Da Trond Atle Clausen fra Stord annonserte på internett etter noen som kunne frakte noen hagemøbler, en designlampe, en TV og diverse innbo til det nye feriehuset på den spanske solkysten, var det et flyttebyrå med trøndersk eier som først tok kontakt.

Kjøpte inn ekstra

- Alt virket greit. Han sa vi måtte vente én uke fordi han trengte å samle opp leveranser, slik at han kunne dra med full bil til Spania.

Siden Clausen uansett måtte betale for fire kubikk, fylte han opp lasset med diverse innbo.

- For ikke å fryse i vinter gikk vi til innkjøp av norske dyner og puter, samt flere sengesett.

Adresseavisen har kopi av kvitteringen mellom Clausen og flyttebyrået. Der bekreftes det at det ble innbetalt fire tusen kroner 1. september 2016. Det er snart et halvt år siden.

- I Spania fikk vi gjentatte forsikringer fra eieren av flyttebyrået at leveransen ikke var langt unna. Han kom med unnskyldninger om at han manglet sjåfører.

Til slutt gikk familien til innkjøp av nye dyner pluss diverse i Spania. Fortsatt mangler de hagemøbler.

- I jula fikk jeg beskjed om at alt sto innelåst på et lager i Spania. Problemet var da at nøklene var i Trondheim. Jeg spurte hvor lageret var, slik at jeg kunne sjekke det opp, men fikk ikke svar, sier Clausen.

Flyttelass i Trondheim

I februar fikk Clausen en ny beskjed om at trønderen hadde vært utenfor huset i Spania, men at han ikke ville levere fordi det var så mange mennesker der.

- Det var muligens noen bygningsarbeidere der, men det var ikke slik at han ikke kunne levere fra seg møblene, sier Clausen, som tviler sterkt på historien.

Etter hvert ble det klart at flyttelasset var i Trondheim. Adresseavisen har fått kopi av en melding sendt til den trønderske flyttemannen lørdag 11. februar i år: «Kjør varene mandag til Trondheimsterminalen AS. Betal for transport, så får jeg levert dette av Toten Transport».

- Jeg fikk da bekreftet at han skulle gjøre det. Siden da har jeg ringt hver dag, for å få han til å levere varene, forklarer Clausen, som har fått nye lovnader og ulike forklaringer gang på gang.

Mangler TV

Clausen har flere ganger vurdert å politianmelde forholdet, men har latt seg overbevise om at det snart ville ordne seg.

- Tabben var at jeg ikke hadde googlet navnet på forhånd. Hadde jeg gjort det, hadde jeg sett hvilken type dette er.

Siste beskjed fra trønderen var at han ville levere i løpet av helga som var. Det skjedde ikke, men mandagsmorgen ble derimot det meste av flyttelasset levert.

- Det eneste som manglet er en 49 tommer TV, forteller Clausen.

Trønderen har heller ikke betalt tilbake transportbeløpet på 4000 kroner.

Mandag ettermiddag kom meldingen om at TV-en er skadet, og at ny TV er bestilt. Den vil bli levert i Trondheim 13. mars.

Vil ordne opp

Eieren av flyttebyrået sier til Adresseavisen at han hele tiden har hatt intensjon om å ordne opp, men at han har hatt en rekke problemer. Han kjørte to turer til Spania i september og oktober.

- Begge ble fullastet, slik at jeg ikke fikk plass til sakene fra Stord.

Trønderen er dømt for regnskapsrot, og han er tidligere gått konkurs. Adresseavisen er også kjent med at han flere ganger er politianmeldt for flyttelass som ikke er blitt levert. Anmeldelsene har derimot blitt trukket tilbake når sakene til slutt har dukket opp.

