- Viktigst at bussen er presis

- Når det er begrenset med plass, må bussen prioriteres framfor taxi og elbiler, sier kommunalråd Geir Waage (Ap).

Bussen viktigst: - Når det er begrenset med plass, må bussen prioriteres framfor taxi og elbiler, sier kommunalråd Geir Waage (Ap). 

Saken oppdateres.

Gruppelederen for Arbeiderpartiet i Trondheim er ikke i tvil om at bussen må prioriteres dersom det blir sprengt kapasitet på veiene inn til Trondheim sentrum.

Han svarer på kritikken fra drosjenæringen og elbilforeningen som reagerer på at elbilene og drosjene må ut av kollektivfeltet når superbussen kommer i 2019.

- Forutsatt at trafikktallene viser at framkommeligheten går ned og bussene bruker lengre tid, må vi prioritere den transportformen som tar med flest passasjerer, og det er bussen, sier Geir Waage. Han mener dette har ligget i kortene helt siden kollektivfeltene ble innført i 2008.


Bussen må være presis

- Vi må sikre at bussen er presis. Det er mye viktigere enn å sikre framkommeligheten til taxi og elbil.

Waage viser til at det både blir flere elbiler og flere busser i Trondheim.

- Målet er å få ned personbiltrafikken, og få flere til å reise kollektivt, sykle eller gå.

LES OGSÅ: Folkets dom - dette er en super bussløsning: - Det viktigste er at bussen er i rute

- Lite skolekjøring til Midtbyen

Geir Waage tror ikke det blir noe stort problem for drosjene som driver skolekjøring.

- Det er svært få som går på skole i Midtbyen, sier han.

Waage hadde selv pappapermisjon da vedtaket om «Kollektivfeltene i Kollektivbuen skal forbeholdes buss i rute» ble fattet i bystyret i fjor. Han kan derfor ikke svare på hvorfor drosjenæringen og elbilforeningen ikke ble spurt om innspill før vedtaket ble gjort.

LES OGÅ: Utbygging av superbuss flere hundre millioner kroner dyrere enn først beregnet

Adresseavisen sjekker: Superbussen

Har du tips til våre journalister som jobber med superbussen kommende uke?
Ta kontakt her på epost:

Roy Tommy Bråten
Torsten Hanssen
Christer S. Johnsen

Ni fakta om metrobuss

1. Trondheim får 20. august 2019 en helt ny rutestruktur. I 2019 går dagens anbudsperiode for busstransporten i Trondheim ut.

2. Den nye rutestrukturen, som ble vedtatt av bystyret i Trondheim og fylkestinget i Sør-Trøndelag mai/juni 2016, gir færre linjer, men langt flere avganger.

3. Det nye bussnettet er bygget med flere linjer på tvers og mindre behov for å reise via sentrum.

4. Tre metrobusslinjer skal danne ryggraden i den nye rutestrukturen. Det blir mer omstigning fra andre ruter og bussbytte til/fra superbuss. De tre metrobusslinjene er: M1 Kattem/Heimdal-Ranheim, M2 Kattem/Saupstad-Lade/Strindheim/Skovgård og M3 Hallset-Lohove.

5. Metrobussene blir 24 meter lange. Totalt skal det kjøpes inn 56 kjøretøy. Operatører er Nettbuss og Tide Buss.

6. Metrobussholdeplassene heter stasjoner og blir mellom 25 og 60 meter.

7. Avstanden mellom stasjonene blir gjennomsnittlig 675 meter.

8. Det skal bygges 12 omstigningspunkter og seks knutepunkter. Omstigningspunktene er steder der ruter møtes, hvor mange går av og på bussen med mulighet for bussbytte. Knutepunktene er definert som nav i kollektivsystemet, er stasjonsområder med kiosker og toaletter nær boliger og arbeidsplasser. De skal vokse i takt med transporten og bidra til mer kollektivbruk.

9. Ikke billettkjøp om bord. Passasjerene må kjøpe billett før de går på bussen for å redusere stopptiden på stasjonene.

Kilde: Miljøpakken/AtB

På forsiden nå