Klimautslipp reduseres med 140.000 tonn CO₂ globalt gjennom vedtaket om økt bruk av biodrivstoff, viser utredningen.

Direktoratets utkast til konsekvensutredning ble torsdag oversendt Klima- og miljødepartementet. Departementet skal nå vurdere utkastet, og senere sende den på høring.

Har ikke regnet inn dagens utslipp

Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Adresseavisen og Fædrelandsvennen har tidligere skrevet at vedtaket fører til økte globale utslipp på mellom 29 000–700 000 tonn CO2.

Avisene ba tidligere i år Statistisk sentralbyrå beregne klimavirkningene av det norske biodrivstoff-forliket. Arbeidet ble så omfattende at det endte opp i eget SSB-notat som ble offentliggjort 8. mars.

Miljødirektoratet bekrefter at de i sitt regnestykke ikke har inkludert utslipp som dagens bruk av biodrivstoff genererer.

Årsaken er at de har fått i oppdrag å beregne konsekvensene av å øke innblandingen fra dagens nivå på syv prosent til 20 prosent i 2020.

Dermed inngår ikke utslipp fra rundt 210 millioner liter biodrivstoff, som man anslår vil bli omsatt i år.

Mesteparten av dette er konvensjonelt biodrivstoff, laget av matplanter og som har høyere utslipp enn vanlig diesel. Dette hadde redusert den positive klimaeffekten med mellom 66 000 og 78 000 tonn, avhengig av hvordan man regner.

Mangel på avansert biodrivstoff

Miljødirektoratet har også regnet på klimaeffekten hvis hele økningen i bruken av biodrivstoff kan kalles avansert, det vil si lages av avfall og rester fra skogsindustrien.

Da vil det bli bruk for mindre biodrivstoff, fordi den avanserte varianten teller dobbelt i klimaregnskapet. Likevel øker den positive, globale utslippseffekten fra 140 000 tonn CO₂ til 490 000 tonn CO₂ i året.

Direktoratet peker videre på at det uansett blir mer krevende å oppnå de vedtatte kravet om at det skal være store mengder avansert drivstoff i 2020. De foreslår nemlig å fjerne adgangen til å bruke matfett og brukt matolje eller frityrolje som råstoff for dobbelttellende, avansert drivstoff.

Endelig viser de til internasjonale beregninger som viser at det totale produksjonsvolumet av avansert biodrivstoff i fjor var på 1 milliard liter drivstoff.