Vedtaket innebærer blant annet at AtB får en sentral rolle i utviklingen av kollektivtilbudet. Vedtaket er i tråd med forslaget fra fylkesadministrasjonene i de to Trøndelags-fylkene om at AtB bør gis «en klar rolle, med større utviklingspotensial og forutsigbarhet enn de har i Sør-Trøndelag i dag.»

I vedtaket heter det at «Fellesnemnda støtter en organisering der AtB og Statens vegvesens ordinære tjenester avtales i leveranseavtaler mens større prosjekter vedtas og hjemles i mandater.»

Arbeidsutvalget ber også om at prosjektleder, påtroppende fylkesrådmann i Trøndelag, Odd Inge Mjøen, kommer tilbake med «et forslag til en fireårig leveranseavtale med AtB for perioden 2018-2021.»

SVs Torgeir Strøm foreslo at AtB avvikles som aksjeselskap og at fylkesadministrasjonen overtar utviklingen og ledelsen av busstrafikken, og på sikt også båter og ferjer.

Forslaget fikk bare SVs egen stemme og falt.

Trøndelagspakke 1

Arbeidsutvalget for Fellesnemnda støtter at tiltakene innenfor mobilitet samles i en «Trøndelagspakke 1», og ba prosjektleder å komme tilbake til Fellesnemda med en egen sak om dette.

Pakken er definert som « en omforent samling avsamferdselsbehov, for både godstransport og persontransport som ett samlet Trøndelag enes om å søke realisert i strategiperioden. Deler av «pakken» vil kunne realiseres regionalt, mens elementer i «pakken» vil ha behov for statlige vedtak og /eller finansiering, og forutsetter derfor en avtale med Staten for å kunne realiseres.»

«Trøndelagspakke 1» består av følgende hovedelementer:

* «Intercity» : Transport mellom byer og sentra. Fortrinnsvis med tog eller båt, alternativt med buss. Intercity til/fra småbyer og sentra med eksisterende rutetilbud, avklares i forbindelse med. regionanbud 2021.

* «Metro»: » Transport i og rundt byene. Med buss, supplert med gåing, sykkel, samkjøring og bildeling. Hvilke byer som skal ha «Metro» avklares i forbindelse med regionanbud 2021.

* «Taxi»: I distriktet, på bestilling. «Taxi» med bil kan være både tradisjonell taxi, bestillingstransport, samkjørings- og bildelingsløsninger.

Godstransport

Tirsdagens vedtak innebærer også at Fellesnemnda skal «ta en rolle innenfor godstransport».

I strategidokumentet skriver fylkesadministrasjonen at «Trøndelag fylkeskommune skal ha egen kompetanse innenfor godstransport med ansvar for å utforme en regional godsstrategi inkludert en strategi for bruk av teknologi innen godstransporten samt holde dialogen med næringen og etablere et godsforum som en møteplass mellom regionalt politisk nivå og næringen.»

I et annet punkt i vedtaket ber Fellesnemnda om at det utformes «et utkast til felles veistrategi for Trøndelag», som legges frem for politisk behandling.

Arbeidsutvalget vedtok enstemmig å ta ut punktet «Fellesnemda godkjenner at «Ett tilgjengelig Trøndelag» benyttes som visjon innenfor samferdselsområdet» av vedtaket. Årsaken er at partiene ønsker bedre tid på diskutere innholdet i visjonen.

Saken om «Strategi og organisering av samferdselsområdet i Trøndelag » går videre til endelig behandling i Fellesnemnda i april.

Etter sammenslåing av de to fylkene blir Trøndelag fylkeskommune Norges nest største veieier med nesten 900 millioner kroner i årlig drifts- og vedlikeholdsbudsjett og cirka 1,5 milliarder kroner i årlige brutto investeringer.