Superbussprosjektet har laget en liste med 17 superbusstasjoner, ett strekningstiltak med utbedring av traseen og fire omstigningspunkter som har kommet så langt i prosjekteringen at «de er klare til bygging i løpet av kort tid».

Klikk på kartet lenger nede i saken for å se byggeprosjektene!

Årets byggeprosjekter er avhengig av at det blir fattet et endelig vedtak om kostnads- og kvalitetsnivå for stasjonsstrukturen i bystyret og fylkestinget 26. april.

Det svært omfattende anleggsarbeidet med bygging av superbusstasjoner, knute – og omstigningspunkter og utbedringer av strekninger på de tre superbusstraseene, vil sette sitt preg på byen de neste tre årene.

Gjennom store deler av anleggssesongen i 2017, 2018 og 2019, vil det pågå grave – og byggearbeid en rekke steder langs traseene samtidig.

- De aller fleste 2017-prosjektene på listen vil få byggestart først i høst, men vi rekker trolig å få spaden i jorda for en håndfull av superbusstasjonene allerede i vår. Det kan dreie seg om i alt fire stasjoner som krever både mindre planlegging og enklere oppgradering enn andre prosjekter.Dette vil være stasjoner med enkle grunnforhold uten fjernvarme eller kabler i jorda og som ikke kommer i strid med noen reguleringsplan, forteller prosjektleder Terje Fiksdal i Statens vegvesen.

Er det mulig med byggestart i vår for enkelte prosjekter, blir det noen av følgende stasjoner: Travbanen, Rostengrenda, Bjørndalstoppen, Bjørndalsbrua, Kolstadvegen og Gildheim.

Sjekk ruter og holdeplasser i vårt nye superbusskart

Byggebudsjett 105 - 158 millioner kroner

Det totale byggebudsjettet for de 22 prosjektene i årets anleggsvirksomhet er på mellom 105 og 158 millioner kroner. Hva som blir den endelige sluttsummen, er avhengig av hvilket kostnads- og kvalitetsnivå politikerne bestemmer seg for under sluttbehandlingen. Den endelige infrastrukturen for superbussen skal vedtas i bystyret og fylkestinget i slutten av april.

- Byggeprosjektene som ligger «først i løypa», er plukket ut fordi de ikke har spesielle utfordringer med tanke på for eksempel bygging av kantstopp (stopp midt i gaten og ikke i busslomme, red.anm.), høye kostnader eller trafikksikkerhet, forklarer Fiksdal.

Midlertidige holdeplasser

Det må opprettet midlertidige stoppesteder for samtlige 147 superbusstasjoner i anleggsperioden. Selv de minst kostbare minimumsløsningene vil kreve en ombygging. Årsaken er at ingen av de nåværende stoppestedene er bygget for stopp av 24–25 meter lange superbusser. Lengden på superbusstasjonene varierer fra 25 til 60 meter, avhengig av det skal være plass til en eller to busser på holdeplassen samtidig.

- I anleggsperioden vil AtB søke å få etablert midlertidige stoppesteder fra 50 til 100 meter unna dagens holdeplass. Vi vil begynne planleggingen av hvordan busstrafikken skal avvikles i anleggsperioden, når det foreligger et sluttvedtak om stasjonsstrukturen.

Under planleggingen er vi avhengig av god kontakt med entreprenøren for å finne de beste løsningene for passasjerer og sjåfører. Det er også viktig å sikre at det velges alternativer for midlertidig veistandard som ikke går ut over bussmateriellet, forklarer Harald Storrønning, avdelingsdirektør for rutetilbud og infrastruktur i AtB.

Også tidsperspektivet er viktig for AtB. – Blir vi orientert om byggeplanene for hvert enkelt stoppested og strekning mellom to og fire uker før anleggsstart, får vi tilstrekkelig med tid til å legge gode nok planer, påpeker Storrønning.

De midlertidige stoppestedene blir enten en busslomme eller kantstopp. Dersom hastigheten på strekningen er over 40 kilometer i timen, er det ikke tillatt med kantstopp. Unntaket er kantstopp i kollektivfelt fordi det da bare er buss og taxi som vil trafikkere kjørefeltet.

- En annen løsning er å innføre midlertidig reduksjon på hastigheten under byggeperioden. Det er veieier, enten Statens vegvesen på vegne av Sør-Trøndelag fylkeskommune eller Trondheim kommune sammen med politiet, som må treffe en slik beslutning, forklarer Storrønning.

Les også: Superbuss: «På langt nær alt vil stå ferdig i 2019»

Hektisk planlegging

Når bystyret og fylkestinget tar sin endelige beslutning om infrastrukturen i superbussprosjektet, vil det bare være to år og tre måneder til premieren for den nye rutestrukturen i Trondheim. Det setter sitt preg på den videre planleggingen.

Fiksdal innrømmer at tiden fram mot 3. august 2019 er knapp. – Mens vi venter på politikernes vedtak, gjør vi derfor det vi kan for å forberede de ulike byggeprosjektene slik at de får en hurtigst mulig anleggsstart, sier prosjektlederen.

Les også: Flybussene får ikke stoppe på superbussholdeplassene

To anleggsutfordringer

At det ikke er mulig å vite standarden for infrastrukturen og få endelig grønt lys for prosjektene før i slutten av april, gir Superbussprosjektet to spesielle utfordringer.

- Brorparten av entreprenørene har vanligvis fylt opp ordrebøkene for sommersesongen så sent på våren. Vi har derfor ingen garanti for at det er tilstrekkelig med ledig kapasitet for de ulike prosjektene. Vi er blitt fortalt at byggemarkedet er på vei opp igjen. Det betyr at entreprenørene har flere oppdrag å velge mellom og lettere kan sysselsette mannskapsstyrken. Økt anleggsaktivitet betyr som regel også høyere priser, påpeker Fiksdal.

Les også: Én av fire får lengre avstand til holdeplassen når superbussen kommer i 2019