Regjeringen følger opp sin egen kommunereform med å foreslå lovendringer for at kollektivtransport kan overføres til de store bykommunene som ønsker det.

- Denne muligheten må Trondheim gripe. Vi må sette i gang et arbeid nå med sikte på å få en avtale om at Trondheim kan få overta ansvaret for kollektivdriften i byen vår fra fylket, fastslår gruppelederne i Venstres og Høyre i Trondheim, Jon Gunnes og Ingrid Skjøtskift.

- En kjerneoppgave

Trondheim kommune har hatt ansvar for sin egen kollektivtrafikk tidligere. Det var i et prøveprosjekt som gikk fra 2004.

De to gruppelederne viser til at et enstemmig bystyret den gang ønsket å fortsette prosjektet – og at formannskapet også nylig har signalisert ønske om kollektiansvar i høringsrundene til reformen.

- Trondheim må ta hånd om sin egen utvikling. Kollektivtransport er sterkt knyttet sammen med byutvikling, arealplanlegging og byvekst – kommunal kjerneoppgaver som best styres fra Trondheim, ikke Steinkjer, fastslår Jon Gunnes.

Utfordrer Ottervik

Gunnes og Skjøtskift mener striden i Innherredsveien et ferskt og godt argument på hvorfor Trondheim bør skaffe seg større kontroll over kollektivsektoren i byen.

- For det første kan uenighet mellom byen og fylket blokkere for beslutning. For det andre er kommunen fratatt myndighet i en grunnleggende beslutning om lokale trafikkforhold. Det er uheldig, sier Skjøtskift – som legger til:

- Vi kan ikke sitte å se på at dette drukner i en intern Ap-krangel, slik vi så i Innherredsveien. Vi forventer at ordføreren stiller opp for kommunens interesser og tar et raskt initiativ.

Lokal regiontrafikk utfordrer

Ordfører Rita Ottervik (Ap) har imidlertid et krystallklart svar til sin koalisjonspartner Venstre - og opposisjonspartiet Høyre:

- Dagens løsning er den som gir mest og best busstilbud. To parallelle systemer vil gi mer byråkrati og plunder. Det er ingen god idee å endre på dette nå, sier Ottervik.

Ottervik mener prøveperioden Trondheim hadde i 2004 «ble en svært krevende periode», fordi fylket allerede hadde inngått langsiktige anbudsavtaler

- Vi fikk gjort veldig lite, det kostet mer enn det smakte, sier Ottervik.

Ottervik minner om at mye av trafikken og utfordringene i Trondheim dreier seg om regiontrafikk.

- Det er denne trafikken som påvirker økningen vår. Vi må derfor tenke helhetlig, og det gjør vi best innenfor dagens struktur, fastslår Ottervik.

SIER NEI: ordfører Rita Ottervik (Ap) Foto: Jens Petter Søraa

- Undergraver regionen

På den andre siden av bordet sitter fylkene. Leder i Fellesnemda for nye Trøndelag, Anne Marit Mevassvik (Ap), reagerer kraftig på regjeringens oppgavereform.

– Det vil være å undergrave egen regionreform ved å ta viktige oppgaver fra fylkene. I forrige uke var det tannhelsetjenesten til kommunene, og i dag kollektivtrafikken til storbyene. Hva blir det neste, spør Mevassvik.

Hun mener regionene aldri kan bli den samfunnsutvikleren Stortinget ønsker om regjeringen vil fjerne den ene oppgaven etter den andre.

- Vi må heller samle ansvar og se all kollektivtrafikk i by og land under ett – ikke dele opp ansvaret enda mer. Det er ikke bra for kollektivbrukeren – og dette er ikke lønnsomt for samfunnet, flere byråkrater vil måtte koordinere arbeidet mellom by og distrikt, sier Mevassvik.

KRITISKE: Fylkestoppene i Trøndelag, Tore O. Sandvik (Ap) og Anne Marit Mevassvik (Ap)

Kalde føtter

Venstres Andre N. Skjelstad har stått sentralt i arbeidet med regionreform og kommunereform.

