Sammen med den tyske tankeren FGS Spessart, kom den norske fregatten KNM Roald Amundsen og den belgiske fregatten BNS Louis-Marie til Trondheim lørdag.

Søndag ettermiddag inviterte de byens befolkning om bord i båtene.

Selv om vinden var sterk og det tidvis høljregnet nede på Brattørkaia, møtte flere hundre trondhjemmere opp for å få komme om bord.

- Vi er nysgjerrige og synes det er artig å få sett nærmere på båtene, fortalte Morten Rotnes, som hadde med seg sønnen Ask Kvernland Rotnes (4) på omvisningen.

Guy Schotte, skipssjef på den belgiske fregatten, sier det er viktig å vise folk at båten er i beredskap og kan gi sikkerhet om noe skulle skje.

- Å drifte en slik båt koster mange penger, derfor er det viktig å vise at den blir brukt. Men vi er også stolt av skipet og liker å vise henne frem, sier Schotte.

Rykker ut på kort varsel

- Og så trenger vi alltid å rekruttere nytt mannskap. Kanskje kan noen av barna som er her i dag bli inspirert til å søke seg til marinen når de blir eldre, sier han.

Skipssjefen forteller at skipet er et av åtte som ble bygd i Nederland tidlig på 1980-tallet. Det ble etter hvert kjøpt av Belgia og er siden blitt oppgradert flere ganger.

Det har et mannskap på 150 og deltok i fjor i Operasjon Sophia, der EUs marinestyrke kunne aksjonere mot skip mistenkt for å smugle våpen langs Libyas kyst.

Siden 14. januar har skipet vært en del av Natos stående Maritime Styrke, ledet av Norge, og har de siste to ukene deltatt i to store multinasjonale øvelser langs Vestlandskysten.

- Vi er en form for 911-styrke forsvarsmessig. Om det skulle skje en krise eller oppstå en situasjon, kan vi rykke ut på kort varsel, sier Schotte.

Sto i kø en time

Om bord på BNS Louis-Marie fikk folk bevege seg fritt på det ytre dekket. Det var i tillegg anledning til å komme opp i styrehuset. Det var ingen begrensning på hvor mange som kunne være om bord samtidig.

På den norske fregatten ble folk ført inn i puljer på ti og ti. Det førte til lang kø og en ventetid på opptil en time – i regn og vind. Til gjengjeld fikk vi komme helt inn i båten.

Da det blir vår tur, tas vi med inn i hangaren der de til vanlig oppbevarer helikopteret. Rommet brukes også til treningsrom og oppbevaring.

Vi går videre gjennom en labyrint av ganger. Først til hospitalet, som i praksis er et minisykehus komplett med undersøkelsesrom og operasjonsstue. Deretter til messa som brukes av de menige og matrosene, og til offisersmessa som også brukes som møterom og til film- og spillkvelder.

Blir til tirsdag

Presseoffiser kapteinløytnant Thomas Gjesdal sier det alltid er stor interesse for å få komme ombord på skipet.

- Vi synes det er viktig at folk får muligheten til å se nærmere på båtene. Når vi seiler med Nato-flagg prøver vi å tilby folk å komme inn i skipene i hver havn vi besøker, sier han.

Han forteller at skipet er 11 år gammelt og er et såkalt multirolle-fartøy. Det vil si at det har utstyr til å bekjempe trusler både i luften, på overflaten og under vann.

På bruvingen kan vi se fire av båtens åtte hovedvåpen, såkalte Naval Strike Missiles (NSM), norskprodusert av Kongsberg Gruppen, forteller Gjesdal.

- Dette er de største krigsskipene vi har i Norge, frem til vi får nye logistikkfartøy senere i år, sier han.

De tre Nato-skipene blir i Trondheim frem til tirsdag. Deretter går turen nordover, før de drar videre ned til De britiske øyer for å delta i den multinasjonale øvelsen Joint Warrior, Europas største militærøvelse som arrangeres to ganger årlig.