Det gir ikke bedre sikkerhet for de gående, mener styret i Bakklandet og Lillegårdsbakken velforening.

Formannskapet har tidligere bedt om at veiarealet mellom trafikantgruppene på strekningen fra Brubakken og krysset Nygata/Nedre Bakklandet blir fordelt på en bedre måte enn i dag, slik at konfliktene kan minimaliseres. Politikerne peker på kafékulturen, som har fått ta i bruk de smale fortauene. Det har ført til at fotgjengerne tvinges ut i kjørebanen, gjerne på de smale stripene med heller som er forbeholdt syklistene.

Tirsdag skal formannskapet se på saken på nytt. Rådmannen har utarbeidet tre ulike forslag til løsning på strekningen. I det alternativet rådmannen går for, utvides fortauet på vestsiden på bekostning av bredden på kjøreveien med en halv meter. I tillegg flyttes sykkelhellene litt mer mot midten av gata. Da kan fortauet utvides med om lag 130 cm på hele strekningen. Det gir et langt bedre tilbud for de gående.

Koster fem mill

De ulike løsningene vil gi mer eller mindre omfattende anleggsarbeider og vil koste fra 3,5 til 5 millioner kroner. Men dette er et grovt anslag og forutsetter at brustein og sykkelheller kan brukes på nytt.

Velforeningen er svært kritisk til at strekningen bygges om. I dag fungerer sykkelhellene for rullestolbrukere, folk med rullator, gående og syklende. Dette mangfoldet i bruken gjør at hastigheten for syklistene dempes gjennom et gaterom som er skiltet som gatetun. Velforeningen er i sterk tvil om planene vil redusere konflikten mellom trafikantgruppene. Forslagene ivaretar verken sikkerheten eller fremkommeligheten til gående. Hastigheten til syklistene vil mest sannsynlig øke hvis hellene plasseres nærmere midten av gata.

Velforeningen mener konsekvensene ved en ombygging av gata er usikre og foreslår at noe av beløpet i stedet kan brukes til å trygge forholdene for fotgjengere og syklister i Øvre Bakklandet, der utfordringene er store.

Usikker på effekten

Også byantikvaren er usikker på om man oppnår ønsket effekt ved å bygge om gata. Uansett må dagens formspråk opprettholdes, ved at brusteinsfeltet bør være midt i gata og bredest mulig, slik at gata fremstår mest mulig symmetrisk.

Strekningen som nå utredes, ble opparbeidet med sykkelheller i 2004/2005. Hellene ligger oppå betong. Ved en eventuell ombygging må store deler av gata bygges om. Det vil få konsekvenser for dem som bor og driver næring der. Da Nygata ble ferdigstilt, ble det skrevet «Sykle pent» på sykkelhellene og «Takk for at du går» på fortauet. Det antas at disse enkle tiltakene kan ha redusert noe av konflikten mellom gående og syklende.

Røde sykkelfelt

På strekningen fra Lillegårdsbakken og sørover foreslår rådmannen tiltak utover det som ble gjort i 2014 med røde sykkelfelt i gata. Rådmannen ber formannskapet ta innspillet fra velforeningen til orientering, og at det utarbeides en plan for ombygging på deler av Øvre Bakklandet fra Lillegårdsbakken og sørover.

Rådmannen foreslår at man avventer en ombygging av Nedre Bakklandet mellom Nygata og Gamle bybru. Samtidig ber rådmannen om at formannskapet går med på at det utarbeides en plan for Øvre Bakklandet fra Lillegårdsbakken til Elvepromenaden, som skal bedre forholdene for syklende og gående. Tiltaket tas med i Miljøpakkens handlingsprogram.