Over 9 600 lærere søkte om å ta videreutdanning neste skoleår. I overkant av 6800 av dem har nå fått godkjent søknaden sin av kommunen.

– Godkjenningstallene er høyere enn noen gang. Dette viser at mange kommuner satser på faglig utvikling for sine lærere, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen i en pressemelding.

Trøndere på landsgjennomsnittet

203 lærere i Nord-Trøndelag får godkjent søknaden sin av skoleeier, 128 får avslag. I Sør-Trøndelag er det 440 lærere som får godkjenning. 200 avslås. For Trondheim sin del er tallene meget gode. To tredjedeler, 197 lærere, får godkjenningen og 108 avslås.

- Dersom alle lærerne som får godkjenning, også får plass på universitet og høgskoler er dette et stort løft. Men det er de jo ikke garantert å få. For Trondheim sin del ser dette veldig bra ut. Det er en dobling fra i fjor, sier leder av Utdanningsforbundet i Sør-Trøndelag, Hans Lieng.

I fjor var det drøyt 100 lærere som fikk godkjent offentlig støttet videreutdanning.

I 2017 er Trondheim kommunes andel på omtrent 150 studieplasser, opplyste fagenheten for oppvekst og utdanning i kommunen til Adresseavisen tidligere i år.

30 000 lærere trenger videreutdanning

Rundt 30 000 lærere trenger videreutdanning innen 2025, for å oppfylle kompetansekravene til å kunne undervise norsk, matematikk og engelsk, samt samisk og norsk tegnspråk. Det er regjeringens pålegg, men skolene og kommunene har ansvaret for at lærerne oppfyller disse kravene.

Av 9 607 lærere som søkte om å ta videreutdanning fikk 6840 godkjent søknaden sin av kommunen. De som har fått ja går videre i opptaket til de enkelte tilbudene. Over 5500 lærere kan få tilbud om å starte med studier til høsten, skriver Kunnskapsdepartementet i en pressemelding.

- De høye søkertallene til videreutdanning er veldig positive, og viser at mange skoler og kommuner er godt i gang med å nå dette målet, sier Røe Isaksen.

- Det skulle bare mangle, sier lederen i Utdanningsforbundet og begrunner det med at kommunene er tvunget til å sørge for at de har kvalifiserte lærere innen 2025.

Kan gå utover andre fag

- Lærerne er satt i en vanskelig situasjon når de må øke kompetansen sin. Vår mening er at styrkingen burde vært fullfinansiert, slik at lærere ikke må ta omkostningen på egen kappe, sier Hans Lieng i Utdanningsforbundet.

Lærerne har tilbud om å enten velge en stipendordning hvor de fortsetter i 100 prosent jobb og mottar 100 000 i støtte, eller de kan velge en vikarordning. Tar du 30 studiepoeng skal du frigjøres 37,5 prosent av full stilling. 30 studiepoeng over ett arbeidsår tilsvarer en arbeidsbelastning på 50 prosent, ifølge Utdanningsdirektoratets hjemmesider.

- Samtidig som det er positivt at flere får godkjent søknadene, er frykten vår at dette i hovedsak er lærere som søker utdanning i norsk, engelsk og matematikk. Altså i de fagene som det er statlige krav om økt kompetanse i, sier Hans Lieng.

Utdanningsforbundet har hele veien understreket behovet for påfyll også i andre fag.

Prioriterer Finnmark

I årets opptak til videreutdanning vil lærere i Finnmark bli prioritert. Fylket har mange lærere uten nok faglig fordypning. 4 av 10 mattelærere i Finnmark har ikke nok utdanning i faget de underviser i. Dette gjelder også én av tre norsklærere og nesten halvparten av engelsklærerne.

Regjeringen skal redusere reisekostnadene til lærere fra Finnmark med 75 prosent når de tar videreutdanning.

Hans Lieng, leder av Utdanningsforbundet i Sør-Trøndelag Foto: Gunnar Okstad