I dag er de ikke elever i klasse 10C på Charlottenlund ungdomsskole. De er eksamenskandidater med nummer i stedet for navn.

Det er stille i klasserommet og 20 pulter står med flere armlengders avstand mellom seg. Eksamenskandidatene prøvesitter stoler og blikkene flakker. Hver pult har en oppslått skole-pc som er rensket for alt annet enn det de har lov til å bruke av hjelpemidler. Denne er forbundet til en server midt i rommet med nettkabler som er gaffatapet til linoleumsgulvet.

Rett før: Det kribler litt i kroppen. Magnus Moe Sæther, Rikke Berg Torgersen og Helene Bjørstad Karlsen, minutter før alle blir bedt om å sette seg.

I overkant av 20 000 tiendeklassinger over hele landet ble eksaminert i engelsk fredag. Temaet var «How we connect online and offline».

61 000 tiendeklassinger med sommerfugler i magen

Fredag 12. mai klokka ni fikk 61 000 elever i grunnskolen i hele landet beskjed om hvilke fag de kommer opp til eksamen i.

En tredjedel av eksamenskandidatene kom opp i engelsk skriftlig. 16. mai var en tredjedel ferdige med matematikk skriftlig. De som kom opp i norsk skriftlig har eksamen kommende tirsdag og onsdag. Da er alle 61 000 tiendeklasseelever i landet ferdige med sin aller første eksamen. Og i løpet av fredag 9. juni skal alle muntlige eksamener være gjennomført.

Charlottenlund-elevene er på plass nesten en time før. De har livets første eksamen – i bokstavelig forstand.

- Jeg er ikke akkurat rolig. Jeg er syk og i går sov jeg masse. Så natt lå jeg våken lenge, sier Rikke Berg Torgersen. Hun hoster litt og gnir seg i ansiktet, som for å fjerne siste rest av søvn og kanskje den verste nervøsiteten.

Sommerfuglene er plantet i magen, selv om elevene opplever at de er klare. De har hatt ett døgn seg. I går brukte de den obligatoriske forberedelsesdagen på skolen. Her samlet de informasjon og diskuterte.

- Vi fikk utlevert temahefte i går morges. Det er 22 sider med tabeller, statistikk og bakgrunn. Her er det ulike tekster som er knyttet til temaet vi skal prøves i, sier Helene Bjørstad Karlsen. Hun er trygg, konsentrert og ser frem til å komme i gang.

I gang: Helene Bjørstad Karlsen i det de har fått oppgavene utdelt. Nå begynner tankearbeidet.

- Vi kommer oss videre

- Jeg bare gleder meg til å bli ferdig. Dette er jo seriøst. Vi har øvd igjennom tentamener og er godt forberedt på hva som er lov og ikke. Men dette er mye strengere, sier Magnus Moe Sæther. Alvoret er tydelig bak smilet.

- Eksamenskarakteren kommer jo på vitnemålet og den teller like mye som de andre. Derfor er det viktig å gjøre sitt beste og huske alt vi har lært. I går gikk vi igjennom vanlige skrivefeil og grammatikkfeil. Vi laget huskelister og påminnelser, sier Sara Sveen. Hun legger fort til at det ikke er krise hvis det skulle gå dårlig. De kommer seg videre på skole og i livet.

Klokken er 8.30. Elevene setter seg og det er helt stille på få sekunder. En eksamensvakt stryker ut viktige gloser fra tavla. En annen råder elevene til å fjerne drikke og mat fra pulten.

- Pass på at dere ikke bikker en flaske i tastaturet ...

Juks vil bli registrert automatisk

- Tøm sekkene for det dere trenger og legg dem borte ved veggen, ber lærer Christoffer Hansen. Han går rundt og samler inn mobiltelefonene som skal være satt på lydløs.

Ingen kommunikasjon: Magnus Moe Sæther leverer fra seg telefonen til lærer Christoffer Hansen.

Elevene har kippet av seg slippersene og lagt frem mat og drikke på gulvet ved siden av pultene. Det er opprop. Alle 20 er på plass og det er minutter til de skal få kandidatnumrene sine.

- Husk: Ikke snakk med hverandre, ikke send blikk. All kommunikasjon skjer ved at dere rekker opp hånda og en eksamensvakt kommer bort. Kildeliste er viktig. Ikke gjengi noe som andre har skrevet uten henvisning. Ikke skriv eget navn noe sted i oppgaven.

Kandidatene får en papirstrimmel med nye brukernavn og passord. De logger inn og på skjermen kommer hjelpemidlene opp. Alle forsøk på juks, som for eksempel bruk av Google translate, vil registreres på serveren i rommet.

Kontroll: Lærer, Christoffer Hansen, administrerer engelskeksamen på Charlottenlund ungdomsskole. Midt i klasserommet står serveren som alle pc-ene er koblet til. Den loggfører alle kandidatenes bevegelser på nett og vil kunne avsløre juks.

Les oppgaven godt

Det er minutter til klokken er ni.

- Dere har fem timer på oppgaven. Etter det, får dere ett kvarter på å levere og å ordne det praktiske. Da er det ikke lov å skrive lenger, understreker Christoffer og gir en kort instruks i det tekniske.

Kandidatene stirrer i skjermen.

- Dere vil få to oppgaver i del én av eksamen. Her er det «short answers» og begge skal besvares. I del to er det fire langsvarsoppgaver. Dere velger én. Legg flid i alle oppgavene, sensor vurderer helheten i besvarelsene, råder læreren.

Fritt for «trynefaktor»: Lærer Joakim Høyland leverer ut kandidatnumre. Ingen skal vite hvem som skriver hva. Magnus Moe Sæther, Rikke Berg Torgersen og alle andre vil være helt anonyme når de leverer eksamensoppgaven.

Fagleder, Kurt A. Skjulstad, kommer inn i rommet. Andektig ønsker han lykke til på eksamen. Så går eksamensvaktene rundt og taster inn dagens eksamenspassord. Etter det leveres oppgaven ut fysisk og kandidatene kan åpne dem på pc-en.

Klokken er ni og sekundviseren tikker videre.

Følg Adresseavisen på Facebook, Instagram og Twitter