Karl Marius på tre år lekte med mobiltelefonen på badet, da den plutselig eksploderte og tok fyr mandag morgen, forteller pappa Kurt-Preben Nielsen, som er fra Trondheim.

Ble slukket av storebror

- Det var batteriet som forårsaket dette. Venstre hånd tok fyr, og Karl veivet med hånden og satte fyr på håret som følge av veivinga. Storebror Marc Kristian på seks år som satt på do, så alt sammen og tok vannslangen vi har på badet og spylte lillebror som var i full fyr, skriver Nielsen i en e-post til Adresseavisen.

De to brødrene holdt på å gjøre seg klare til å dra på skolen på Filippinene da ulykken skjedde. Der bor de sammen med moren sin som er Kurt-Preben Nielsens samboer. Han var på jobb da ulykken skjedde, som skipper på et av det norske rederiet Höegh LNGs skip, som for tiden er i egyptisk farvann.

Karl Marius kom seg raskt til sykehus etter hendelsen. Foto: Privat

Andregrads forbrenning

Han forteller at Karl Marius ble fraktet til et sykehus i hovedstaden Manila.

- Karl ble innlagt på St. Luke's 45 minutter senere, med andregrads forbrenning på nedre del av venstre arm. I tillegg har han brannsår oppover armen og skulderen og noe av håret er brent. Sykehuspersonellet begynte straks å rengjøre sårene for urenheter, og de satte intravenøst med bedøvelse og medisin med en gang, skriver Nielsen.

Han berømmer Marc Kristians snarrådighet.

- Telefonen var ikke på lading, og det er bare flaks at storebror reagerte slik han gjorde. Dette kunne ha fått adskillig alvorligere følger, skriver Nielsen.

Både hånden og håret på den lille gutten tok fyr etter eksplosjonen. Foto: Privat

Flere tilfeller med annen Samsung-modell

Flere forbrukere har opplevd at batteriet i en annen Samsung-modell, Galaxy Note 7, har blitt overopphetet og tatt fyr. Samsung har bekreftet at problemene med Galaxy Note 7-modellen skyldes batteritypen og produksjonsprosessen. Nielsen stiller spørsmål ved om ikke flere modeller har lignende problemer.

- Ingen rapporterte feil

Samsung Electronics Nordic sier de tar denne typen henvendelser på det største alvor.

- Sikkerheten til våre kunder kommer alltid i første rekke. Vi var ikke klar over denne saken og anbefaler kunden å kontakte vår kundeservice slik at vi kan ha en direkte dialog, sier Hanna Brenner, kommunikasjonssjef i Samsung Electronics Nordic.

- Har dere hatt slike hendelser med denne telefontypen før?

- Det er ingen rapporterte feil med modellen Note2, men vi tar selvfølgelig alle slike saker svært alvorlig og ønsker at kunden sender mobilen inn til oss for en teknisk undersøkelse. Slik kan vi finne årsaken til hendelsen, sier Brenner.