Han avviser at de nye regionene nå kan ribbes for ansvar for kollektivtrafikken til fordel for storbykommunene.

- Det ligger ikke noe nytt i dette forslaget. Det vi legger opp til er en partnerskapsordning som vi vedtok i fjor. I dette ligger det ingen overtagelse, slik jeg ser det, men at regionene og storbykommunene tar ansvar for kollektivtrafikken i et partnerskap.

- Men siden fylkene styrer dette alene i dag, så betyr det vel i praksis en maktoverføring til interesserte storbykommuner?

- Avtalen vår med regjeringen er tydelig på at det skal være partnerskap, men det er riktig at vi stadfester et større ansvar enn i dag for storbykommunene, sier Skjelstad.

- Oppskrift på trafikkaos

Det er Venstre som sikrer Høyre-Frp-regjeringen stortingsflertall for den nye oppgavefordelingen.

Mevassvik lar seg ikke berolige av Skjelstads «bruksanvisning».

- Det kan godt hende Skjelstad tror ideen om et partnerskap skal virke formildende. Men saken er at vi ser en konkretisering på oppgavesiden som har til felles at de reduserer regionene og skaper utydelige ansvarsforhold.

Mevassvik har full støtte and fra partikollega og fylkesordfører i Sør-Trøndelag, Tore O. Sandvik (Ap).

- Forslaget fra regjeringen om å overføre kollektivtrafikken fra fylkene til de største kommunene, er oppskriften på trafikkaos. Det vil også medføre at man må bygge opp enda mer byråkrati for å håndtere kontrakter mellom fylke og by for grensekryssende trafikk, sier Sandvik.

Ap ville ha da de ble hørt

Men Arbeiderpartiet i Trondheim trakk så sent som i oktober frem nettopp kollektivtrafikk som ett område store kommuner som Trondheim burde få overført med den nye kommunereformen:

« ... en slik reform må ta utgangspunkt i hvilke oppgaver storkommuner er best egnet til å løse og at overføringen av nye oppgaver til store kommuner må utredes basert på dette. Trondheim kommune vil særlig peke på kollektivtrafikken som en slik oppgave», het det et forslaget Aps Marek Jasinski la på bordet på vegne av Ap, MDG og Venstre da høringen av regjeringens opplegg for nye oppgaver til større kommuner ble behandlet.

Jasinskis forslag ble vedtatt mot to stemmer, fra SVog KrF, i formannskapet.

- Prinsipielt er vi ikke mot forslaget. Men dagens struktur er den beste til å løse de kollektivutfordringene vi har i Trondheim nå, sier ordfører Rita Ottervik i dag.

- Låst til 2030

Fylkesdirektør for samferdsel i Sør-Trøndelag fylkeskommune, Erlend Solem, sier det er flere forhold rundt kollektivtrafikken som vil gjøre det problematisk å overføre oppgavene fra fylkeskommunen til en storby som Trondheim.

Blant annet vil Regjeringen at skoleskyssen skal forbli en fylkeskommunal oppgave. I Trondheim er det nesten ingen skoleskyss.

- Jeg er ikke overrasket over forslaget. I perioden 2004 til 2008 hadde Trondheim ansvaret for sin egen kollektivtrafikk som et prøveprosjekt. Siden 2008 har kollektivtrafikken økt med 70 prosent, sier Solem.

Kollektivtilbudet skjer i et samarbeid mellom fylkeskommunen, kommunen og Statens vegvesen gjennom miljøpakken.

- Byene vokser, det skjer kommunesammenslåinger, og grensene mellom kommunene er i kontinuerlig forandring. Anbudskontraktene om kollektivtransport gjelder for ti år. Det vil være forferdelig krevende og veldig kostbart å gjøre endringer underveis. Nå er et nytt anbud ute. Det betyr at det ikke kan gjøres endringer før etter 2030, sier Solem.