er viktig å legge vekt på i valg av standard?

- Framkommelighet og komfort for passasjerene må ha førsteprioritet. Går man litt mer detaljert til verks, synes jeg at det er viktigere med en god standard på omstignings- og knutepunktene enn for eksempel på en holdeplass utenfor sentrum. Dette er steder hvor mange passasjerer bytter buss. Disse punktene må ha gode bekvemmeligheter for passasjerene og stor kapasitet for å kunne ta imot flere busser samtidig. Med tanke på trønderske vær – og føreforhold vinters tid, er det også viktig med is- og snøfrie arealer.

- Har politikerne tilstrekkelig med informasjon om alle detaljer for å kunne ta avgjørelser som bestemmer utviklingen av hele utbyggingen?

- Det er mange detaljer i superbussprosjektet som har stor betydning for kostnadene. Det er nettopp derfor vi har bedt om en detaljert kostnadsgjennomgang. Vi må vite om detaljene for å se totaliteten i prosjektet, sier Ottervik.

Ordfører Rita Ottervik (Ap) sier til Adresseavisen at formannskapet har bedt Superbussprosjektet om en detaljert gjennomgang av kostnadene for infrastruktur. Foto: Håvard Jensen
- Akkurat det vi advarte mot, er nå blitt en realitet, sier Henrik Kierulf (H). Foto: Morten Antonsen