Regjeringen har begynt å presentere deler av den nasjonale transportplanen (NTP) som skal legges frem for Stortinget før påsken.

Det skal brukes 3,6 milliarder kroner på elektrifisering av trønderbanen. Etter elektrifisering er dobbeltspor i tunnel nord for Trondheim ett av de store målene.

I september skrev NRK at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) ville legge dobbeltspor inn i den nye NTP-en:

- Det vil bli dobbeltspor også. Det er allerede blitt bevilget penger til planlegging, og det kommer til å bli bygget, sa Solvik-Olsen da.

- Når? spurte NRK.

- Målet er innen 2023, sa Solvik-Olsen til NRK.

- Klarer ikke å innfri

Samferdselspolitiker Karianne Tung (Ap) mener det nå er åpenbart at dette ikke innfris.

- Hvis det overhodet skulle vært realistisk å bygge dobbeltspor innen 2023, måtte det ha kommet med i planen nå. Dette er nok et bevis på en statsråd full av lovord, men som ikke klarer å innfri, sier Tung.

Karianne Tung (Ap)

Statssekretær Tom-Christer Nilsen (H) sier nå at Solvik-Olsen ikke mente å komme med en slik lovnad:

- Han trodde at han svarte på et annet spørsmål, og han føler seg kryssklippet, sier Nilsen.

- Statsråden kan vanskelig være kryssklippet når NRK ikke har klippet i den aktuelle videobiten. Sa han noe feil?

- Ja, han sa feil. Det er ingen planer om dobbeltspor innen 2023, han mente å snakke om elektrifisering, sier Nilsen.

- Når kommer dobbeltspor inn i planene?

- Det er for tidlig å si, sier statssekretæren.

Les også: Jippi, strømmen kommer til Trøndelag

- Inn i neste NTP

Sivert Bjørnstad (Frp) mener dobbeltspor uansett var urealistisk å få til i denne omgangen.

- Fagetatene kom med sine innspill i sommer, og der var ikke dobbeltspor nevnt. Men nå som vi har sikret elektrifisering, er dobbeltspor neste mål, sier han.

- Når kommer det med i planene?

- Målet er ved neste revidering av NTP, altså i 2021. Dobbeltsporet vil koste mye penger, rundt 10 milliarder kroner. Jeg er veldig spent på om Arbeiderpartiet og Tung, som går så høyt på banen nå, klarer å finne disse pengene i sin alternative transportplan, og hva de da eventuelt må kutte i. Gjør de ikke det, er det bare nok et bevis på Aps nye kommunikasjonsstrategi: «mye kritikk, ingen politikk», sier Bjørnstad.

Sivert Bjørnstad (Frp)

- Trøndelag er oversett

Tung (Ap) er veldig glad for elektrifisering, men mener for mye av transportpengene forsvinner til Østlandet og Vestlandet.

- Vi skulle hatt en større del av potten. Det ser ikke ut som om det kommer penger til ny godsterminal, og det er mange andre strekninger som burde vært med, som E6 ved Grong og E14 over Meråker mot Sverige. Jeg frykter Trøndelag er helt oversett i den nye NTP-en, sier hun.

Statssekretær Nilsen avviser at Trøndelag er oversett.

- Vil det komme noe om ny godsterminal?

- Jeg kan ikke si noe om det i dag, men dette er et av de viktige spørsmålene vi nå diskuterer. Det må avklares både hvor terminalen skal lokaliseres og hvordan vi skal få det inn i planene. Nå må folk være litt tålmodige, det kommer flere nyheter, sier statssekretæren, som altså ikke vil love noe som helst.

- Taper Midt-Norge mot Østlandet og Vestlandet, slik Ap hevder?

- Det blir en geografisk balanse, og dere må vente og se på helheten, sier Nilsen.

- Ikke oversett

Også Bjørnstad avviser naturligvis at Trøndelag er oversett:

- Vi må huske på at E6 nord og sør er inne i Nye veier, prosjekter til titalls milliarder kroner. Nå får vi elektrifisering av jernbanen. Å si at Trøndelag er oversett når vi skal bygge for 30-40-50 milliarder, er veldig merkelig og i beste fall bare retorikk, sier Bjørnstad.

Han sier han ennå ikke vet om ny godsterminal vil komme med. Torhild Aarbergsbotten (H) sier hun jobber for å få dobbeltspor inn i planene alt nå, og hun mener det fremdeles er uavklart hva som kommer med.

Torhild Aarbergsbotten (H)

- Slik som jeg kjenner saken, er det ikke realistisk at dobbeltspor skal bygges innen 2023. Til det har prosessen kommet for kort. Men mitt håp er at man i løpet av en tiårsperiode kan komme i gang, sier Høyre-politikeren.

I vår sender Bane NOR en kommunedelplan om dobbeltspor på høring.

- Det er en god start på arbeidet, så avgjør NTP-en og bevilgninger hvor fort ting eventuelt kan skje fremover, sier Anne Skolmli, sjef for regional samhandling i Jernbanedirektoratet.

Les også: Det går så tregt å bygge vei og bane!