Gruppelederen for Arbeiderpartiet i Trondheim er ikke i tvil om at bussen må prioriteres dersom det blir sprengt kapasitet på veiene inn til Trondheim sentrum.

Han svarer på kritikken fra drosjenæringen og elbilforeningen som reagerer på at elbilene og drosjene må ut av kollektivfeltet når superbussen kommer i 2019.

- Forutsatt at trafikktallene viser at framkommeligheten går ned og bussene bruker lengre tid, må vi prioritere den transportformen som tar med flest passasjerer, og det er bussen, sier Geir Waage. Han mener dette har ligget i kortene helt siden kollektivfeltene ble innført i 2008.

Bussen må være presis

- Vi må sikre at bussen er presis. Det er mye viktigere enn å sikre framkommeligheten til taxi og elbil.

Waage viser til at det både blir flere elbiler og flere busser i Trondheim.

- Målet er å få ned personbiltrafikken, og få flere til å reise kollektivt, sykle eller gå.

- Lite skolekjøring til Midtbyen

Geir Waage tror ikke det blir noe stort problem for drosjene som driver skolekjøring.

- Det er svært få som går på skole i Midtbyen, sier han.

Waage hadde selv pappapermisjon da vedtaket om «Kollektivfeltene i Kollektivbuen skal forbeholdes buss i rute» ble fattet i bystyret i fjor. Han kan derfor ikke svare på hvorfor drosjenæringen og elbilforeningen ikke ble spurt om innspill før vedtaket ble gjort.

LES OGÅ: Utbygging av superbuss flere hundre millioner kroner dyrere enn først beregnet