Jeg er ufrivillig barnløs, og fastlegen min henviste meg nylig til sykehuset. Der fikk jeg innvilget infertilitetsbehandling. Håpet mitt er at jeg kan få denne behandlingen i hjemlandet mitt Hellas, hvor helsepersonell snakker språket mitt. Har jeg rett til å få behandlingen i utlandet? Og får jeg i så fall dekket reise og opphold?

Pasientombud Elin Hagerup svarer: Her stiller du noen veldig interessante spørsmål, som garantert mange flere lurer på. Reglene for behandling innenfor EU og EØS er nemlig ganske nye, og gjelder for mange helseområder som mange ikke er klar over. Infertilitetsbehandling er et av disse områdene, men det er en del vilkår du må oppfylle for å få behandlingen dekket på samme måte som du ville fått i Norge.

1. Få inngangsbillettenInngangsbilletten til helsebehandling innenfor EU og EØS, er å få innvilget behandling i spesialisthelsetjenesten. For å få det, må du først til fastlegen som henviser deg videre til sykehuset. Du sier du allerede har fått innvilgningen, og kan derfor hoppe direkte til steg 2.

2. Finn riktig sykehusNeste steg er å finne et sykehus eller en klinikk som kan gjøre behandlingen. Her er det to kriterier:

  • Sykehuset/klinikken må være offentlig godkjent i det aktuelle landet.

  • Legen som skal gjøre behandlingen må ha gyldig autorisasjon.

Du må selv undersøke dette, og sørge for dokumentasjon som viser at kriteriene er innfridd. Denne dokumentasjonen må du ta med tilbake til Norge.

3. Utgifter som dekkesUtgiftene for behandlingen du får innenfor EU og EØS dekkes på samme måte som den ville blitt i Norge. Det vil si at du som skal få infertilitetsbehandling får dekket inntil 3 forsøk innenfor kostnadene det koster i Norge for samme behandlingen.

Også reglene for reiserefusjon er de samme i utlandet som her hjemme: Du som pasient får dekket reise tilsvarende det du ville fått hvis du har fått behandling i Norge.

Dette betyr at du får minimal refusjon for den lange reisen til Hellas. Du spør også om du får dekket opphold. Det får du ikke.

Har du flere spørsmål? Vi er her for å hjelpe deg – ta kontakt!

Hilsen Elin Hagerup, pasient- og brukerombud i Sør-Trøndelag.

Har du lyst til å lese hva andre har spurt om? Da finner du det her.

Spørsmål kan sendes til: st@pasientogbrukerombudet.no