- Noe må gjøres. Det er trafikkfarlig for de myke trafikantene, og biltrafikken bare øker, sier Høyres Michael Momyr.

- Når det som er gjort har fått en annen virkning enn ønskelig, må det gå an å justere litt, sier Jon Ruderaas, medlem av trafikkgruppen i Jernbanebyen beboerforening på Heimdal.

Bruker alle veiene

Sammen med Adresseavisen står duoen i krysset Sivert Thonstads vei/Vestre Rosten. Både personbiler og lastebiler suser forbi. Noen bruker Johan Nygaardsvolds vei for å komme til Industriveien, andre tar i bruk både Anders Reitans veg og Ole Øisangs vei, og flere fortsetter helt til Johan Tillers vei for å komme videre.

Felles for de fleste bilistene, ifølge Momyr og Ruderaas, er at disse nærmest er blitt tvunget til å bruke disse veiene.

- Etter at det ble slutt på avkjøring fra E6 til Johan Tillers vei og det ble gjennomkjøringsforbud i Sivert Thonstads vei, hoper trafikken seg opp i gatene rundt her. Det er uheldig med tanke på trafikksikkerheten, sier Momyr.

Trafikkanalyse

Bystyret har bedt om analyse for å koble på Johan Tillers vei til E6 igjen, men dette vil ta tid. Tid som Momyr og beboerne i området ikke har.

- Derfor vil jeg i byutviklingskomiteens neste møte (1. juni) be om trafikkanalyse slik at vi kan gjøre noen tiltak. Det er mye trafikk her, spesielt i forbindelse med skolestart og slutt, sier Momyr.

Les også: Heimdal og Tiller får ny snarvei

Telling

Før jul ble det gjennomført trafikktelling som ifølge Ruderaas viste en økning på cirka 400 biler i døgnet langs Vestre Rosten. I Sivert Thonstads vei gikk trafikken ned med nesten tusen fra 3000 biler etter gjennomkjøringsforbudet. Mye tyder på at trafikken har tatt seg opp etter målingen.

- Flere tar av i Tonstad-krysset, og bruker veiene her for å komme seg til Sandmoen eller andre steder i området. Får vi en analyse som tar for seg mange veier i området vet vi hvordan trafikken fordeler seg, slik at vi kan gjøre tiltak deretter. Folk velger gjerne den letteste løsningen, og man kommer jo heller ikke over fra Heimdal sentrum til Industriveien ettersom Smedbrua er enveiskjørt inntil videre, sier Ruderaas.

Akutte tiltak

Det er allerede noen såkalte trafikkputer langs Vestre Rosten, men det holder ikke. Både opphøyd gangfelt og trafikklys er akutte tiltak som må prioriteres på flere av veiene.

- Dette er tiltak som ikke koster mye og heller ikke tar lang tid å få på plass. Det er sikkerheten til barna som er drivkraften. Og etter hvert må vi ha en langsiktig plan som involverer Johan Tillers vei. Den veien er nøkkelen, mener Momyr.

Johan Nygaardsvolds vei brukes ofte som gjennomkjøring etter at Sivert Thonstads veg fikk gjennomkjøringsforbud og det ikke ble mulig å kjøre ned til Johan Tillers vei fra E6. Foto: Terje Svaan, Adresseavisen