- Teknologien finnes, det er bare å ta den i bruk, sier daglig leder Borgar Ljosland og produksjonssjef Jone Brattland i ParrotPlay.

Bedriften utvikler strømmetjenester på ett sted for å bidra til en enklere tv-hverdag. De er tilknyttet arbeidsfellesskapet Work-Work i Munkegata i Trondheim.

Ljosland må kunne betraktes som seriegründer. Han har vært med på å utvikle en lang rekke selskaper, flere med stor suksess.

Han forteller at sist han var i New York, brukte han taxitjenesten Uber. Tjenesten er tilgjengelig på en app. Telefonen vet hvor du til enhver tid befinner deg. Du trykker på appen og kan velge mellom ulike biltyper. Når du har valgt bil, får du opp et kart og bilde av bilen med registreringsnummeret. Du kan følge bilen til den kommer frem. Du har på forhånd tastet inn hvor du ønsker å bli kjørt. Prisen kommer opp, og du kan betale før du setter deg inn i drosjen. Du trenger ikke veksle ett ord med sjåføren.

Gi sjåføren karakter

Kvitteringen få du elektronisk. Du kan gi sjåføren karakter, og sjåføren kan vurdere passasjeren.

- Jeg antar at turen er billigere enn med ordinær drosje, som er tilknyttet en sentral. Det er i hvert fall billigere å bestille tur. Uber, og konkurrenten Lyft i California, er eksempler på hvor enkelt folk også i Trøndelag kan reise. Uber oppleves som veldig komfortabelt. Jeg ser at jeg ga sjåføren fire stjerner av fem mulige sist jeg benyttet Uber.

Ljosland mener de mange appene som de ulike transportørene bruker i dag, gjør det veldig tungvint for kunden å holde oversikten. Det bør være så enkelt at man taster inn hvor man ønsker å reise. Det kommer opp flere løsninger; buss, tog, båt, taxi, gange eller sykkel. Alle transportmåtene beregner reisetiden og hva reisen koster.

Det koster å utvikle apper, men Brattland tror folk er villige til å betale for bruken, vel å merke om ikke kostnaden blir for høy.

Bruk Google Maps

Allerede i dag har Google Maps utviklet transportløsninger for bl.a. Oslo. Telefonen vet hvor du befinner deg. Du velger hvor du skal, du får vite hvilke transporttilbud som finnes, og hvor lang reisetiden er forventet å bli, også ved gange eller sykkel.

Ljosland og Brattland foreslår at plattformen til en slik app kan eies av et offentlig organ. AtB kan lage grunnmuren og overlate til private utviklere å skreddersy løsninger for brukerne. I Trondheim har Four C utviklet busskart.no der du kan se hvor bussen du venter på befinner seg. Informasjonen bygger på data fra AtB.

Buss, tog og båt må utstyres med GPS-sporing for å kunne gi en posisjonering, og det må etableres en integrasjon mot kjøp. Det bør også være mulig å kunne betale etter hvor langt man reiser.

- I Trondheim finnes om lag 600 teknologibedrifter, og innen 2025 er det ventet dobbelt så mange. Disse kan utvikle apper og skreddersy ulike transportløsninger, sier Ljosland.

Få vil eie egen bil

Han og Brattland tror vi i fremtiden vil vi utvikle et annet transportmønster enn vi er vant til i dag. Folk vil neppe eie hver sin bil. I dag står privatbilene stort sett stille 90 prosent av tiden. Alle bilene tar plass. Det vil bli vanlig å dele bil med andre. Selvkjørende biler kommer for fullt, det samme gjør selvkjørende drosjer og busser.

- Den teknologiske utviklingen skjer raskt. Vi trenger et felles system for transporttjenester som kan aktiviseres med telefon eller på nett. Fremtidens app vil du kunne få som en plugg i øret. I stedet for å taste, kan du snakke og få svar. Det finnes allerede systemer for dette i dag, og løsningene blir stadig bedre, sier Ljosland.

Enklere: Produksonssjef Jone Brattland i Parrot Play viser strømmeprotalen for en enklere tv-hverdag. Noe tilsvarende kan utvikles for transportløsninger med app. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Busskart: Four C har utviklet busskart.no for Trondheim, basert på data fra AtB. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Kollektivreiser: Daglig leder Borgar Ljosland (t.h.) og produksonssjef Jone Brattland i Parrot Play sier private aktører kan utvikle app-løsninger for kollektivbestilling. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen
Uber: Her fra New York der du kan bestille taxi fra Uber og følge bilen på kartet til den kommer frem. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen