- Vi må tenke nytt for å overleve, sier daglig leder Helge Kvithammer.

- Det viktigste for oss er å få ned driftsutgiftene. Folk får et lettstelt alternativ til hytte til en billig pris, sier han.

Væktarstua er det eneste hotellet i Tydal og strever med økonomien. Det er ikke nok å leve hele året av god påsketrafikk og noen travle sommeruker. Svært mange sesongbaserte utkanthotell i Norge har det på samme måte og er på leit etter flere bein står på. Væktarstua håper salg av rom skal gi en tryggere økonomi. Hotellet har for mye ledig kapasitet. Det er for mange hotellrom som står tomme for ofte.

360-visning av hotellrommene som selges ved fjellhotellet i Tydal

Sosialt og lettvint

En hverdagstorsdag før påske er det stilt og tomt og få gjester. Vi er til sammen fire personer som spiser frokost samtidig. Men torsdag kveld kommer Roar Grøtte til leiligheten sin og går rett i kafeen for å ta seg en øl og treffe andre. Han har feriert i området siden han var barn.

- Jeg trives her. Det er fint terreng her oppe til turer både sommer og vinter.

Grøtte forteller at han ordner seg frokost selv og kjøper vanligvis middag i kafeen.

- Da treffer jeg folk. Det er sosialt. Dessuten er det lettvint. Her er det bare å ta med seg tingene sine. Alt er i orden når jeg kommer hit, sier Roar Grøtte.

Fellesareal og vedlikehold

For om lag 400 000 kroner og en månedlig leie i tillegg, får kjøperne et hotellrom og en del av sameiet. Sameiet består av fellesareal som storkjøkken, vaskerom, stue og skistall. Dessuten er vedlikehold, drift og for eksempel snømåking betalt av fellesutgiftene. Samtidig kan kjøperne gjøre en avtale med Væktarstua om å leie ut det private rommet til hotellet når hotellet har behov for det.

- Det gjør at vi har mulighet til å ta imot store grupper som en konferanse eller et selskap. Av og til har vi behov for alle rommene, men det er kanskje bare 30 dager i året. Resten av året står de fleste rommene tomme, sier han.

Målgruppa er 50 +

Ti rom er solgt og tolv venter fortsatt på en kjøper. Målgruppa er folk over 50 år, sier sjefen på Væktarstua.

- Det kan være mange forskjellige typer mennesker som ønsker seg et lettvint alternativ til hytte. Folk som ønsker sitt eget fritidssted, men ikke har råd til egen hytte eller ikke orker ansvaret, er målgruppa vår, sier Helge Kvithammer. Han er både eier, sjef og snømåker.

- Her treffer de også andre folk dersom de ønsker det. De kan spise i kafeen og delta i aktivitetene på hotellet, fortsetter han.

Forbilde på Golsfjellet

Sanderstølen på Golsfjellet er forbildet til Væktarstua. Høsten 2013 solgte hotellet ut rommene som leiligheter etter at markedet for høyfjellshotell ble langt dårligere fra begynnelsen av 2000-tallet. Kvithammer dro på studietur og bestemte seg for å gjøre det samme på Væktarstua.

- Vi har bra trafikk i helgene, men tomt i ukene, sier den daglige lederen. På Væktarstua tar han imot gjester for overnatting, kafébesøk og diverse arrangement. Men det er tomme og stille måneder på fjellhotellet midt på vinteren. Hotelldrift på fjellet er ifølge Kvithammer ingen god butikk. Han misunner hotelldriverne i nabokommunen i sør, Røros. Der skjer det så mye at det er nok å vaske rommene og servere frokost, ifølge hotellverten i Tydal. Hos ham kreves det langt mer.

- Sesongen er kort. Det er ikke akkurat drivverdig, sier han.

Mange frittstående hotell strever

- Påsken er et være eller ikke være for mange hotell, får vi bekreftet hos bransjeforeningen NHO reiseliv. Kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad bekrefter at mange frittstående distriktshotell med sesongbasert drift sliter økonomisk.

- Det er små marginer for mange hotell og et av tre har røde tall, sier hun. Habberstad forteller at mange hotell prøver seg på alternativ drift som selvhushold eller leilighetshotell for å redde driften. Hun kjenner også til flere fjellhotell som selger ut rom til folk som ønsker seg et lettstelt alternativ til hytte. Mange prøver seg også på samarbeid med opplevelsesleverandører for å overleve.

- Frittstående distriktshotell må gjøre en større jobb for at driften skal gå rundt. Gjestene ønsker en hel pakke med lokal mat, unike opplevelser og kultur, sier hun.

LES OGSÅ: Nå har hyttene på fjellet fått postadresse