Grete Sandvik Van der Beek var torsdag på Expert Lade for å handle en mobiltelefon i bursdagsgave til sønnen. På Facebook hadde de sett varen bli annonsert til 3490 kroner, men den prisen ville ikke kundebehandleren selge telefonen for.

Lovbrudd

- Vi ble forklart at annonsen vi så på Facebook ikke hadde oppdatert seg slik den skulle og at prisen egentlig var 3890 kroner, sier Beek.

Beek og sønnen mente likevel de burde få telefonen til den annonserte prisen, ettersom prisen var årsaken til at de hadde dratt opp til varehuset.

- Vi følte jo at vi ble lurt, så derfor sto vi fast på at vi burde få telefonen til 3490 kroner.

Ifølge Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet, hadde Beek og sønnen loven på sin side.

- Hvis man reklamerer med oppgitt lavere pris enn hva varen egentlig selges for, er det villedende markedsføring og dermed et brudd på markedsføringsloven, sier Gjedrem.

- Drar kunder til butikk på grunn av en feil gjort av kjeden, tilsier alle servicehensyn at varen skal selges til den annonserte prisen.

- Ubehagelig

Kundebehandleren på Expert nektet likevel å gjøre dette. Flere ansatte i avdelingen tok også kollegaens parti.

- Kommentarene deres og behandlingen av oss var det som fikk meg til å reagere. Prisen i seg selv betyr ikke så mye, men jeg synes det var veldig ubehagelig å bli behandlet på den måten. De var virkelig ikke serviceinnstilte.

Beek og sønnen sjekket opp saken med forbrukerombudet, og spurte deretter den aktuelle kundebehandleren om han ville at de skulle ta saken videre til forbrukerombudet.

- Det ville han og svarte: «Lett!» før han gikk han videre for å hjelpe andre kunder isteden, sier Beek.

- Ikke slik vi vil fremstå

- I denne situasjonen har kundebehandleren tatt feil, så vi legger oss langflate, sier Martin Risvik, varesjef på Expert Lade.

Risvik forklarer at det var treghet i annonsesystemet som gjorde at en gammel pris på mobiltelefonen fortsatt ble annonsert på Facebook.

- Vi opplever kanskje én til to slike hendelser per 5000 salg, men kundebehandleren har i ettertid innsett at han ordla seg feil og at hodet gikk varmt i denne situasjonen.

Risvik forteller at hendelsen er blitt tatt opp på de ansattes morgenmøte.

- Det er ikke slik vi vil fremstå. Vi har derfor diskutert situasjonen oss imellom og ønsker å ta lærdom av det. Kunder som besøker vårt varehus skal alltid forvente at de får varer til annonsert pris.

Endte godt

Etter at Beek klaget om hendelsen via Facebook ble hun kontaktet av en representant for elektronikkforhandleren.

- Vi fikk en beklagelse og beskjed om at vi bare kunne oppsøke et av Expert sine varehus for å få varen til den gamle prisen.

Beek er glad for beklagelsen, men synes likevel det er leit og provoserende at man kan risikere å bli behandlet slik av servicearbeidere.

- Jeg tenker på hvis det hadde vært noen andre som ikke hadde turt å si ifra. Igjen så handler ikke dette om pris, men om at vi som kunder ble avvist i butikken denne måten. Det er jo synd at vi måtte ta steget om å klage på Facebook, men det viser jo bare at det lønner å si ifra.

Selvkritikk: Varesjef Martin Risvik sier at Expert Lade beklager og at de opptrådte feil i denne situasjonen. Foto: Expert Lade