Onsdag ettermiddag var det høytidlig åpning av det nye kontoret til Nye veier i Trondheim.

Johan Arnt Vatnan, som er leder for Nye veier i Trøndelag, kom med nyheter om E6-prosjektet nord for Trondheim.

- Vi ser at vi kan få til 110 kilometer i timen fra Ranheim til Værnes, sa Vatnan i sin tale under åpningsfesten.

Planla for 90 km/t

Motorveien mellom Trondheim og Værnes er egentlig planlagt med 90-sone, og i fjor høst mente både Statens vegvesen og Nye veier at det ikke var aktuelt med 110 kilometer i timen på denne veien. Onsdag var tonen en helt annen.

- Hva har skjedd siden i fjor høst?

- Vi har tatt vårt mandat om samfunnsøkonomi på alvor. Vi ser at vi må øke hastigheten for å få mer samfunnsøknomisk nytte, og mer nytte for trafikkantene. Vi skal regne mer på dette, men etter at vi har hatt de første møtene med kommunene ser vi at det er mulig, sier Vatnan.

- Blir ikke dette veldig mye dyrere?

- Å øke fra 90 til 110 km/t gir noen økte kostnader, men vi skal redusere kostnader på andre områder. Vi skal få til dette uten en samlet kostnadsøkning, sier Vatnan.

Kan få 110: E6 mellom Ranheim og Værnes kan få fartsgrense 110 km/t dersom Nye veier får det som de vil. Illustrasjonen er hentet fra en animasjon fra Statens vegvesen fra 2015.

Ny tunnel i Hommelvik

Det er særlig svingen mellom Stavsjøfjelltunnelen og Helltunnelen som gjør det komplisert å øke fra 90 km/t til 110 km/t. Denne svingen er svært krapp og 110-standard stiller strenge krav om slake svinger.

- Det er svingene i Hommelvik som er den store utfordringen. Her ser vi på en helt annen løsning enn i dag. Sannsynligvis må vi ha en mindre tunnel i Hommelvik, mellom Stavsjøfjelltunnelen og Helltunnelen, sier Vatnan.

Også på E6 mellom Kvithammar og Åsen tror Vatnan det vil være mulig for Nye veier å bygge firefelts motorveg med 110-standard.

Tirsdag ble det kjent at Nye Veier ønsker høyere fart også på E6 sør for Trondheim. Også her vil vegselskapet ha 110 flere steder, mot 100 og 90 som ligger inne i planene fra før. Nye Veier åpner også langt mer firefeltsveg enn planlagt på strekningen mellom Melhus og Ulsberg.

- Tommel opp!

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen var en av dem som var til stede under åpninga av Nye Veiers kontor i Trondheim onsdag. Han mener det er godt nytt med høyere fart og mer fire felts motorveg.

- Jeg blir lykkelig når jeg kan lese i avisen i dag at det sannsynligvis blir mer fire felts motorveg enn opprinnelig tenkt, og at en sannsynligvis får 110 km/t og ikke bare 90, sa samferdselsministeren i sin tale.

I regjeringens Nasjonale transportplan som ble lagt frem tidligere i april legges det opp til lavere standard på nye E6 i Trøndelag enn hva Nye veier nå ønsker.

- Handlingsrommet til Nye veier er stort. Da vi la frem vår NTP la vi til grunn den informasjonen vi hadde. Når Nye veier kommer med ny informasjon, som sier at de kan gjøre dette enda bedre enn hva man trodde, så får de tommel opp fra meg, sier Ketil Solvik-Olsen.

- To felt kan være godt nok

Tirsdag sa Johan Arnt Vatnan at det ikke vil være mulig å få til fire felt og 110 km/t mellom Vindåsliene og Støren. Dermed kan man komme i en situasjon hvor man har fire felts motorveg på hver side, og en drøy mil midt i mellom med tofelts veg.

- Jeg tror vi skal ha fire felt på lang sikt, men det blir opp til fagfolkene å vurdere hvordan man bruker de pengene man har på en best mulig måte. I noen områder med tettere bosetning vil fire felt bidra til å bedre trafikkavvikling, andre steder vil to felt være mer enn godt nok. Jeg har full tillit til de vurderingene fagfolkene gjør, sier Solvik-Olsen.

- Så det er greit for deg om det blir stående igjen ett parti med tofelts veg?

- Nå prøver du å vri dette til å være en negativ greie, når det egentlig bare er grunn til å juble. I dag er denne veien dritdårlig, synes jeg. Nå får du utbedret hele strekningen, og der man har mye trafikk får man fire felt tidligere enn planlagt, sier Solvik-Olsen.

- Alt klart i 2027

Johan Arnt Vatnan regner med å starte motorvegutbygginga mellom Ranheim og Værnes i 2019.

- Mitt tips er at vi åpner første del av veien for trafikk i slutten av 2021, men vi har ikke lagt de nøyaktige planene for dette. Så har vi sagt at vi skal bruke 5-6 år på å komme til Åsen, sier Vatnan.

- Når står hele porteføljen i Trøndelag klar?

- Før jul i 2027, sier Johan Arnt Vatnan i Nye Veier.

Tilsammen skal Nye Veier bygge vei i Trøndelag for rundt 28 milliarder kroner.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter