Totalt 32 prosjekter får utsatt byggestart til 2018. Superbussprosjektet kommer dermed bare til å bruke en fjerdedel av summen som er satt av til «byggeklare prosjekter» i 2017.

Utsettelsen fører til at nærmere 90 prosent av all infrastruktur for superbussen, som stasjoner, omstigningspunkt, knutepunkt og utbedringer av strekninger (f.eks. kollektivfelt, signalprioritering og fjerning av opphøyde gangfelt) må bygges ferdig i løpet av de neste to årene.

Dette må bygges i 2018 og 2019

Dette må superbussprosjektet bygge i løpet av 2018 og 2019, totalt 12 måneders byggetid (250 arbeidsdager) innen åpningen 3. august 2019:

* 123 stasjoner (holdeplasser)

* 8 omstigningspunkter (steder hvor flere linjer krysser hverandre, ett punkt på hver side av veien)

* 6 knutepunkter (stasjonsområder med kiosker og toaletter, definert som nav i kollektivsystemet)

* 12 strekningsutbedringer ( bl.a.kollektivfelt og rundkjøringer)

- Er kommet på hælene

- Vi har kommet på hælene og har mistet et halvt års byggetid fordi det ikke kom noe endelig vedtak om standard og prioriteringer i prosjektet før i slutten av april, sier prosjektleder Terje Fiksdal i Statens vegvesen.

Bystyret og fylkestinget vedtok 28. april en liste med 56 «byggeklare prosjekter for oppstart høsten 2017». Det heter i dokumentet som følger prosjektlisten at disse prosjektene «har kommet så langt i forprosjekteringen av de er klare til å byggeplanlegging og bygging i løpet av kort tid».

I forbindelse med vedtaket ble det satt av 157 millioner kroner til stasjoner, 94 millioner kroner til omstigningspunkt og 11 millioner kroner til strekningstiltak, totalt 261 mill. kr

Av den opprinnelige listen som ble foreslått av superbussprosjektet, som ligger til grunn for politikernes vedtak i april, skal det bygges stasjoner for om lag 65 millioner kroner, mens hele summen til omstigningspunkt og strekningstiltak blir stående ubrukt.

- Uttrykket «byggeklare» prosjekter er litt misvisende. Det kan oppfattes som at det nesten bare er å stikke spaden i jorda. I virkeligheten betyr «byggeklar» grønt lys for byggeplanlegging. Fra styret i superprosjektet godkjenner en byggebestilling tar det vanligvis ytterligere fem måneder med detaljplanlegging før byggestart, forklarer Fiksdal. Med åtte måneder byggesesong fra april til november i 2018, og fire måneder byggetid fra april til 3. august i 2019, innebærer det at det gjenstår bare 12 måneders byggetid til infrastrukturen må stå ferdig før superbussene begynner å rulle.

123 holdeplasser på 250 dager

På totalt 250 arbeidsdager (fem dagers uke minus fratrekk for hellig - og høytidsdager) i 2018 og 2019 må det bygges 123 stasjoner. Normal byggetid for en superbussholdeplass er tre til fire uker.

I praksis innebærer det at det må bygges ferdig en superbusstasjon annenhver dag for å bli ferdig i tide. Det forutsetter at alt av byggevirksomhet går på skinner og at det ikke oppstår noe uforutsett under planleggings -og byggeperioden.

LES SAKEN: Skal bygge superbuss-stasjoner og knutepunkt for 227 millioner i 2017

LES SAKEN: Taxi får fortsatt kjøre i kollektivfelt, elbil og sykkel skal utredes

- En kjempeutfordring

- Det blir en kjempeutfordring å bli ferdig til 3. august 2019. Vi planlegger og arbeider jevnt og trutt for at det skal være mulig, men det er ikke sikker fremkommeligheten for superbussen den første tiden vil bli like god som opprinnelig planlagt. På de stedene hvor ikke alt er ferdig, håper vi det skal være mulig med midlertidige tiltak inntil permanente løsninger er på plass, sier prosjektleder Ada Myhren i superbussprosjektet.

- «Hindringer» i bakken, som fjernvarme og ledninger i grunnen, vil gi økt saksbehandlingstid. Det samme vil byggeprosjekter hvor det må forhandles med grunneier om avståelse av grunn. Oppstår det uenighet mellom grunneier og byggherre kan det i verste fall ta ett år før saken blir løst, påpeker Fiksdal.

Byggeprosjektene som blir utsatt til neste år, vil bli klargjort til byggestart til våren. Det innebærer at det blir skrevet kontrakt med entreprenør og at alle byggetegninger er utarbeidet.

- For økonomien i superbussprosjektet er det en fordel å inngå kontrakter om høsten og vinteren fordi prisene vanligvis er lavere på den tiden av året. For byggeprosjektene neste år er det meget gunstig at alt er klart til bygging så snart anleggssesongen begynner, sier leder Henning Lervåg i Miljøpakken.

- Stor kapasitet blant entreprenørene

- For å spare tid vil flere av prosjektene bli slått sammen til «pakker», med flere byggeoppdrag i hver kontrakt. Det vil gjøre det mer oversiktlig både for oss og entreprenøren, sier Fiksdal.

- I år har vi registrert noe økt aktivitet i markedet i Trøndelag, men det er fortsatt meget stor kapasitet på entreprenørsiden. Selv om det blir mange prosjekter i samme sesong, vil det derfor ikke by på vansker å finne tilstrekkelig med arbeidskraft til å få bygd den nødvendige infrastrukturen. En lang rekke midtnorske entreprenører kan være med i konkurransen om kontrakter på 10 til 50 millioner kroner, sier regionsjef Øyvind Berget i Maskinentreprenørenes Forening (MEF) i Midt-Norge.

Sjekk ruter og holdeplasser i vårt nye superbusskart

- Må være veldig godt planlagt

- Høy byggeaktivitet på et relativt kort tidsrom, kan gå helt fint. Forutsetningen er imidlertid at de ulike byggeprosjektene er veldig godt planlagt slik at alt går smidig. Med et stort antall entreprenører som er i sving samtidig, vil det være fullt mulig å få ferdig all infrastruktur innen tidsfristen, sier prosjektleder Anders Beitnes i Faveo, tidligere byggeleder for Strindheimtunnelen.

Mens flertallet av superbusstasjonene har en byggetid på bare noen få uker, er en rekke av omstigningspunktene og strekningsutbedringene store byggeprosjekter som vil kreve mye lengre byggetid. Dette dreier seg blant annet om prosjekter på Kattem, Ranheim, Hallset, Skovgård, Haakong VIIs gate, Okstadbakken og Sivert Thonstads vei.

Nettmøte om superbuss

TEMA: Interessert i superbuss? Du finner enda flere saker her

Superbussholdeplass. Lehusene på holdeplassene på de tre superbusslinjene blir på mellom 6 og 12 meter. Dette er holdeplassen som ble bygd ved Dalen hageby i 2015. Foto: Terje Svaan
Superbussholdeplass. Den første av i alt 147 superbussholdeplasser blir bygd på Gildheim etter pinse. I alt skal det bygges 24 stasjoner i 2017 og 123 i 2018 og 2019. Prosjektleder Terje Fiksdal (t.h.) i prat med John Nøstmo fra BN Entreprenør. Foto: jens petter søraa, Adresseavisen