- Kjører du bobil, er du fri som fuglen. Nina With er ikke i tvil, bobil er den beste ferieformen som finnes.

- Du treffer bare trivelige folk. Å reise rundt i bobilen er veldig sosialt, legger ektemannen Knut Arne With til.

Paret fra Heimdal forteller at når de slår seg til på en bobilcamp eller stanser for en rast langs veien, etableres det raskt kontakt med likesinnede på fire eller seks hjul.

Det er september og det er caravanmesse i Lillestrøm.

Mange eiere av campingvogn eller bobil har avsluttet sesongen og parkert doningen for vinteren.

Men With, som flere andre iherdige bobil- og campingvognentusiaster, har utvidet sommeren og tatt turen i egen bobil for å se nyhetene som presenteres på utstillingen. Her møter de også andre bobilfrelste.

Knut Arne og Nina With, Meier og Hild Janne Hepsø samt Britt Bye og Odd Larsen ved Caravanmessen på Lillestrøm. Foran t.v. Withs nye grill.

Campingturen like viktig som messen

På campingplassen, før utstillingen åpnet, hadde With fått kontakt med Britt Bye og Odd Larsen. Også de er på caravanmesse for å få inspirasjon og oppdatere seg på nyheter fra bobilprodusentene.

I utstillingshallene møtes de to parene på nytt og nå er det den nyinnkjøpte kulegrillen til With som er samtaleemne.

Erfarne bobileiere samles gjerne på campingplassene ved Lillestrøm og skal vi tro With er selve campingturen like viktig som å få sett nyhetene på messen.

Britt Bye og Odd Larsen har nå sin andre bobil, men regner seg likevel som ganske ferske i faget.

- Nå har vi en Concorde Carver 791 2016-modell, forteller Bye og Larsen. Med andre ord en «voksen» bobil.

- Den første bilen vi kjøpte, var en Concorde Credo, som er hakket mindre enn Carver. Det blir vel så vi må opp på en Concorde Charisma i 2017, spøker Odd Larsen.

For den som ikke er helt oppdatert på produsenter og modeller, gjelder det bare å smile med og late som man forstår hvorfor en Charisma er bedre.

Den som hadde gledet seg til store overraskelser og utallige nye elbiler eller hybridmodeller, ble nok skuffet. Men vi fant likevel mange spennende nyheter på bilmessen i Genève.

Solgte gammelbilen med fortjeneste

Ved besøket på concordefabrikken i Tyskland i fjor, fikk Bye og Larsen øynene opp for Carver-modellen. Og dermed ble det bytte. Tro det eller ei, gammelbilen solgte de med fortjeneste.

Bye og Larsen har vært pensjonister i et drøyt år og de legger ikke skjul på at bobil-livet passer dem godt.

- Det er gøy, og så er det jo masse fin teknikk i dagens biler, sier Larsen og smiler.

- Næmen, hvem er det som kommer der borte da? Odd Larsen peker på et voksent par som kommer vandrende mellom en rekke av Pilote- og Dethleffsvogner.

Jo da, her kjenner man hverandre.

Nykommerne er ekteparet Hepsø fra Verdal. Selv om alle har campert sammen, hilses det pent og den nyinnkjøpte kulegrillen til With blir diskutert igjen.

Og så er det litt fagprat om Carver, Charisma og andre modeller man bør se på når neste års ferie planlegges.

Hild Janne og Meier Hepsø fra Verdal forklarer at de møtte Bye og Larsen på fabrikkbesøk hos bobilprodusenten Concorde i Tyskland. Og nå er det et hjertelig gjensyn mellom utallige utstilte bobiler og campingvogner.

- Husker dere da vi kjørte fra fabrikken i Tyskland, mimrer Hild Janne.

- Hjemover dro vi en hel gjeng sammen, via Nederland og Sverige.

Jo da, det er lett å forstå at med bobil blir du med i en stor familie.

Gode råd

Med 13 års fartstid i bobil, blir Hepsø utfordret til å gi råd til de av Adresseavisens lesere som ønsker å handle bil til ferien.

- Sett dere på do, sjekk om det er nok plass på toalettet og på badet. Så bør man finne en løsning på senger og sittegruppe som man kan bli tilfreds med.

De to andre ekteparene er enige og With skyter inn at de leide bobil i en uke før de selv signerte kontrakten.

Meier Hepsø understreker at det er viktig å sjekke vekt og lasteevne.

- Med klasse B i førerkortet, kan du bare kjøre bil med totalvekt inntil 3500 kilo. Er dere flere personer eller skal det være med en del bagasje, må du ha en større bil. Og da må det stå C1 eller noe «større» på førerkortet.

- Sjekk vekten

Med en Morelo Empire Liner 100 GB kan du stå på øverste trinn av trappen og vinke til folk, mens du spiller Ole Ivars «Kongen av campingplassen» på full guffe. Foto: Morten Antonsen

Sjekk den egentlige vekten på bobilen før du handler. En grunnmodell er gjerne ribbet for utstyr, både på grunn av pris og vekt.

- Når du skal ha markise, aircondition og annet utstyr, øker vekten, forklarer Meier Hepsø.

