I et brev til de ansatte, datert fredag før streiken, slår Nettbuss fast at aksjonen er i strid med tariffavtalen. Selskapet skriver at det får konsekvenser for ansettelsesforholdet for de bussjåførene som legger ned arbeidet.

- Men dette betyr ikke at selskapet truer bussjåførene som var i streik med oppsigelse, sier kommunikasjonssjef Dag Bones.

- Hva betyr det da?

- Det vil vi vurdere i etterkant. Vi har ikke nå oversikt over hva den tariffstridige aksjonen kostet selskapet, sier han. Nettbuss skal nå summere opp alle kostnadene selskapet fikk da bussjåførene la ned arbeidet i tre timer mandag.

Ender i arbeidsretten

Den tre timer lange busstreiken får trolig etterspill i arbeidsretten. Spørsmålet er om streiken er i strid med tariffavtalen. Det er NHO som etter alt å dømme bringer saken inn for retten.

- En politisk streik skal være mot politiske forhold. Her har de lagt ned arbeidet for å fremme egne lønns- og arbeidsforhold. Det hører hjemme i tariff-forhandlingene, sier NHO-direktør Nina Melsom for tariff og medlemstjenester.

Også LO sentralt skal, etter det Adresseavisen kjenner til, ha slått fast at en slik streik ville være tariffstridig.

- Vi kan bekrefte at LO har sendt brev til Fagforbundet i anledning streiken, skriver LOs nestleder Tor-Arne Solbakken i en e-post til Adresseavisen.

- Vi har i dag fått melding om at NHO vil bringe saken inn for arbeidsretten, og ønsker av den grunn ikke å kommentere saken ytterligere.

Uenighet i LO

Men i Buss- og Sporveisarbeidernes Forening i LO-forbundet Fagforbundet sier Ole Roger Berg at de har fått støtte fra Fagforbundet sentralt i at det var en lovlig politisk streiken.

- Hvis de som kommer etter meg skal overleve i dette yrket, må de få muligheten til å ha et sosialt liv. Vi fungerer ikke uten det, sa fagforeningsleder Ole Roger Berg i sin appell på Sorgenfri mandag formiddag.

Nettbuss mener det var 55 bussjåfører som la ned arbeidet. Ole Roger Berg sier det var om lag 70 bussjåfører som aksjonerte i tre timer mellom klokka 10 og 13 i protest mot fylkeskommunen som er ansvarlig for bussrutene og som kjøper tjenestene fra ulike selskap. Streiken handler om bussjåførenes sosiale forhold, og retten til å kunne ta spisepauser sammen med kolleger i fellesarealer.

Konsekvenser for sjåførene

Men allerede før helga prøvde Nettbuss å få bussjåførene bort fra aksjonsplanene sine.

- Det er ikke lov å delta i en tariffstridig aksjon, skriver avdelingsleder Åsgeir Møllen i Nettbuss i brevet som de ansatte fikk i hyllene sine fredag.

I brevet heter det at dersom de likevel deltar i aksjonen, vil det få følger for ansettelsesforholdet.

Arbeidstakerne vil også være erstatningspliktig for å ha påført arbeidsgiver økonomisk tap som gebyr fra oppdragsgiver (fylkeskommunen) eller unødvendig tomkjøring. Bedriften vil også trekke den ansatte i lønn for den produksjonen som ikke blir gjennomført, heter det videre i brevet.

Ulovlig aksjon

- Dette kan være konsekvenser som blir vurdert, all den tid dette betraktes som en ulovlig aksjon, sier kommunikasjonssjef Dag Bones i Nettbuss.

- Hva er det som gjør at dere mener det var en ulovlig aksjon?

- Mellom tariffperiodene gjelder det fredsplikt mellom de to partene i oppgjøret.

- Men er det ikke unntak for politiske streiker?

- Dette var en aksjon mot egne arbeidsforhold og da gjelder fredsplikten, sier Bones.

- Hvorfor skrev dere brevet til bussjåførene?

- Vi skrev brevet fordi de planla en ulovlig aksjon.

Støtter krav om felles pause

Når det gjelder kravet fra bussjåførene om å kunne ha matpausen i et fellesrom sammen med kolleger, sier Dag Bones at Nettbuss gjerne vil at bussjåførene skal kunne ha pause sammen med andre.

- Men her må vi forholde oss til oppdragsgiver og kontrakten med AtB og fylkeskommunen.

- Hvis de som kommer etter meg skal overleve i dette yrket, må de få muligheten til å ha et sosialt liv. Vi fungerer ikke uten det, sa fagforeningsleder Ole Roger Berg i sin appell på Sorgenfri mandag formiddag.