Professor i byforming og planlegging ved NTNU er klar i sitt svar på spørsmålet om Midtbyen kan bli bilfritt.

- Det er utopi. Totalt urealistisk. For de aller fleste er Midtbyen er stedet man handler. Funksjonshemmede, vareleveranser, renhold, drosjer. Nei, bilfritt blir det ikke. Vi dreper Midtbyen hvis vi gjør den bilfri, men vi bør ikke kjøre gjennom den, sier han.

Professor Tor Medalen tror ikke Elgeseter bru vil ha plass til privatbiler om få år. Foto: Terje Svaan

Korttidsparkering

Dermed går han rett inn i debatten som Adresseavisen legger opp til i kveldens folkemøte på Byscenen.

Medalen foreslår at langtidsleie av parkering til de som jobber i Midtbyen bør fjernes til fordel for korttidsparkering. På den måten får butikker og andre næringsdrivende flere kunder.

- Alle butikker trenger kunder, og det er bedre med ti enn én kunde som tar opp en parkeringsplass. Men gågatesystemer kan gjerne utvides. Vi kunder liker gågater, og det ligger allerede gode kommunale planer på den biten. Det er egentlig bare å sette i gang, sier han.

Tiltak

Han visert til flere byer i Europa (Freiburg, Groningen, Göteborg) som har stor suksess med gjennomkjøring forbudt i sentrum.

- Det lar seg gjøre her med omkjøringsveien og Nordre avlastningsvei, mener han.

- Hvis vi fortsetter som i dag, kan Trondheim – satt på spissen – bli som  Kolkata (tidligere Calcutta)?

- Nei, Trondheim blir aldri som Calcutta. Det er for mange flinke fagfolk og politikere til at det skjer. Trondheim har gjort en del vellykkede grep, men det er nå de vanskelige tiltakene kommer, de upopulære politiske tiltakene.

- Som for eksempel?

- For å nå nullvekstmålet må bompengeprisen opp og langtidsparkeringen bort. Dette vil bli upopulært uansett om du heter Rita Ottervik eller ikke. Trondheim har vært av de flinkeste i klassen hittil, men nå får vi se om det fortsetter slik, sier han.

Les alle sakene om superbuss her.

Ingen biler over Elgeseter bru

- Hva er gjort rett?

- Innføring av kollektivfelt, tidsdifferensiering i bomringen og strengere mot elbiler for eksempel. Og nettopp det er rett, for elbiler tar like mye plass som vanlig bil. Det er arealkrevende. Det er jo også problemet med superbuss. Jeg ser at Tore O. Sandvik ikke liker begrepet superbuss, og det er jo rett. Men med mottoet «tenk bane- kjør buss» betyr det jo at bussen må prioriteres på samme måte som bane. Problemet er at det gjør det ikke i Trondheim. Det blir ikke superbuss så lenge det ikke er areal til det, og at det ikke settes av egen trase eller felt til det, sier han.

Han mener det ikke er tatt tøffe nok valg hvis man skal ha superbuss som fungerer.

- Tankegangen var en gang, og kalles fortsatt «bus rapid transit» Men med svak prioritering er det ikke super nå. Det kan bli om noen år, og jeg har blant annet sagt at privatbilen ikke kan kjøre over Elgeseter bru om noen år. Det er rett og slett ikke plass, sier han, og har heller ikke stor tro på at brua blir utvidet grunnet fredning.

Professor Tor Medalen mener Elgeseter bru ikke har plass til privatbiler om få år. Foto: Terje Svaan

Tøffe valg

- Men elbiler og taxi skal bort fra superbussfeltet?

- Det hjelper ikke når det skal gå 100 busser i timen gjennom Elgeseter gate i rushtiden. Hva skal til for at alle disse kommer på holdeplassen slik at det blir plass til alle. Kommer ikke bussene i takt, blir det trøbbel på holdeplassene.

- Har politikerne vært for feige?

- Det handler om mot. Politikerne vil jo bli gjenvalgt, og da er det ikke enkelt å ta disse valgene. Men skal man gjøre superbussen super må man ta tøffe valg.

Følg Adresseavisen på  Facebook ,  Instagram  og  Twitter .