Dette er gods som kommer i tillegg til det som går på bane fra før. Omgjort til semitrailere tilsvarer det om lag 60 000 trailere i året.

Det fremgår av rapporten «Godsterminal for bane», utført av Logistica på oppdrag fra Sør-Trøndelag fylkeskommune. Målet er å foreta en fullstendig godsstrømanalyse av hele Trøndelag med tanke på å utvikle en «regional godsstrategi». En omfattende rapport skal overleveres fylkeskommunen fredag.

Daglig leder i Logistica, Rolf Aarland, forteller at det knytter seg stor spenning til om Nasjonal transportplan (NTP), som skal behandles i Stortinget i juni, omhandler planer for en ny godsterminal i trondheimsområdet.

Siden 1990-tallet har ny godsterminal vært en gjenganger i Trøndelag. Senest i forrige uke fikk statssekretær Tom-Christer Nilsen (H) spørsmål om når det vil komme ny godsterminal.

- Jeg kan ikke si noe om det i dag, men dette er et av de viktige spørsmålene vi nå diskuterer. Det må avklares både hvor terminalen skal lokaliseres og hvordan vi skal få det inn i planene. Nå må folk være litt tålmodige, det kommer flere nyheter, sa statssekretæren, som ikke ville love noe som helst.

Venter utålmodig

Fylkestingspolitiker og tredjekandidat for Høyre på stortingsvalglisten, Guro Angell Gimse, sier hun jobber overfor Samferdselsdepartementet for å ny godsterminal inn i NTP. På Høyres landsmøte, som starter torsdag, vil hun ta opp saken.

- Når så mye som 1,2 millioner tonn gods kan gå på bane, viser det godsterminalens berettigelse, sier Gimse. Hun sier departementet allerede nå kan bestemme hvor terminalen skal ligge, uavhengig av NTP.

Karin Bjørkhaug (KrF), leder av infrastrukturkomiteen i Sør-Trøndelag fylkeskommune, sier bygging av godsterminalen bør komme i gang snarest mulig. Det er tverrpolitisk enighet, og både Jernbanedirektoratet og aktørene ønsker terminalen lagt til Torgård. Der har en rekke større bedrifter etablert seg.

Rolf Aarland sier at når de har kartlagt at 1,2 millioner tonn kan overføres fra vei til bane, så baserer det seg på opplysninger fra de samlasterne og vareeierne som er blitt spurt. Det totale potensialet vil bli en god del høyere når man få kartlagt hele regionen.

- I tillegg er det veldig mange vi ikke har spurt, så behovet for ny godsterminal mener vi er stort, sier Aarland.

Torgård eller Søberg

I dag står avgjørelsen for ny godsterminal mellom Torgård og Søberg. De aller fleste ønsker den til Torgård. I mellomtiden blir terminalen på Heggstadmoen rustet opp for å kunne ta noe av den økte godsmengden. Den vil være ferdig utbygd i januar 2018, men vil likevel kunne ta bare ti prosent av den godsmengden en ferdig utbygd terminal på Torgård kan.

Gis det nå grønt lys for byggestart av ny godsterminal, vil det uansett gå ti år før terminalen er helt ferdig. Går det f.eks. 15 år, frykter mange det vil bli vanskelig å få gods fra vei tilbake til bane. Utviklingen vil på en måte være irreversibel.

Regionaldirektør Per Ivar Tiller i Bring/Posten sier det er viktig for hele regionen at arbeidet med ny godsterminal sør for Trondheim kommer i gang snarest. Styret i Posten Norge AS vedtok i 2014 bygging av ny fellesterminal på Torgård for hele virksomheten i Trondheim, basert på signaler om at godsterminalen skulle bygges sør for Trondheim.

Distriktssjef Anders Eggen i Schenker sier at en mest mulig effektiv terminal er vesentlig for å oppnå krav til forutsigbar fremføring av varer fra avsender til mottaker. Dagens terminal på Brattøra tilfredsstiller ikke kravene. En ny, effektiv terminal vil kunne bidra til at gods flyttes tilbake fra vei til bane.

Kan gå på tog

Distriktssjef Leif Jarle Christensen i PostNord sier de besluttet å bygge sin nye terminal på Torgård ut fra at ny godsterminal skulle komme sør for Trondheim. PostNord ønsker å prioritere tog der det er mulig og har som mål at størst mulig andel av godsvolumet skal gå med tog.

Logistikkoordinator Olav Løfshus i Asko sier at for inngående varestrøm kommer om lag 80 prosent fra Østlandet, og så å si alt kan gå på tog. For utgående varestrøm kan om lag 25 prosent gå på tog til Mo i Rana og Bodø, for videre distribusjon. Med flytting av gods fra vei til bane og en terminal på Torgård, kan miljøet spares.

Daglig leder for Rema Distribusjon Norge, Gunnar Pedersen Lian, sier de kan mer enn doble dagens volum på bane fra Østlandet ved ny godsterminal sør for Trondheim. Dette vil bidra til mer miljøvennlige transporter og være med på å styrke konkurransekraften til dagens arbeidsplasser på Distribunalen.

Fra bane til vei

Disponent ved Coop, Jan Ove Wagnildhaug, sier at med få unntak går inngående gods med bil. På det meste gikk 40 prosent av Coops inngående gods på bane, mot i dag under 10 prosent. 75 prosent av leveransene kan skje med bane.

Jernbanedirektoratet ønsker å bygge ny godsterminal på Torgård. Prislappen på 6,7 milliarder kroner har samferdselsministeren sagt er for høyt. I en rapport fra Dovre Group og TØI foreslås Meeggen i Melhus som et alternativ, men vil legge beslag på store jordbruksarealer. Dessuten vil godsterminalen bli liggende langt fra samlasterne på Torgård og Heggstadområdet.

En gjennomkjøringsterminal på Torgård er altså kostnadsberegnet til 6,7 milliarder kroner, hvor en tunnelløsning alene koster 2,2 milliarder kroner. Jernbanedirektoratet foreslår en trinnvis utbygging. Som en midlertidig løsning bygges Heggstadmoen terminal ut for å kunne ta imot containere, i tillegg til dagens biltog og vognlast.

Godstrafikken øker med om lag to prosent i året. Brattøra vil fortsatt være hovedterminalen for bane i minimum 10–15 år. Det innebærer at Trondheim kommune ikke kan planlegge utbygging av boliger, kontorer og annet på lang tid.