Bobiler kan også bli stanset i vektkontroll og reglene for overvekt kan være strengere i utlandet enn i Norge. Det hjelper ikke hva som står i vognkortet, om den faktiske vekten er for høy.

- Det er jo surt å sette igjen ekstrautstyr i utlandet, eller i verste fall måtte levere fra seg førerkortet, advarer Hepsø.

- Er det dyrt med bobil?

- Det spørs hva man legger opp til. Du bestemmer jo selv og egentlig er alt dyrt, sier de tre ekteparene samstemt.

Nå er praten godt i gang mellom de tre voksne parene. Vi skriver voksne, for inntrykket er at de aller fleste bobilkjøpere er 50+.

- Skal du eie bobil, må du ha tid. Nina With forklarer at hun og mannen har mye fritid.

- Vi har «hytte» i Spania, men nå er det bobilen som gjelder.

Bestselgeren

Challenger Special Edition 377 med salgssjef Kenneth Brandvik hos Arve Opsahl as. Caravanmesse på Lillestrøm.

Challenger Special Edition 377 ble Norges mest solgte bobil i fjor. Hele 138 slike biler ble solgt fra importør Arve Opsahl as på Heimdal.

- Vi vet hva norske bobilkjøpere vil ha, så denne Special Edition har vi satt sammen selv. God plass på badet og to separate senger på gulvnivå, forteller salgssjef Kenneth Brandvik.

Er man kun to personer som skal på tur og har lite bagasje, kan bobilen leveres med en egenvekt på 3050 kilo og en nyttelast på 450 kilo. Det vil si den kan kjøres med førerkort klasse B.

Skal flere personer på tur eller vil man ha med mer bagasje, kan man velge modellen med egenvekt på 4250 kilo. Denne løsningen krever minst klasse C1 i førerkortet. Lengden på disse bobilene er 7,46 meter.

- Man kan velge turbodieselmotor fra 130 hestekrefter og opp til 180 hestekrefter. Vil du ha automatgir, får du det. Har du lyst på en overnattingstur på vinterfjellet, skal du vite at den er vinterisolert og har gulvvarme.

- Hvem er det som kjøper denne 377-modellen?

- Kjøpere er gjerne de over 50. Blir man litt eldre, vil man gjerne ha separate senger, sier Brandvik og smiler.

Det fine med slike biler, er valgfriheten. Tenk deg når du kjører rundt på ferie i en slik bil, da kan du velge om du vil spise frokost ved sjøen eller på fjellet neste dag.

Hele Europa er målet for de som kjører slike biler.

- Råd til ferske bobilkjøpere?

- Finn den riktige sengeløsningen først. Det er et hav av muligheter som du kan velge i. Og sørg for at du treffer på en god selger som veileder gjennom valget og selve kjøpet. Det kan være mye du som fersk bobileier ikke tenker på, men som en erfaren selger vil gi deg råd om.

- Som nybilselger må jeg jo si kjøp ny. Da har jo ingen brukt den før deg. Kjøper du brukt, må du passe på at alle servicer er fulgt. Både bobildelen og selve bil/drivverk må ha sine servicer.

Er servicene på bobildelen fulgt, bør det heller ikke være fare for fuktskader i bilen, sier han.

Finn handlet nybil

Finn Taaje (t.v.) som bor rett ved messeområdet på Lillestrøm, har nettopp signert kjøpekontrakt med Kenneth Brandvik. Foto: Morten Antonsen

- Dette blir min fjerde bobil, sier Finn Taaje idet han går trappen opp i sin nye Concorde Charisma 900M.

Om du ikke kjenner de forskjellige bobilmodellene, denne bilen er bare stor. Stoooor.

Ni meter lang, 2,4 meter bred og nær 3,5 meter høy. Egenvekt er 6,5 tonn.

- Nå skal jeg selge min fem år gamle Charisma 850L, forteller Finn Taaje. Han forklarer byttet med at nybilen er 50 centimeter lenger og har mer og bedre teknisk utstyr. Taaje tipper at verditapet er 100 000 kroner per år på en slik bil, slik at han må selge bobilen for 500 000 kroner mindre enn hva han selv betalte.

- Nypris er 2 900 000 kroner og da er 650 000 avgift til staten, skyter salgssjef Kenneth Brandvik inn.

Brandvik hos Arve Opsahl as på Heimdal, forteller at de solgte seks slike Charisma 900M i 2016.

Høvringen

- Hvor går turen?

- Første tur blir til Hvaler, hvor jeg skal fiske hummer, sier Finn Taaje og smiler. Og så blir det verdens beste bobilplass.

- Verdens beste bobilplass, hvor er det?

- Høvringen, opp mot Rondane. Der blir det fine spaserturer eller sykkelturer. Og etterpå blir det å kjøre ned til Kroatia.

Finn Taaje forteller ivrig om bobilens fortreffelighet. Om det å bo i bilen, ha 320 liter vann til å dusje i og en tilsvarende tank til det brukte vannet.

- Vi har det godt i denne bilen, like godt som hjemme. Bare færre kvadratmeter.

Å betale nær tre millioner kroner for en bolig nummer to som står på hjul, ser ikke Taaje fra Lillestrøm som noe problem.

- Det står et stort og sikkert apparat bak, både forhandler og fabrikk, så dette blir fine dager i bobilen.