Representanter fra AtB og Miljøpakken holdt mandag kveld et informasjonsmøte på Heimdal videregående skole hvor de fortalte beboere ved Saupstad om superbussplanene.

Vil du vite mer om superbussene? Besøk vår samleside om temaet.

Tidligere har beboere fått vite at både holdeplassene Casper Lundes veg og Midteggen kan bli lagt ned som følge av den nye superbusslinjen S2 som skal gå langs Saupstadringen. Mandag ble det kjent at man nå ser på muligheten for bare å legge ned Torplassen, som ligger mellom de to førstnevnte holdeplassene.

- Det blir mer effektivt, og det vil ikke føre til stor økning i gangavstand til bussholdeplassene for beboerne. Derfor mener vi dette forslaget dekker Saupstad på best mulig måte, sier Kai-Arne Riersen, planleder for superbuss i Byplankontoret ved Trondheim kommune.

- Det blir videre opp til politikerne, og en endelig avgjørelse tror jeg ikke vi kan vente før tidligst i april, sier Riersen.

Irritert over få sitteplasser

Heidi Nordnes, styreleder i Midteggen borettslag, er fornøyd med det nye forslaget.

- Jeg synes løsningen er bra, men jeg tror ikke selve superbussene vil gjøre min reiseopplevelse noe bedre, sier hun.

- I 26 år har jeg måttet stå på den fullstappede bussen som frakter meg hjem fra sentrum etter jobb. Derfor blir jeg så irritert av å høre at man ikke klarer å tilby passasjerer bedre sittemuligheter selv om vi får nye og større busser. Jeg synes det er utrolig dårlig bruk av så mye penger, sier Nordnes.

Mer behagelig å reise

Storrønningen sier at de ikke kan basere seg på at alle skal få sitteplass på bussene om de skal klare å innfri løftet om å effektivisere og utbedre kollektivtrafikken.

- Vi har likevel tro på at reisende vil oppleve at det er bedre å stå i de nye bussene sammenlignet med dagens busser, sier han.

- Ved å redusere antall stopp, tilrettelegge for rettere busstraseer og ha signalprioritering, vil bussreisen bli mer behagelig og tryggere. I de nye bussene vil det i tillegg være bedre plass for passasjerer som står, og det vil være flere ryggputer og flere stenger å holde i.

Nordnes er likevel ikke overbevist.

- Jeg hører de sier at det blir bedre, men mine lårmuskler er de samme, selv om plassen er bedre, sier hun.

- Løser kun et midlertidig problem

Martin Herstad, elevrådsleder ved Heimdal videregående skole, er positiv til at det nå kun foreslås å legge ned en bussholdeplass. Likevel tror han superbusser kun vil være en midlertidig løsning for alle elevene som reiser kollektivt.

- I dag blir mange som skal til og fra Heimdal videregående frakjørt av bussen fordi den er stappfull, sier han.

- Større busser vil kanskje bedre situasjonen, men når den nye videregående skolen står klar vil antallet elever øke. Derfor er jeg redd problemet vil oppstå igjen. Vi håper AtB også vurderer å innføre hyppigere avganger, ikke bare større busser, sier Herstad.

Storrønningen er glad for at AtB får inn slike innspill.

- Det er en del av hensikten med å avholde informasjonsmøter.

Må jobbe med budskapet

Storrønningen synes at fokuset på superbussene har vært preget av mye skepsis og usikkerhet.

- Det er jo vanlig at de som er fornøyd er stille, mens de som er skeptiske sier ifra. De kritiske røster har i tillegg svært få egne alternativer, så da blir det lite konstruktivt. Jeg synes det er utfordrende å få folk til å se potensialet i det nye kollektivtilbudet. Det er et byutviklingsprosjekt som skal bidra til at folk skal kunne klare seg uten bil.

Han er klar på at alle de involverte i superbussprosjektet, fylkeskommunen, Statens vegvesen, kommunen og AtB, må ta sin del av ansvaret for at budskapet ikke har kommet klart nok frem.

- Vi har ikke vært flinke nok til å selge inn hva dette kan gjøre for byen, så fremover må vi fokusere mer på vårt informasjonsarbeid, sier Storrønning.

Fornøyde: De fleste oppmøtte ga uttrykk for at de foretrekker det nyeste forslaget til endring av bussholdeplasstilbudet langs Sausptadsringen. Foto: Terje Svaan
Delte: Martin Herstad (18) og Heidi Nordnes (51) er begge posititve til forslaget om å kun legge ned Torplassen, men er skeptiske til at superbusser vil gjøre deres reiseopplevelse bedre. Foto: Stian Kristoffer Sande