Allerede fra neste år skal det blandes inn ti prosent etanol i all bensin i Norge. Personbiler produsert før 2002 tåler ikke denne miksen, som Stortinget vedtok 5. desember i fjor. Det kommer frem i underlagsmaterialet til Regjeringen, og undersøkelser gjort av bilbransjen.

Det vil si at rundt 470.000 biler ikke kan bruke denne bensinen, viser tall fra Statens vegvesen.

I tillegg kan etanolen skade motorer i nyere modeller av store bilmerker som Volkswagen, Toyota, Mercedes og Opel, viser en oversikt fra de europeiske bilprodusentenes forening, European Automobile Manufacturers' Association.

Sjekk selv! Her kan du se om bilen din tåler den nye bensinen

Forsikringen kan ryke

Knut Skårdalsmo i Fuel Consulting mener det ikke er realistisk å blande inn 10 prosent etanol i bensin.

– Innblanding av etanol i bensin i størrelsesorden ti prosent og mer vil føre til havari i innsprøytningssystemet hos et ikke ubetydelig antall biler. Motorer med tidlig generasjon direkte innsprøytning vil være særlig utsatt, sier han.

Skårdalsmo er mannen NAF lener seg på når de skal se på konsekvensene av Stortingets vedtak om biodrivstoff (se faktaboks).

Han konstaterer at feil bruk av biodrivstoff kan føre til at bilforsikringen ikke lenger gjelder, og at reparasjoner kan bli dyre og kostbare.

Les også kommentaren "Biodrivstoff en klimabløff"

Hva kan egentlig gå galt?

Listen over det dokumenterte skadepotesialet fra biodrivstoff er omfattende, ifølge bilbransjen:

Katalysatorer kan gå føyken. Filtre tettes. Gummi og pakninger vil langsomt ødelegges. Drivstoff kan havne i smøreoljen. Det kan oppstå rust. I verste fall kan det oppstå motorhavarier.

Kortversjonen til Fuel Consulting er:

  • Økt innblanding av etanol i bensin (over fem prosent), og av første generasjon biodiesel i diesel (over syv prosent), kan medføre havari og eller kostbare reparasjoner, eventuelt ombygging, for en lang rekke biler og bilmodeller, spesielt eldre.

  • Stort sett alle biler nyere enn 2010 kan benytte bensin med inntil ti prosent etanol, men ingen bilmodeller utenom enkelte Citroën- og Peugeot-modeller er konstruert for å kunne benytte diesel med over syv prosent innblanding av første generasjon biodrivstoff.

Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening gir de samme svarene:

– Faren for lekkasje av drivstoff over i smøreoljen og derved fare for motorhavari eller i hvert fall økt slitasje er reell. Det samme er faren for avleiringer i innsprøytningssystemene, som er avhengig av rene dyser.

Ingen redningsplanke fra regjeringen

Regjeringen ønsker ikke å redde bilistene som eier eldre biler. De vil ikke pålegge landets bensinstasjoner å selge bensin som de eldre bilene kan bruke. Det kalles sikringskvalitet, og dreier seg om etanolfri bensin og med innblanding under fem prosent etanol.

Det vil være å pålegge bransjen «unødvendige merkostnader», kommer det frem i Klima- og miljødepartementets budsjett for 2017.

Der skriver de også at det må være opp til bransjen og markedet å løse denne utfordringen:

«Eit krav om ein sikringsstandard er vurdert å påleggje bransjen unødvendige meirkostnader. Kva bensinstasjonar som framleis skal tilby E5, bør vere opp til bransjen og marknaden, til dømes som for 98-oktan bensin i dag», heter det fra Klima- og miljødepartementet.

Bransjen advarte mot vedtaket

Norsk Petroleumsinstitutt (NP) organiserer landets bensinstasjonseiere og leverandører av drivstoff.

– Konsekvensene av dette vedtaket må utredes, fastslår generalsekretær Inger Lise M. Nøstvik.

NP har i et notat, som ble oversendt regjeringen i fjor, advart mot å innføre 10 prosent etanol før det er gjennomført en vurdering og analyse av bensinforsyningen i hele landet.

Dieseltrøbbel

Heller ikke når det gjelder dieselbiler er vedtaket om å øke den totale omsetningen av biodrivstoff uproblematisk. Bilprodusentene godtar ikke mer enn syv prosents innblanding av den mest brukte og tilgjengelige biodieselen. Og forsikringsdekningen kan ryke dersom man bruker diesel med høyere innblanding.

– Svært få biler, uansett alder, kan benytte diesel med høyere innblanding enn syv prosent, fastslår sivilingeniør Skårdalsmo.

Fortvite bileiere

Medlemmene i Amcar Norge har svært mange eldre, amerikanske biler. De har motorer som lager mye godlyd, men er ikke akkurat laget for å tåle biodrivstoff laget av matplanter.

Nå er det lederen i Amcar-klubben, Hilberg Ove Johansen i Trondheim, som brummer.

– Det vil ramme biler produsert såsent som 2010. Bilene vil over tid få store utfordringer. De blir ødelagt. Motorene tåler heller ikke å stå med etanolholdig i bensin. Hvis det ikke sikres forsyning av bensin med lite eller ingen etanol vil det i ytterste konsekvens være et kjørforbud, en kjørestopp, sier han.

Johansen mener det hele er dårlig politikk:

– Det vil påføre norske husholdninger svært høye verkstedsutgifter, for kjøretøyene kommer til å å gå i stykker. Det er en svært dårlig politikk, sier Amcar-lederen.

Drivstoffekspert Knut Skårdalsmo. Foto: Morten Antonsen
Tore Lillemork i Bilimportørenes Landsforening. Foto: Kallestad, Gorm, NTB scanpix
Lederen i Amcar-klubben Hilberg Ove Johansen