For 11 år siden publiserte Adresseavisen første gang en sak der trønderen var omtalt. En kunde som flyttet fra Trondheim til Mosjøen fortalte der om sin kamp for å få tingene tilbake. Også programmet TV2 Hjelper deg har hatt sak på trønderen og det gjentatte flytterotet. Kunden fra 11 år tilbake i tid forteller i dag til Adresseavisen at hun etter mye frem og tilbake fikk det meste av flyttelasset sitt tilbake, men ikke alt.

- Jeg fikk i tillegg noen esker som ikke tilhørte meg. Han hadde ingen kontroll, sier hun.

Flyttebyrået hadde da et annet navn. Dagens flyttebyrå ble ifølge Brønnøysundregistret opprettet med et nytt navn i år 2000.

Mangeårig flytterot

Andre aviser, som Dagbladet og Nettavisen, har også omtalt flyttemannen fra Trondheim. Siste gang trønderen ble omtalt var i Spania Posten. Kilder lurer da på om flyttebilen trønderen brukte kunne være stjålet, fordi den skulle vært levert tilbake for flere uker siden. Saken ble politianmeldt.

SE OGSÅ: Arbeidsledigheten i Spania sank til 18,6 prosent i siste del av 2016

Spania Posten beskriver videre flyttebransjen mellom Spania og Norge som en cowboy-bransje, med flyttebyrå som brått blir løst opp og flyttelass som aldri kommer frem.

Trønderen sier til Adresseavisen at han har levert bilen tilbake. Den saken er nå ute av verden, sier han.

Byrået har ikke hatt noen ny flyttebil siden da.

- Nå er det slutt

- Jeg har ikke drevet med flyttevirksomhet siden i oktober. Nå er det slutt, og jeg har varslet Brønnøysundregisteret at selskapet er oppløst bedyrer han.

Dette har Clausen i Stavanger ikke blitt informert om. På spørsmål om hvorfor, svarer han:

- Jeg har hele tiden trodd at jeg skulle klare å levere. Jeg har flere ganger hatt kontakt med et flyttebyrå fra Sverige, som har lovet at de ville hjelpe meg, men de dukket aldri opp. Jeg ble lurt.

- Har tingene til Clausen i det hele tatt vært i Spania?

- Nei.

- Så du var aldri utenfor huset hans i Spania?

- Jeg var i området.

- Hvorfor ga du inntrykk av at flyttelasset var i Spania og at det snart ville bli levert?

- Fordi jeg trodde det ville ordne seg, men jeg ble sviktet av noen svenske sjåfører. De sa de ville hjelpe meg.

Levere mandag

Fredag 24. februar lovet trønderen nok en gang at han ville levere sakene til Clausen i løpet av helga, uten at Trondheimsterminalen AS ble varslet.

- Hvor har du tingene til Clausen?

- I bilen. De vil bli levert på lageret i mandag, sa han da.

LES HER: Dette «flyttelasset» skapte 17.mai-stemning i Åfjord

Trønderen forklarte at han var på Østlandet i helga med bil. Derfor ville han heller levere sakene til Clausen i Oslo.

- Jeg sa at jeg ville ha det levert i Trondheim hvor jeg allerede har gjort en avtale med et nytt firma. Det jeg lurer på er om han har kjørt rundt på tingene mine? Jeg har jo ingen kontroll, sier Clausen.

Nå håper han at tingene vil være i hus før påske i år.

Gjør et nettsøk

Forbrukerrådet anbefaler alle som ønsker å benytte et flyttebyrå å sjekke andres erfaringer med dem ved å gjøre et nettsøk, og undersøke om alt later til å være i orden i Brønnøysundregistret.

- Med tanke på hvor mange som flytter, så har vi få klager på flyttebyrå. Fra 1. juli 2016 og frem til i dag har vi hatt 83 spørsmål, og seks saker til mekling, opplyser informasjonskonsulent Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

Mangler bord og stoler: Her i kroken skulle hagemøbleme til Trond Atle Clausen vært plassert i september. Nå håper han på at familien vil få hagemøbler til påske. Foto: Privat