Det kunne Norges Facebook-sjef Rune Paulseth fortelle under Markedskonferansen i Trondheim på torsdag. Facebook er blitt en betydelig plattform for både privatpersoner og virksomheter siden lanseringen i 2006.

- Vi når rundt 75 prosent av den norske befolkning hver eneste dag. I Norge sjekkes Facebook 20 ganger daglig i gjennomsnitt, forteller Paulseth.

På konferansen fortalte han fremmøtte byråer og bedrifter om hvordan de kan lykkes med sitt innhold på Facebook. I tillegg lettet han litt på sløret om Facebooks fremtidsplaner.

Robot i chatten

Blant annet viste Paulseth frem eksempler på «chatteboter» i Messenger-appen. En bot (slang for robot) kan programmeres til å utføre oppgaver på egen hånd, som en digital assistent. For eksempel kan det bli mulig å automatisere kundeservice og salg direkte i appen med denne teknologien.

En betaversjon ble lansert i 2016 (ekstern lenke).

- Det er en enkel måte å reaktivere kundegrupper på, sier Paulseth.

Han understreker at brukerne ikke vil bli kontaktet av en slik robot med mindre de selv ønsker det.

- Du er nødt til å aktivt gå inn, følge og godkjenne betingelsene før de kan begynne å snakke med deg. Det nytter ikke å mase på folk.

På denne siden kan du teste bot-chattene (ekstern-lenke)

Fremtiden er virtuell

Siden 2006 har innholdet på Facebook beveget seg hurtig fra tekst til video. Om få år tror Facebook at virtuell virkelighet blir den dominerende innholdstypen. Virtuell virkelighet, ofte forkortet VR, er teknologi som lar brukeren oppleve en dataskapt verden.

- Allerede nå sees 100 millioner timer hver dag. YouTube er vel den eneste som er litt større. Vi tror mobil og video kommer til å være de store driverne fremover, sier Paulseth.

Facebook live, som snart blir å finne som app, er ett eksempel på videosatsningen. Under foredraget ble Paulseth spurt om hvordan Facebook håndterer ulovlig strømming på tjenesten, med boksekampen til Cecilia Brækhus som eksempel.

- Ingenting er hundre prosent fullkomment, men vi gjør alt vi kan for å holde oss innenfor lover og regler, sier Paulseth og viser til at de som eier rettighetene også må ta ansvar ved å varsle Facebook.

Plattformen har registre som oppdateres automatisk, og Facebook streber etter å fjerne alt som bryter med retningslinjene, forsikrer Paulseth.

Årets markedsfører

Facebook-sjefen var sist ut på programmet da Trondheim Markedsforening arrangerte sin årlige konferanse. Blant foredragsholderne var også Google, Forbrukerrådet og bloggeren Camilla Aastorp Andersen.

Tradisjonen tro ble også årets markedsfører kåret. I år gikk prisen til NTNU-gründerne bak Flowmotion.

«Gjennom 2016 har de skrevet et lærebokeksempel i crowdfunding og resultatene er outstanding, ikke bare i et trøndersk eller norsk, men i et globalt perspektiv», heter det i juryens begrunnelse.

Flowmotion har utviklet en teknologi som stabiliserer videoopptak med smarttelefon. Adresseavisen har tidligere omtalt at bildestabilisatoren er forhåndssolgt for over én million dollar.

«Årets vinner har virkelig sett viktigheten av solid markedsføring i konkurranse i et etablert marked», mener juryen.

Flowmotion vant prisen for Årets markedsfører på konferansen. Fra venstre: Didrik Dimmen, Eirik Dyrseth, Julie Bauge, Lars Flesland og Ole Jørgen Kleive. Bildet er tatt ved en annen anledning. Foto: FLOWMOTION TECHNOLOGIES

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter